
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, magister teologii ogólnej i filologii słowiańskiej, literaturoznawca
e-mail: ewelina.drzewiecka@ispan.edu.pl
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7092-3140
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Ewelina_Drzewiecka3
Academia.edu: http://pan-pl.academia.edu/EwelinaDrzewiecka
Zainteresowania naukowe
- Relacja religia-nowoczesność;
- Literatura i kultura bułgarska;
- Historia idei;
- Tradycja judeochrześcijańska.
Członkostwo w gremiach naukowych
- Członek kolektywu naukowego Centrum Cyrylometodejskiego Bułgarskiej Akademii Nauk;
- Członek towarzystw naukowych: Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies, European Society for the History of Science, Society of Biblical Literature, Utopian Studies Society-Europe.
Funkcje pełnione w IS PAN
Zastępca Redaktora Naczelnego czasopisma „Slavia Meridionalis”.
Nagrody i odznaczenia
- Nagroda dla Młodego Uczonego Bułgarskiej Akademii Nauk im. prof. Marina Drinowa (2017);
- Nagroda Fundacji Slawistycznej za debiut książkowy w dziedzinie slawistyki (2017) za książkę Herezja Judasza w kulturze (po)nowoczesnej.
Udział w projektach naukowych afiliowanych w IS PAN
- „Idee wędrowne na słowiańskich Bałkanach (XVIII–XX w.)” (OPUS, NCN, 2015–2018) – wykonawca;
- „Granice i pogranicza. Modele biblijne i ich inspiracje w średniowiecznych i nowoczesnych literaturach i kulturach południowosłowiańskich” (projekt PAN-BAN, 2018–2021) – kierownik;
- „Miasto wobec dynamiki kultury – refleksje i inspiracje południowosłowiańskich kultur i literatur od średniowiecza do ponowoczesności” (projekt PAN-BAN, 2018–2021) – wykonawca;
- „Tekst biblijny w literaturach południowosłowiańskich od średniowiecza do czasów nowoczesnych (funkcje, recepcja, interpretacje)” (projekt PAN-BAN, 2012–2027) – wykonawca.
Publikacje
Książki:
- Sosnowska, D., & Drzewiecka, E. (Red.). (2018). The experience of faith in Slavic cultures and literatures in the context of postsecular Thought. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/data/include/cms/The_Experience_Sosnowska_Danuta_Drzewiecka_Ewelina_2018.pdf
- Drzewiecka, E. (2016). Herezja Judasza w kulturze (po)nowoczesnej: Studium przypadku. Universitas.
- Drzewiecka, E. (2012). Śmierć Judasza w Biblii i tradycji chrześcijańskiej. Polska Prowincja Pasjonistów, Wydawnictwo Verbinum.
- Drzewiecka, E., Szwat-Gyłybowa, G., & et al. (2011). Leksykon tradycji bułgarskiej. Instytut Slawistyki PAN.
Artykuły naukowe:
- Джевиецка, Е. (2019). Религия – езотеризъм – утопия: Българският вариант. W Сецесион & Компаративистика. Сборник в чест на проф. Цветана Георгиева (ss. 244–264). Ан-Ди.
