dc.contributor.author |
Osińska, Katarzyna |
|
dc.date.accessioned |
2017-08-02T09:05:41Z |
|
dc.date.available |
2017-08-02T09:05:41Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.isbn |
978-83-64031-66-3 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12528/84 |
|
dc.description.abstract |
The Russian theatre of the second half of the 20th century confronted mainly its own past: the work of Stanislavsky, Meyerhold, Vakhtangov. It almost a set rule for theatre artists to openly declare their attachment to heritage of the past. Katarzyna Osińska take a closer look at this heritage: theatrical ideas, particular techniques and methods as well as the elusive subject matter that is the ethos or atmosphere that guided the experiments undertaken by the pioneers of 20th-century theatre, especially the studio theatre. Also analysed are ways in which tradition has been transmitted: directly from the masters (or their pupils), via literature, and through second-hand accounts. |
en |
dc.description.abstract |
Teatr rosyjski drugiej połowy XX wieku konfrontował się głównie z własną przeszłością: z dokonaniami Stanisławskiego, Meyerholda, Wachtangowa. Niemal prawidłowością było to, że rosyjscy twórcy teatralni otwarcie deklarowali swoje przywiązanie do dziedzictwa przeszłości. Autorka książki przygląda się bliżej temu dziedzictwu: ideom teatralnym, konkretnym technikom i metodom, a także tak trudno uchwytnej materii jaką są etos bądź atmosfera towarzyszące poszukiwaniom pionierów dwudziestowiecznego teatru, zwłaszcza w jego nurcie studyjnym. Analizuje również sposób, w jaki dokonywała się transmisja tradycji: bezpośrednio od mistrzów (lub od ich uczniów), za pośrednictwem lektur czy też świadectw z drugiej ręki. |
pl |
dc.description.sponsorship |
Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2014–2017.
This academic publication was financed within the “National Programme for the Development of Humanities” of the Minister of Science and Higher Education in 2014–2017. |
|
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
ISS PAS Monographs Series;4 |
|
dc.rights |
This is an Open Access book distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 PL License (creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/), which permits redistribution, commercial and noncommercial, provided that the book is properly cited. |
en |
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ |
|
dc.subject |
Russian theatre |
en |
dc.subject |
studio theatre |
en |
dc.subject |
laboratory theatre |
en |
dc.subject |
avant-garde |
en |
dc.subject |
Sergey Eisenstein |
|
dc.subject |
Vsevolod Meyerhold |
|
dc.subject |
Evgeny Vakhtangov |
|
dc.subject |
Anatoly Vasilev |
|
dc.subject |
Lev Dodin |
|
dc.subject |
Petr Fomenko |
|
dc.title |
Twentieth-Century Russian Theatre and Tradition. Continuities, Ruptures, Transformations |
en_US |
dc.title.alternative |
Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji (kontynuacje, zerwania, transformacje) |
pl |
dc.type |
Book |
en_US |
dc.rights.holder |
Osińska, Katarzyna |
|
dc.rights.holder |
Vickers, Paul (for the English translation) |
en |