dc.contributor.author |
Moroń, Ewelina |
|
dc.contributor.author |
Zarzeczny, Grzegorz |
|
dc.date.accessioned |
2020-04-21T19:20:51Z |
|
dc.date.available |
2020-04-21T19:20:51Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.citation |
Moroń, E., & Zarzeczny, G. (2014). Głuchy – językowe podstawy stereotypu. W M. Sak (Red.), Edukacja głuchych (ss. 117–125). Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. https://doi.org/10.5281/zenodo.3746186 |
en |
dc.identifier.isbn |
978-83-938366-8-0 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12528/1515 |
|
dc.description.abstract |
Artykuł omawia jeden z aspektów asymetrii znaczeń konstruujących dyskursywny obraz osoby głuchej – znaczenia przymiotnika „głuchy” w języku polskim. Odwołując się do ustaleń analizy dyskursu i lingwistyki kulturowej, omawiamy rozwój semantyki tego wyrazu oraz istotnych form od niego wywodzonych. Ostatecznym celem jest dotarcie do tych elementów, które decydują (lub mogły decydować) o stereotypowym postrzeganiu osób głuchych. Interesują nas przy tym nie tyle poszczególne znaczenia, ile motywacje decydujące o kolejnych neosemantyzacjach. Przeprowadzona analiza ukazuje, że negatywny odbiór głuchych współgra z główną tendencją utrwaloną w polszczyźnie – w 33 wyodrębnionych znaczeniach wyrazu niemal wszystkie motywacje uwypuklają ujemną waloryzację danego zjawiska. Świadomość tej asymetrii musi towarzyszyć wszystkim działaniom mającym na celu, wydawałoby się proste, odejście od krzywdzącego stereotypu osoby głuchej. |
|
dc.language.iso |
other |
en |
dc.publisher |
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich |
|
dc.subject |
deaf |
en |
dc.subject |
deaf studies |
en |
dc.subject |
Polish language |
en |
dc.subject |
linguistic stereotype |
en |
dc.title |
Głuchy – językowe podstawy stereotypu |
|
dc.type |
Book chapter |
en |