- Drzewiecka, E. (2019). Оświata – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w: T. 6. Oświata – Tradycja – Uniwersalizm (ss. 14–22). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1082
- Drzewiecka, E. (2019). Kształcenie – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych nasłowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 5. Kultura – Kształcenie – Humanizm (ss. 82–89). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1081
- Drzewiecka, E. (2019). Humanizm – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 5. Kultura – Kształcenie – Humanizm (ss. 145–154). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1081
- Drzewiecka, E. (2019). Nowoczesność – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 4. Nowoczesność – Sekularyzacja – Postęp (ss. 13–21). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1080
- Drzewiecka, E. (2019). Sekularyzacja – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 4. Nowoczesność – Sekularyzacja – Postęp (ss. 65–74). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1080
- Drzewiecka, E. (2019). Sekularyzacja – Macedonia. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 4. Nowoczesność – Sekularyzacja – Postęp (ss. 95–101). Instytut Slawistyki PAN. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1080
- Drzewiecka, E. (2018). „Славянското просвещение” или за функционирането на Кирило-Методиевата традиция в модерната българска култура. Poznańskie Studia Slawistyczne, 2018(15), 77–97. https://doi.org/10.14746/pss.2018.15.5
- Drzewiecka, E. (2018). Reception of the Bible in modern Bulgarian culture: The (post)secular and the national. W D. Sosnowska & E. Drzewiecka (Red.), The experience of faith in Slavic cultures and literatures in the context of postsecular thought (ss. 144–164). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/data/include/cms/The_Experience_Sosnowska_Danuta_Drzewiecka_Ewelina_2018.pdf
- Drzewiecka, E. (2018). The postsecular point of view. W D. Sosnowska & E. Drzewiecka (Red.), The experience of faith in Slavic cultures and literatures in the context of postsecular thought (ss. 23–39). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.https://www.wuw.pl/data/include/cms/The_Experience_Sosnowska_Danuta_Drzewiecka_Ewelina_2018.pdf
- Drzewiecka, E. (2018). Oświecenie – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 1. Oświecenie – Religia – Racjonalizm (ss. 26-37). Instytut Slawistyki PAN. http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/588
- Drzewiecka, E. (2018). Religia – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 1. Oświecenie – Religia – Racjonalizm (ss. 94-103). Instytut Slawistyki PAN. http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/588
- Drzewiecka, E. (2018). Racjonalizm – Bułgaria. W G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII-XXI w.: T. 1. Oświecenie – Religia – Racjonalizm (ss. 162-171). Instytut Slawistyki PAN. http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/588
- Drzewiecka, E. (2018). „Enlightened Esotericism”: A case study on migrating ideas in the modern Bulgarian tradition. W N. Radulović (Red.), Esoterism, Literature, Culture in Central and Eastern Europe (ss. 119-132). Belgrade.
- Drzewiecka, E. (2017). Communist anniversaries as a symphony of power and science (case study of Bulgaria). Studia Historiae Scientiarum”, 16, 303–331. http://www.ejournals.eu/Studia-Historiae-Scientiarum/2017/16(2017)/art/11206/
- Drzewiecka, E. (2017). Reformacja, której nie było: Przypadek bułgarski (pojęcia — wpływy — idee). Zagadnienia Rodzajów Literackich, LX(4), 125–143. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-ee55e6ee-bc6e-4507-b0a0-36d291bf3d36
- Dzhevietska, E. (2017). Taĭnoto evangelie na Stefan TSanev ili kak da zhiveesh v sveta sled nadenieto. Ezik i literatura, 2017(1-2), 75-97. http://www.ezik-i-literatura.eu/2017/1-2/6-E.Dzhewiecka-BG.pdf
- Drzewiecka, E. (2017). Bŭlgarskata reformatsiia? Za khibridizatsiiata na ideate v protsesa na modernizatsiiata na kulturata. Slavia Meridionalis, 17. https://doi.org/10.11649/sm.1370
- Dzhevietska, E. (2017). Pencho Slaveĭkov i religiiata. W M. IAnakieva (Red.), Pencho Slaveĭkov. 150 godini ot rozhdenieto mu (ss. 244-258). Izdatelstvo Boian Penev.
- Dzhevietska, E. (2017). Za miastoto na bibleĭskiia tekst v novata bŭlgarska literatura. Retseptsii – interpretatsii – predzvikatelstva. Literaturna misŭl, 2017(1), 3-26.
- Dzhevietska, E. (2017). Prinosŭt na uchenitsite ili sotsialisticheskiiat diskurs po sluchaĭ Kirilo-Metodievite iubilei v Bŭlgariia. W P. Žeňuch & S. Nikolova (Red.), Kliment Ochridský a jeho prínos pre slovanskú a európsku kultúru (ss. 157-171). Slovenský komitét slavistov.
