Dr Anton Dinerstein na konferencji ASEEES w Bostonie

Materiał konferencyjny. Fot. archiwum prywatne.

W dniach 21–24 listopada 2024 r. dr Anton Dinerstein wziął udział w konferencji zorganizowanej przez Association for Slavic, East European & Eurasian Studies (ASEEES) w Bostonie, USA.

Podczas panelu „Belarusian Culture I: Language(s)” badacz wygłosił wykład pt. „Power as Identity Category: Discursive Construction of Politics via Russian-Language Political Discourse in Belarus”.

Dr Anton Dinerstein realizuje w IS PAN projekt pt. „Władza i tożsamość w rosyjskojęzycznym dyskursie politycznym: Przypadek Białorusi” (nr rej. 2022/45/P/HS2/02636), który jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki i Program Ramowy Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji Horyzont 2020 w ramach umowy grantowej nr 945339 Marii Skłodowskiej-Curie.

Ukraiński wtorek z dr Olhą Tkachenko

Serdecznie zapraszamy na kolejne seminarium z cyklu „Ukraińskie wtorki”, które odbędzie się 10 grudnia 2024 r. o godz. 17.00 na platformie Zoom.

Link do wydarzenia dostępny jest za pośrednictwem sekretariatu IS PAN: sekretariat@ispan.edu.pl.

Dr Olha Tkachenko. Fot. archiwum prywatne.

Na spotkaniu wystąpi dr Olha Tkachenko, która wygłosi referat zatytułowany „Dekonstrukcja narracji imperialnych na ukraińskim YouTube na przykładzie mitu o «jednym narodzie»”.

Opis:

W badaniach nad Ukrainą czasów wojny, zwłaszcza w świecie wszechobecnego przepływu informacji, istnieje potrzeba zrozumienia, jaką rolę wykonują media i kultura masowa w
procesie konstruowania tożsamości, a także tworzenia głównych przekazów skierowanych do szerokiego grona odbiorców.

Jeszcze przed 24.02.2024 r. ukraiński YouTube stał się jedną z najbardziej popularnych platform w procesie ujawniania i dekonstrukcji niebezpiecznych i często nieoczywistych kolonialnych i imperialistycznych narracji Rosji, wśród których są:
– rosyjska kultura jest wielka i dawna;
– ukraińska kultura jest mała i gorsza;
– braterstwo Ukrainy, Rosji i Białorusi;
– Ukraina i Rosja to „jeden naród”.

Ze względu na systematyczne rozpowszechnianie przez Rosję za pośrednictwem środków
masowego przekazu, popkultury i innych narzędzi miękkiej siły, te konstrukcje mentalne
pomogły zatrzeć granice kulturowe i przyczyniły się do wojny hybrydowej na długo przed
2022, a nawet 2014 rokiem, oraz ukształtowały odpowiedni wizerunek Ukrainy i jej relacji z Rosją poza granicami kraju.

W swoim referacie dr Olha Tkachenko zwróci uwagę na popularną koncepcję propagandy rosyjskiej o „jednym narodzie” (один народ). Przedstawi, jak Rosja tworzyła mit o jedności Ukrainy i Rosji zakorzeniając tę konstrukcję myślową w świadomościach obywateli. Z drugiej zaś strony badaczka przedstawi, jak w obecnej sytuacji media ukraińskie na przykładzie twórców blogów YouTube ujawniając mechanizmy powstawania mitów imperium, obalają je, co przyczynia się do ogólnego procesu dekolonizacji przestrzeni publicznej i medialnej w Ukrainie.

Badania dr Tkachenko są realizowane w ramach projektu „Dekolonizacyjne procesy w ukraińskim segmencie YouTube po 24 lutego 2022 r.”, nr rej.: 2024/08/X/HS2/00066, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (Miniatura).

Zebranie naukowe Zakładu Językoznawstwa IS PAN, 11 grudnia

Serdecznie zapraszamy na zebranie naukowe Zakładu Językoznawstwa IS PAN, które odbędzie się w środę, 11 grudnia 2024 r., w godz. 12:00−13:30. Na zebraniu wystąpi dr Paweł Kowalski, który przedstawi referat pt. „Hierarchia a słowotwórstwo”.

