| dc.contributor.author | Moroń, Ewelina | |
| dc.contributor.author | Zarzeczny, Grzegorz | |
| dc.date.accessioned | 2020-04-21T19:20:51Z | |
| dc.date.available | 2020-04-21T19:20:51Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Moroń, E., & Zarzeczny, G. (2014). Głuchy – językowe podstawy stereotypu. W M. Sak (Red.), Edukacja głuchych (ss. 117–125). Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. https://doi.org/10.5281/zenodo.3746186 | en |
| dc.identifier.isbn | 978-83-938366-8-0 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12528/1515 | |
| dc.description.abstract | Artykuł omawia jeden z aspektów asymetrii znaczeń konstruujących dyskursywny obraz osoby głuchej – znaczenia przymiotnika „głuchy” w języku polskim. Odwołując się do ustaleń analizy dyskursu i lingwistyki kulturowej, omawiamy rozwój semantyki tego wyrazu oraz istotnych form od niego wywodzonych. Ostatecznym celem jest dotarcie do tych elementów, które decydują (lub mogły decydować) o stereotypowym postrzeganiu osób głuchych. Interesują nas przy tym nie tyle poszczególne znaczenia, ile motywacje decydujące o kolejnych neosemantyzacjach. Przeprowadzona analiza ukazuje, że negatywny odbiór głuchych współgra z główną tendencją utrwaloną w polszczyźnie – w 33 wyodrębnionych znaczeniach wyrazu niemal wszystkie motywacje uwypuklają ujemną waloryzację danego zjawiska. Świadomość tej asymetrii musi towarzyszyć wszystkim działaniom mającym na celu, wydawałoby się proste, odejście od krzywdzącego stereotypu osoby głuchej. | |
| dc.language.iso | other | en |
| dc.publisher | Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich | |
| dc.subject | deaf | en |
| dc.subject | deaf studies | en |
| dc.subject | Polish language | en |
| dc.subject | linguistic stereotype | en |
| dc.title | Głuchy – językowe podstawy stereotypu | |
| dc.type | Book chapter | en |