- Dzhevietska, E. (2017). Figurata na sv. Kliment Okhridski v bŭlgarskata i v makedonskata knizhnina ot epokhata na Vŭzrazchdaneto. Bŭlgarski ezik i literatura, 59(2), 177–197.
- Dzhevietska, E. (2017). V siankata na krŭsta: Za postsekularnata misŭl v izsledvaniiata vŭrkhu modernata literatura. Bŭlgarski filosofki pregled, 2016(6), 33–56.
- Dževiecka, E. (2016). Juda u modernizmu (bugarski primeri). W D. Ajdačić (Red.), Juda Iskariotski u slovenskim kulturama. Zbornik radova (ss. 52-67). Alima.
- Drzewiecka, E. (2016). Od przyjemności do pomyślności, czyli o pożytkach z (bułgarskiego) „oświecenia”. W E. Solak, B. Popiołek, & B. Todorović (Red.), Małe przyjemności: Katalog słowiański (ss. 225-238). Wydawnictwo Scriptum.
- Drzewiecka, E. (2016). W the trap of agnosticism: Judas according to Emiliyan Stanev. Slavia Meridionalis, 16, 438–466. https://doi.org/10.11649/sm.2016.021
- Dzhevietska, E. (2016). Moderno i populiarno: Za iubileĭniia obraz na sv. Metodiĭ v bŭlgarskata kultura prez XX vek. Starobŭlgarska literatura, 53-54, 195-214.
- Dzhevietska, E. (2016). IUbileĭnite sbornitsi kato svideteli na epokhata: Kŭm vŭprosa za retseptsiiata na Kirilo-Metodievskata traditsiia v modernata bŭlgarska kultura. Kirilo-Metodievski studii, 25, 122-137.
- Drzewiecka, E. (2016). Spotkania pod Krzyżem: O myśli postsekularnej w badaniach nad literaturą nowoczesną. Kultura–teologia–media, 26, 52–74. http://www.kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2016_26_drzewiecka.pdf
- Drzewiecka, E. (2015). Tajemna Ewangelia Stefana Canewa, czyli jak żyć w świecie (po) upadku? W E. Golachowska & D. Pazio-Wlazłowska (Red.), Konstrukcje i destrukcje tożsamości: T. 4. Wartości w świecie słowiańskim (ss. 99-125). Instytut Slawistyki PAN.
- Dzhevietska, E. (2015). V Getsimanskata gradina, ili predsmŭrtnata refleksiia na Petko Todorov. W E. Dimitrova (Red.), Bŭlgarsko i moderno 2. Eksperimentalni prochiti (ss. 47-59). BAN Institut za literatura/Izdatelstvo Boian Penev. http://bgmodernism.com/Nauchni-statii/E._Drzewiecka
- Drzewiecka, E. (2015). Święci Konstantyn-Cyryl i Metody – Patroni Wschodu i Zachodu. Tom 1. Apostołowie Słowian w dawnej Europie. Tom 2. Apostołowie Słowian w nowożytnej Europie. Opracował zespół pod redakcją Aleksandra Naumowa. Kraków: Collegium Columbinum, 2013. 254 s., 338 s. ISBN 978-83-7624-035-0. Starobŭlgarska literatura,51, 230–234.
- Dzhevietska, E. (2005). Kirilo-metodievska sreshta vŭv Venetsiia. Palaeobulgarica, XXXIX(3), 113–120.
- Dzhevietska, E., & Ivanova, M. (2014). IUbileĭna konferentsiia „100 godini kirilometodievistika v Bŭlgariia. Palaeobulgarica, XXXVIII(4), 79–93.
- Drzewiecka, E. (2014). Myśl postsekularna w badaniach slawistycznych: Próba spojrzenia. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2014(9(1)), 29–44. https://doi.org/10.4467/20843933ST.14.003.3050
- Drzewiecka, E., & Wróblewska-Trochimiuk, E. (2014). Niekonwencjonalne historie instytucji slawistycznych. Slavia Meridionalis, 14, 517–522. https://doi.org/10.11649/sm.2014.023
- Drzewiecka, E. (2014). Dystopia w warunkach ponowoczesności? Przypadek bułgarski. Prace filologiczne. Literaturoznawstwo, 2014(4), 435–453.
