Oddana do rąk czytelników książka jest próbą opracowania znaczeń i funkcji, jakie w najnowszej chorwackiej prozie insularnej odgrywa wyspa, co więcej, próbą, która ma doprowadzić do zanegowania potocznego, trywialnego i wyłącznie turystycznego wyobrażenia o kraju. Przedmiotem opisu jest osiem współczesnych, tzn. powstałych
w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku, książek (powieści i zbiorów opowiadań), których akcja rozgrywa się na wybranych wyspach wschodniego wybrzeża Adriatyku. Autorka dokonuje oglądu wysp, stosując metodę badania symbolu, którą w tekście Symbol daje do myślenia z tomu Egzystencja i hermeneutyka zaproponował Paul Ricoeur. Podążając za ideą filozofa, wskazuje cztery symbole – pustynię, więzienie, teatr świata i ogród – poprzez które usiłuje przybliżyć symbol podstawowy. Każdy z tematów opracowuje na podstawie dwóch różnych książek, zarysowując dwie odmienne interpretacje pojęcia oraz odkrywając, z jakimi ludzkimi doświadczeniami wiąże się funkcjonowanie konkretnego obrazu.
This book is devoted to the study of meanings and functions of the island in contemporary Croatian insular fiction. It is also an attempt to encourage the rejection of simplistic, trivial, strictly tourist representation of the country. The study focuses on eight contemporary works of fiction (seven novels and one collection of short stories written between the 1950s and 2000s) set on the islands off the eastern coast of the Adriatic. They are analysed applying Paul Ricoeur’s method of exploring the symbol, as proposed in “The Symbol Gives Rise to Thought”, the concluding chapter of his volume The Symbolism of Evil. Following his idea, the author of this study indicates four symbols: the desert, the prison, the theatrum mundi and the garden, by means of which she tries to approach the main symbol: the island. She elaborates on each of them on the basis of two different books, proposing two diverse interpretations of the notion in focus and uncovering attendant human experience they convey.