Abstract:
The journey of the suffering soul in the film The Mirror by Andrei Tarkovsky
The film The Mirror of the Russian director Andrei Tarkovsky has taken the form of a depicting labyrinth. In the key scene, which triggers the narration, the bird flies out of the hands of the dying protagonist. The scene refers to numerous cultural and literary contexts. The film describes the “journey of the suffering soul” – it is recognised by the Orthodox eschatology as chożdienije duszi po mytarstwam. Another possible interpretative context is the “intermediary land” known from The Tibetan Book of the Dead. The Mirror is an attempt to present, through the use of film means of expression, the subjectivised mental space at the moment of the narrator's death; it is a story about the world of values in the life of a human being.
Wędrówka cierpiącej duszy w filmie Zwierciadło Andrieja Tarkowskiego
Film Zwierciadło rosyjskiego reżysera Andrieja Tarkowskiego ma formę labiryntu przedstawiającego. W kluczowej scenie, która uruchamia narrację, z dłoni umierającego bohatera wylatuje ptak. Scena odsyła do wielu kontekstów kulturowych i literackich. Film opowiada o „wędrówce cierpiącej duszy”, to znane z eschatologii prawosławnej „chożdienije duszi po mytarstwam”. Innym możliwym kontekstem interpretacyjnym jest „kraina pośrednia” znana z Tybetańskiej Księgi Umarłych. Zwierciadło jest próbą przedstawienia za pośrednictwem filmowych środków wyrazu zsubiektywizowanej przestrzeni psychicznej w chwili śmierci narratora, jest opowieścią o świecie wartości w życiu człowieka.