- Drzewiecka, E. (2014). (Post)modern apocrypha as an epiphany of sense (on the basis of Bulgarian literary biblical paraphrases). Studia Ceranea, 2014(4), 35–48. http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/9389/Drzewiecka.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Drzewiecka, E. (2014). Apokryficzne identyfikacje: O wartościowaniu autorskich parafraz biblijnych na przykładzie recepcji powieści Nikołaja Rajnowa „Между пустинята и живота”. W E. Golachowska & A. Zielińska (Red.), Konstrukcje i destrukcje tożsamości: T. 3. Narracja i pamięć (ss. 449-467). Instytut Slawistyki PAN.
- Drzewiecka, E. (2014). Koniec eschatologii? Poszukiwania modus existendi w świetle (po)nowoczesnych apokryfów bułgarskich. Slavia Meridionalis, 14, 351–384. https://doi.org/10.11649/sm.2014.017
- Dzhevietska, E. (2013). Modernistichnite parafrazi na bibleĭskiia siuzhet kato izvor za bŭlgarskata istoriia na ideite. http://bgmodernism.com/our_modernism/E._Drzewiecka
- Dzhevietska, E. (2013). Za Bozhiia promisŭl v edna novobŭlgarska replika na srednovekovnata legenda za IUda Iskariotski. Palaeobulgarica, XXXVII(3), 75–84.
- Drzewiecka, E. (2013). Metamorfozy Judasza: Autorskie parafrazy biblijne jako świadectwo przemian kulturowych (na przykładzie literatury bułgarskiej). Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 2013(3(6)), 143–163.
- Dzhevietska, E. (2013). Bezsmŭrtieto na IUda: Obrazŭt na predatelia v bŭlgarskite parafrazi na evangelskiia razkaz ot pŭrvata polovina na XX vek. W D. Kamburov (Red.), Sŭbitie i bezsmŭrtie (literatura, ezik, filosofiia, nauka) (ss. 531-546). Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Okhridski”.
- Drzewiecka, E. (2013). Ewangelia o końcu świata? O bułgarskich parafrazach biblijnych po 1989 roku. W J. C. Kałużny & A. Żywiołek (Red.), Kulturowe paradygmaty końca: Studia komparatystyczne (ss. 165-185). Akademia im. Jana Długosza.
- Drzewiecka, E. (2013). Pseudo-Ewangelie Judasza, czyli o (po)nowoczesnych apokryfach bułgarskich. W K. Kedron & M. Příhoda (Red.), Slovanský svět: známý či neznámý? (ss. 73-82). Červený Kostelec.
- Drzewiecka, E. (2012). (Od)nowa chrześcijańska? Apologia według powieści Filipa Dimitrowa „Светлина на човеци”. Pamiętnik Słowiański, LXII(1-2), 123–136.
- Drzewiecka, E. (2012). Bluźnierstwo w kulturze popularnej: Wizerunki postaci biblijnych w wybranych powieściach bułgarskich XXI wieku. W N. Długosz (Red.), Tabu w oku szeroko otwartym (ss. 203-212). Wydawnictwo Rys.
- Drzewiecka, E. (2012). „Liubovta e vŭrkhovna omraza”. Transformacje pojęć chrześcijańskich w powieści Nikołaja Rajnowa „Mezhdu pustiniata i zhivota”. W I. Lis-Wielgosz & W Jóźwiak (Red.), Chrześcijański Wschód i Zachód: Formy dialogu, wzory kultury, kody pamięci (ss. 449-462). Instytut Filologii Słowiańskiej UAM, Wydawnictwo Pro.
