iReteslaw

Twentieth-Century Russian Theatre and Tradition. Continuities, Ruptures, Transformations

Show simple item record

dc.contributor.author Osińska, Katarzyna
dc.date.accessioned 2017-08-02T09:05:41Z
dc.date.available 2017-08-02T09:05:41Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.isbn 978-83-64031-66-3
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12528/84
dc.description.abstract The Russian theatre of the second half of the 20th century confronted mainly its own past: the work of Stanislavsky, Meyerhold, Vakhtangov. It almost a set rule for theatre artists to openly declare their attachment to heritage of the past. Katarzyna Osińska take a closer look at this heritage: theatrical ideas, particular techniques and methods as well as the elusive subject matter that is the ethos or atmosphere that guided the experiments undertaken by the pioneers of 20th-century theatre, especially the studio theatre. Also analysed are ways in which tradition has been transmitted: directly from the masters (or their pupils), via literature, and through second-hand accounts. en
dc.description.abstract Teatr rosyjski drugiej połowy XX wieku konfrontował się głównie z własną przeszłością: z dokonaniami Stanisławskiego, Meyerholda, Wachtangowa. Niemal prawidłowością było to, że rosyjscy twórcy teatralni otwarcie deklarowali swoje przywiązanie do dziedzictwa przeszłości. Autorka książki przygląda się bliżej temu dziedzictwu: ideom teatralnym, konkretnym technikom i metodom, a także tak trudno uchwytnej materii jaką są etos bądź atmosfera towarzyszące poszukiwaniom pionierów dwudziestowiecznego teatru, zwłaszcza w jego nurcie studyjnym. Analizuje również sposób, w jaki dokonywała się transmisja tradycji: bezpośrednio od mistrzów (lub od ich uczniów), za pośrednictwem lektur czy też świadectw z drugiej ręki. pl
dc.description.sponsorship Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2014–2017. This academic publication was financed within the “National Programme for the Development of Humanities” of the Minister of Science and Higher Education in 2014–2017.
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences en_US
dc.relation.ispartofseries ISS PAS Monographs Series;4
dc.rights This is an Open Access book distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 PL License (creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/), which permits redistribution, commercial and noncommercial, provided that the book is properly cited. en
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
dc.subject Russian theatre en
dc.subject studio theatre en
dc.subject laboratory theatre en
dc.subject avant-garde en
dc.subject Sergey Eisenstein
dc.subject Vsevolod Meyerhold
dc.subject Evgeny Vakhtangov
dc.subject Anatoly Vasilev
dc.subject Lev Dodin
dc.subject Petr Fomenko
dc.title Twentieth-Century Russian Theatre and Tradition. Continuities, Ruptures, Transformations en_US
dc.title.alternative Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji (kontynuacje, zerwania, transformacje) pl
dc.type Book en_US
dc.rights.holder Osińska, Katarzyna
dc.rights.holder Vickers, Paul (for the English translation) en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This is an Open Access book distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 PL License (creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/), which permits redistribution, commercial and noncommercial, provided that the book is properly cited. Except where otherwise noted, this item's license is described as This is an Open Access book distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 PL License (creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/), which permits redistribution, commercial and noncommercial, provided that the book is properly cited.

Search iReteslaw


Advanced Search

Browse

My Account