Spotkanie odbędzie się on-line na platformie zoom. Dla osób spoza IS PAN chcących uczestniczyć w zebraniu link do wydarzenia dostępny jest za pośrednictwem sekretariatu: sekretariat@ispan.edu.pl.

Streszczenie:

Przedmiotem referatu będzie charakterystyka hierarchii w slawistycznej myśli słowotwórczej. Uwagę prelegent skoncentruje przede wszystkim na ukazaniu hierarchii jako kategorii słowotwórczo-pojęciowej w wybranych językach słowiańskich oraz realizacji hierarchii jako narzędzia konceptualizacji w slawistycznych dyskursach słowotwórczych. Rozważania będą miały charakter teoretyczny i praktyczny poparty praktyką użytkowników języka. Badacz odwoła się do dotychczasowych ustaleń metodologicznych wypracowanych w słowotwórstwie slawistycznym oraz analizy dyskursu. Pozwolą one na ukazanie realizacji hierarchii wieloaspektowo w obrębie poszczególnych propozycji teoretyczno-praktycznych.

Udział dr E. Kwiecińskiej w konferencji we Wrocławiu

   

Dr Elżbieta Kwiecińska wzięła udział w okrągłym stole na temat „Roli dwustronnych i wielostronnych komisji podręcznikowych w nowej reprezentacji Ukrainy w podręcznikach” podczas międzynarodowej konferencji „Nauczanie uwikłanej historii. Wielostronny dialog o nauczaniu historii Ukrainy w szkołach w kontekście rosyjskiej agresji wobec Ukrainy” w Centrum im. W. Brandta we Wrocławiu.

Konferencja była zorganizowana przy współpracy European Forum for Reconciliation, Leibniz Institut für Bildungsmedien, Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Celem konferencji było nawiązanie długofalowej współpracy przy tworzeniu rekomendacji na temat historii Ukrainy w podręcznikach do historii w Europie oraz przy planowanych projektach wspólnych podręczników do historii i materiałów edukacyjnych.

Dr Elżbieta Kwiecińska z dr Julią Krawczenko, trenerką i liderką projektów edukacyjnych, oraz dr. Marcinem Wiatrem z Leibniz Institut für Bildungsmedien. Fot. archiwum prywatne.

Zespół IS PAN na konferencji ASEEES w Bostonie

W dniach 21–24 listopada 2024 r. dr hab. Grażyna Szwat-Gyłybow, prof. IS PAN, dr Marzena Maciulewicz, mgr Maciej Olszewski, dr Sylwia Siedlecka (ISZiP UW) oraz dr Rigels Halili (SEW UW) wzięli udział w konferencji zorganizowanej przez Association for Slavic, East European & Eurasian Studies (ASEEES) w Bostonie, USA. Tematem przewodnim tegorocznej konferencji było WYZWOLENIE (Liberation).

Panel zatytułowany „Tales, Narratives, and Myths between Oppression and Liberation: The Case of the Walled-Up Woman in the Balkans and Beyond” był efektem pracy w grancie „Topos wmurowanej kobiety w kulturach Europy Południowo-Wschodniej i Węgier” (OPUS NCN, nr 2020/37/B/HS2/00152), realizowanym w Instytucie Slawistyki PAN pod kierunkiem prof. Grażyny Szwat-Gyłybowej.

Dodatkowe informacje o konferencji dostępne są na stronie organizatorów: https://aseees.org/convention/2024-convention/

Przygotowania do panelu. Fot. archiwum prywatne.
Uczestnicy panelu podczas wygłaszania referatów. Fot. archiwum prywatne.
Zespół badawczy podczas konferencji. Fot. archiwum prywatne.
Program konferencji ASEEES. Fot. archiwum prywatne.

Zebranie naukowe w poznańskiej siedzibie IS PAN, 5 grudnia

Serdecznie zapraszamy na otwarte zebranie naukowe, które odbędzie się 5 grudnia 2024 r. (czwartek) o godz. 12.00 w sali seminaryjnej (II piętro) Pałacu Działyńskich w Poznaniu.

