Grant z programu „Nauka dla Społeczeństwa II” dla Instytutu Slawistyki PAN

Z przyjemnością informujemy, że Instytut Slawistyki PAN otrzymał dofinansowanie na realizację projektu zatytułowanego „Polemiki religijne wokół Unii Brzeskiej. Podręcznik dla humanistów” w ramach grantu „Nauka dla Społeczeństwa II” przyznawanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Wyróżniony projekt zakłada powstanie obiektywnego, przejrzystego podręcznika, który dotyczyć ma jednego z kluczowych okresów wspólnej historii Polaków, Białorusinów i Ukraińców.

Kierowniczką projektu będzie dr hab. Katarzyna Joanna Kotyńska – ukrainistka i literaturoznawczyni związana z IS PAN oraz Katedrą Ukrainistyki UJ, tłumaczka literatury ukraińskiej i białoruskiej.

Kierowniczka grantu – dr hab. Katarzyna Kotyńska. Fot. archiwum prywatne.

Celem projektu jest dostarczenie polskiemu (i szerzej – polskojęzycznemu) odbiorcy wszechstronnego, obiektywnego, przejrzystego i wyczerpującego podręcznika, który dotyczyć ma jednego z kluczowych okresów wspólnej historii Polaków, Białorusinów i Ukraińców. Epoka polemik religijnych, związanych z zawartą w roku 1596 unią brzeską i powstaniem Kościoła unickiego (greckokatolickiego), ma ogromne znaczenie dla formowania się tożsamości naszych wschodnich sąsiadów – przede wszystkim Ukraińców – oraz ich myślenia o Europie Zachodniej. Również rodzima refleksja na temat miejsca Polski w dziejach narodów wschodniosłowiańskich oraz dyskusje o pokojowej z nimi koegzystencji, sporach i konfliktach, często zakorzenione są w kontrowersjach epoki I Rzeczypospolitej, nawet jeśli fakt ten pozostaje poza świadomością dyskutantów.

Grant będzie realizowany w Instytucie Slawistyki PAN w latach 2023–2026. Na projekt przeznaczono ponad 137 tysięcy złotych.

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close