DOI: https://doi.org/10.11649/ch.2014.014

How to Escape? The Trap of the Transition in the Recent Cinema of Bosnia and Herzegovina (2000-2012)

Tomasz Rawski, Katarzyna Roman

Abstract


How to Escape? The Trap of the Transition in the Recent Cinema of Bosnia and Herzegovina (2000-2012)

The paper concerns the latest cinema of Bosnia and Herzegovina (2000-2012). Focusing on the cinema of social criticism (represented by movies which try to rethink the new socio-political order gradually emerging in BiH after the war of 1992-95), the authors recognize the Bosnian society as a community captured in the trap of an unfinished system transition. The story of the Bosnian society, simultaneously stuck in a dysfunctional and oppressive state and completely devoid of any prospects for the improvement of this situation, seems to be dominated by several escape strategies into an alternative reality: the nostalgic past, the imagined present or the utopian future. In that sense, the Bosnian cinema of social criticism turns out to be a cinema of social escapism.

 

Jak uciec? Pułapka transformacji w najnowszym kinie Bośni i Hercegowiny (2000-2012)

Tekst dotyczy najnowszej kinematografii Bośni i Hercegowiny (2000-2012). Skupienie na nurcie kina krytycznego (do którego zaliczone zostały filmy, które próbują interpretować nowy porządek społeczno-polityczny powoli wyłaniający się w Bośni i Hercegowinie po wojnie z lat 1992-95) pozwala ukazać społeczeństwo Bośni i Hercegowiny jako znajdujące się w pułapce wciąż niedokończonej transformacji systemowej. Opowieść o społeczeństwie z jednej strony uwięzionym w dysfunkcjonalnym i opresyjnym państwie, a z drugiej całkowicie pozbawionym perspektyw i nadziei na poprawę sytuacji, zdominowana jest przez rozmaite strategie ucieczki w alternatywną rzeczywistość: nostalgiczną przeszłość, wyobrażoną teraźniejszość lub utopijną przyszłość. W tym sensie, bośniackie kino krytyczne jawi się jako kino eskapizmu społecznego.

 

Keywords


Bosnian movie; Bosnia and Hercegovina; transition

Full Text:

PDF (in English)

References


Begić, A. (Director). (2012). Djeca [Children of Sarajevo] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, France, Germany, Turkey.

Begić, A. (Director). Snijeg [Snow] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, France, Iran, Germany.

Filipović, B. (Director). (2005). Dobro uštimani mrtvaci [Well-tempered Corpses] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, France, Italy, Slovenia.

Helman, A. (2007). Krytyka ideologiczna. In A. Helman & J. Ostaszewski (Eds.), Historia myśli filmowej. Podręcznik (pp. 261-279). Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria.

Ibrahimović, N. (2008). Između naracije i kreacije (bosanskohercegovački igrani film 1995 – 2008). Sarajevske sveske, (19-20), 116-165.

Nuić, A. (Director). (2006). Sve džaba [All for free] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, Serbia and Montenegro, Croatia.

Pavičić, J. (2008). Pregled razvoja postjugoslavenskih kinematografia. Sarajevske sveske, (21-22), 643-675.

Sokolović, F. (Director). (2000). Mliječni put [The Milky Way] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina.

Sviličić, O. (Director). (2007). Armin [Armin] [Motion picture]. Croatia, Bosnia and Herzegovina, Germany.

Vuletić, S. (Director). (2003). Ljeto u zlatnoj dolini [The Summer in the Golden Valley] ] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, France, Great Britain, Slovenia.

Žalica, P. (Director). (2003). Gori vatra [Fuse] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, Austria, France, Turkey.

Žbanić, J. (Director). (2006). Grbavica [Grbavica: the Land of my Dreams] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, Austria, Croatia, Germany.

Žbanić, J. (Director). (2010). Na putu [On the Path] [Motion picture]. Bosnia and Herzegovina, Austria, Croatia, Germany.




Copyright (c) 2014 Tomasz Rawski, Katarzyna Roman

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/