Na spotkaniu mgr Barbara Grunwald-Hajdasz przedstawi referat pt.: „O  nowym tłumaczeniu pewnego niegdysiejszego bestselleru”.

Zespół z IS PAN na Harvardzie

22 listopada br. członkowie zespołu badawczego grantu OPUS NCN „Topos wmurowanej kobiety w kulturach Europy Południowo-Wschodniej i Węgier” (nr 2020/37/B/HS2/00152) w składzie: dr hab. Grażyna Szwat-Gyłybow, prof. IS PAN, dr Marzena Maciulewicz, mgr Maciej Olszewski, dr Sylwia Siedlecka (ISZiP UW) oraz dr Rigels Halili (SEW UW) spotkali się z pracownikami i studentami programu studiów Folkloru i Mitologii na Uniwersytecie Harvarda.

Podczas wizyty w Milman Parry Collection of Oral Literature, usytuowanym w The Harry Elkins Widener Memorial Library, kurator kolekcji, prof. David F. Elmer, opowiedział o zawartości zbiorów oraz o pracy Milmana Parrego i Alberta B. Lorda na Bałkanach.

Członkowie zespołu przedstawili założenia i wstępne rezultaty projektu badawczego o nowoczesnych odsłonach toposu wmurowanej kobiety. Część materiałów dostępna jest w wersji cyfrowej na stronie: https://mpc.chs.harvard.edu/.

Zespół badawczy przed wejściem na kampus Uniwersytetu Harvarda. Fot. archiwum prywatne.
Zespół badawczy przy pomniku Johna Harvarda. Fot. archiwum prywatne.
Prof. David F. Elmer prezentuje kolekcję Milmana Perrego. Fot. archiwum prywatne.
Wejście do archiwum Milman Parry Collection of Oral Literature. Fot. archiwum prywatne.
W trakcie spotkania ze studentami. Fot. archiwum prywatne.

Za nami VIII edycja Azowskich Dni Nauki Polskiej

  

W dniach 22–23 listopada br. w sali lustrzanej Domu Polonii w Warszawie oraz online odbyła się interdyscyplinarna polsko-ukraińska sesja naukowa „Koncept «rozdroża» w studiach interkulturowych”. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach VIII edycji Azowskich Dni Nauki Polskiej.

Podczas dwudniowej konferencji naukowcy z różnych dziedzin – literaturoznawcy, językoznawcy, historycy sztuki i inni – podjęli próbę interdyscyplinarnej analizy pojęcia „rozdroża”.

Dyskusje toczyły się wokół takich zagadnień jak:

  • Wielokulturowość: Jak różne kultury interpretują pojęcie „rozdroża”?
  • Język: Jak język kształtuje nasze postrzeganie wyborów i decyzji?
  • Sztuka: Jak artyści wizualni i literaci przedstawiają momenty zwrotne w życiu człowieka?

W sesji udział wzięli m.in. badacze z Instytutu Slawistyki PAN.

Wykład otwierający zatytułowany „Kilka słów o leksemie «rozdroże» w historii polszczyzny” wygłosiła dr hab. Lucyna Jankowiak, prof. IS PAN. Badaczka przedstawiła funkcjonowanie wyrazu „rozdroże” w języku polskim, zwracając uwagę na jego pochodzenie (psł.) i budowę. Korzystając z różnych źródeł, wskazała na poświadczenia leksemu „rozdroże” od najstarszego (z 1. poł. XVI w.) po dzisiejsze. Zwróciła przy tym uwagę na jego znaczenia („rozstajne drogi” i przenośne dotyczące głównie sytuacji wyboru), typy tekstów, w których występował, oraz niezbyt wysoką frekwencję. Na przykładzie tego leksemu widać, że niska frekwencja wyrazu w kolejnych stuleciach wcale nie musi decydować o jego odejściu z języka. Ponadto prof. Jankowiak omówiła przykłady synonimów wyrazu „rozdroże” od XVI w. Na zakończenie wskazała na pominięte w jego charakterystyce zagadnienia, np. produktywność słowotwórczą.

