Zapraszamy na 48. Seminarium Migracyjne IEiAK UW organizowane we współpracy z IS PAN, które odbędzie się 10 grudnia 2024 r. (wtorek) o godz. 17.00 w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (ul. Żurawia 4, sala 108).
Referat zatytułowany „Ghańskie kobiety w ruchu – imaginaria i praktyki mobilności” wygłosi dr hab. Anna Niedźwiedź, prof. UJ.
Opis:
W wystąpieniu badaczka skupi się na pozycji oraz pozycjonowaniu się ghańskich kobiet w kontekście różnych form mobilności, które stają się ich udziałem – czy to na poziomie dyskursów i wyobrażeń, czy też na poziomie praktyk i doświadczeń. Z jednej strony, Ghana, podobnie jak inne kraje Afryki Zachodniej położone nad Zatoką Gwinejską, to obszar intensywnych migracji wewnętrznych, związanych przede wszystkim z różnicami ekonomicznymi pomiędzy północną (zasadniczo uboższą) a południową częścią kraju. Z drugiej strony, na „mobilnościowe imaginaria” składają się popularne przekonania o zasobności abrokyeire (j. twi: „zagranicy”), spotkania Ghańczyków z przybywającymi do ich kraju Afroamerykanami, którzy poszukują tu swoich korzeni, czy z obywatelami innych państw afrykańskich oraz spoza kontynentu, osiadającymi bądź przemieszczającymi się przez Ghanę.
Prezentacja zakorzeniona jest w pracy etnograficznej, którą prof. Anna Niedźwiedź prowadzi w centralnej części kraju, w środowisku bardzo zróżnicowanym językowo, etnicznie i religijnie (ta różnorodność jest m.in. wynikiem migracji wewnątrzkrajowych). W sposób szczególny prelegentka zwróci uwagę na relacje pomiędzy wyobrażeniami i wiedzą a praktykami mobilności w codziennym życiu oraz biografiach ghańskich kobiet, z którymi etnograficznie współpracowała. Ważnym aspektem tych doświadczeń są tożsamości religijne. Religijne imaginaria nierzadko splatają się z mobilnościowymi i przekładają na ruchowo-religijne praktyki. Migracje, zmiany miejsca zamieszkania, podróże handlowe często są interpretowane w wymiarze duchowym. Z kolei pielgrzymki, doświadczane przez kobiety z rozmaitych tradycji denominacyjnych (chrześcijańskich, islamskich oraz związanych z tzw. afrykańskimi religiami rodzimymi), stają się ważnymi narzędziami budowania kobiecej sprawczości w zróżnicowanych i dynamicznych kontekstach etnicznych oraz rodzinnych.