- Dzhevietska, E. (2012). Predatelstvoto na IUda kato figura na pametta: Kŭm miastoto na khristiianskata traditsiia v bŭlgarskata natsionalna kultura. W N. Aretov (Red.), …pŭrva radost e za mene. Emotsionalnoto sŭdŭrzhanie na bŭlgarskata natsionalna identichnost: istoricheski koreni i sŭvremenni izmereniia (ss.299-310). Sofiia. http://balkansbg.eu/bg/content/e-sadarzhanie/308-judas-treachery-figure-of-memory.html
- Dzhevietska, E. (2011). Psevdoistini za IUda: Bŭlgarskite modernisti v tŭrsene na psikhologicheskata motivatsiia na izneviarata. W E. Ivanova Daradanova (Red.), Istina, mistifikatsiia, lŭzha v slavianskite ezitsi, literaturi i kulturi (ss. 462-469). Sofiia.
- Dzhevietska, E. (2010). Inversiiata kato negatsiia: Obrazŭt na IUda v romana na Nikolaĭ Raĭnov Mezhdu pustiniata i zhivota. Nauchnite trudove na Plovdivskiia universitet, 48(1(B)), 148-158.
- Drzewiecka, E. (2010). Rozrachunek ze źródłami? Intertekstualność sztuki Stefana Canewa „Taĭnata vecheria na Diakona Levski”. W Z. Nowożenowa (Red.), Tekst jako kultura: Kultura jako tekst (ss. 215-221). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Drzewiecka, E. (2009). Idea Bogoczłowieka a racjonalność religii (na przykładzie współczesnej powieści bułgarskiej). W S. Sztajer, Z. Drozdowicz, & Z. Melosik (Red.), O racjonalności w nauce i życiu społecznym (ss. 297-311). Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
- Drzewiecka, E. (2009). Między formą a treścią: Motywy pseudokanoniczne w ikonografii święta Zaśnięcia Bogurodzicy w serbskim malarstwie ściennym z XIV w. W G. Minczew, M. Skowronek, & I. Petrov (Red.), Biblia Slavorum Apocryphorum: Novum Testamentum (ss. 189-204). Drukarnia Cyfrowa i Wydawnictwo „Piktor”.
- Drzewiecka, E. (2009). Wątki ewangeliczne we współczesnej prozie bułgarskiej jako znamię ponowoczesności. W P. Karag’ozov & I. Stoianova (Red.), Prekhodi i granitsi (ss. 105-113). Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Okhridski”.
- Drzewiecka, E. (2009). „Bułgarski Chrystus”? Obraz Wasyla Lewskiego w kulturze bułgarskiej XX wieku. W H. Stys & S. Sochacki (Red.), Bałkany w XX i XXI wieku. Historia – polityka – kultura (ss. 135-147). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Drzewiecka, E. (2009). Podróż Matki Bożej na Athos w bułgarskiej pieśni ludowej. W M. Kuczyńska (Red.), Święta Góra Athos w kulturze Europy. Europa w kulturze Athosu (ss. 278-285). Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
- Dzhevetska, E. (2008). Intertekstualnost v razkaza na Emiliian Stanev Lazar i Isus u romana na Borislav Lekich „Vreme chuda”. Nauchnite trudove na Plovdivskiia universitet, 46(1(B)), 369–382.
- Drzewiecka, E. (2008). Obraz Bogurodzicy jako mediatorki wyobcowanych w Słowie świętego Tomasza Apostoła o wyniesieniu Przenajświętszej. Slavia Meridionalis, 8, 227–244.
- Drzewiecka, E. (2008). Bułgarski strój kobiecy w kulturze ludu i narodu (z elementami porównania ze strojem polskim. W D. Ivanowa, T. Lewaszkiewicz, & N. Reczek (Red.), Nowe spojrzenie na kulturę bułgarską (ss. 47-52). Katedra Filologii Słowiańskiej UAM.
- Drzewiecka, E. (2006). Listy Symeona – protobułgarski kompleks czy zmysł taktyczny. W I. Petrov (Red.), Bałkany w oczach młodego człowieka (ss. 83-86). Drukarnia Cyfrowa i Wydawnictwo „Piktor”.