W dniach 24–25 sierpnia 2023 r. dr hab. Nicole Dołowy-Rybińska, prof. IS PAN uczestniczyła w międzynarodowej konferencji SIMILA – Symposium on Indigenous Minority Languages Acquisition zorganizowanej przez Uniwersytet Helsiński w Finlandii.

Prof. Dołowy-Rybińska została zaproszona do wygłoszenia na konferencji plenarnego wykładu. W swoim ponadgodzinnym wystąpieniu zatytułowanym „Bilingual education as a challenge for minority language revitalization and maintenance. The case of Upper Lusatia, Germany” badaczka opowiedziała o prowadzonych wspólnie z dr Cordulą Ratajczak badaniach w Górnołużyckim Gimnazjum w Budziszynie w Niemczech, koncentrując się przede wszystkim na sytuacji uczniów i uczennic z niemieckojęzycznych domów, próbujących nauczyć się języka górnołużyckiego.

Prof. Nicole Dołowy-Rybińska wzięła także udział w plenarnym panelu łączącym Sympozjum SIMILA oraz organizowany także na Uniwersytecie Helsińskim NOS-HS Workshop Sustainable Linguistics: theories and methods. Do udziału w panelu „The role of scholars in supporting minority language education initiatives” zostały zaproszone plenarne wykładowczynie oraz wykładowca obu konferencji; obok badaczki z Instytutu Slawistyki PAN udział w panelu wzięli więc: Pigga Keskitalo (University of Lapland), Hilde Sollid (UiT the Arctic University of Norway) i Sami Honkasalo (University of Helsinki). Panel dotyczył tego, w jaki sposób naukowcy i naukowczynie mogą wspomagać nauczanie i zachowanie języków mniejszościowych, najważniejszych wyzwań współpracy między badaczkami a praktykami ze wspólnot mniejszościowych (przede wszystkim nauczycielami i nauczycielkami), oraz zagrożeń, jakie taka współpraca może powodować. Czworo uczestników panelu rozważało także aspekty etyczne pracy badawczej w szkołach i mniejszościowym środowisku edukacyjnym.