Dr Yana Hladyr w trakcie wystąpienia. Fot. archiwum prywatne.

Podczas panelu „Literackie rozdroża narracji” dr Yana Hladyr wygłosiła referat pt. „Koncept rozdroża w kontekście fenomenu ukraińskiej emigracji w powieści W. Wynnyczenki «Równowaga»”. Prelegentka skupiła się na realizacji konceptu „rozdroża” w twórczości prozatorskiej ukraińskiego pisarza i polityka Wołodymyra Wynnyczenki, który m.in. poświęcił szczegółową uwagę problemom ukraińskich emigrantów i ich życiu za granicą. Badaczka zaproponowała własną teoretyczną identyfikację realizacji wspomnianego konceptu w dziele literackim i ujawniła związek tego konceptu z innymi teoretycznymi konceptami i kategoriami: konfliktem, sprzecznością, wątpliwością, paradoksem.

Prof. Alena Rudenka w trakcie wygłaszania referatu. Fot. prof. Mariola Jakubowicz.

Z kolei prof. dr hab. Alena Rudenka wzięła udział w panelu „Językowo-kulturowe wymiary «rozdroża»”, w trakcie którego wygłosiła wykład zatytułowany „’Ścieżka’, 'droga’, 'skrzyżowanie’ w «prostej mowie» Wielkiego Księstwa Litewskiego”. Naukowczyni mówiła o przestrzennej metaforze kognitywnej, która nie tylko przenika nasze myślenie, ale również je kształtuje. Prof. Rudenka zbadała sposób przedstawienia tej metafory, w szczególności pojęcia „skrzyżowania” w języku pisanym Wielkiego Księstwa Litewskiego – „prostej mowie”. W raporcie zbadano materiał ze słowników historycznych białoruskiej i ukraińskiej wersji „prostej mowy”. Aby wykazać panchroniczność metafory przestrzennej, autorka posłużyła się także materiałem ze współczesnego żargonu komputerowego.

W trakcie panelu „Na rozdrożu percepcji kultury: dylematy tożsamości” wystąpił prof. dr hab. Lech Suchomłynow, który był jednym z organizatorów całego przedsięwzięcia oraz prowadzącym sesję. Prof. Suchomłynow w wykładzie „Rozdroża ukraińskiego post/antykolonializmu” na podstawie badań Ksenii Zborowskiej pokazał mechanizmy dekonstrukcji jednego z podstawowych mitów „ruskiego miru” – rosyjskiego ładu i świata, mitu, który formował się w ciągu ostatnich stuleci i jest składnikiem pamięci historycznej i kulturowej oraz świadomości zbiorowej nie tylko obywateli neoimperialistycznego kraju Putina. „Ruski mir” jest doktryną i projektem politycznym, który ma bogatą przeszłość w rosyjskiej myśli politycznej. Projekt ten jest kontynuacją idei „Świętej Rusi”, „Moskwy – Trzeciego Rzymu” oraz XIX-wiecznej triady cywilizacyjnej ideologii imperialnej.

VIII Azowskie Dni Nauki Polskiej to wydarzenie, które pokazało, jak ważne jest interdyscyplinarne podejście do badań naukowych. Dzięki spotkaniu badaczy z różnych dziedzin powstała przestrzeń do owocnej wymiany myśli i nawiązania nowych kontaktów naukowych. VIII Azowskie Dni Nauki Polskiej są nie tylko forum wymiany wiedzy, ale także symbolicznym gestem oporu wobec agresora i wyrazem nadziei na zwycięstwo i lepszą przyszłość.

Prof. Lech Suchomłynow (w środku) z uczestnikami konferencji. Fot. archiwum prywatne prof. Suchomłynowa.
Uczestnicy sesji. Fot. archiwum prywatne prof. Suchomłynowa.

Dr Orest Semotiuk na konferencji ASEEES w Bostonie

W dniach 21–24 listopada br. dr Orest Semotiuk uczestniczył w 56. Konwencji Stowarzyszenia Studiów Słowiańskich, Wschodnioeuropejskich i Eurazjatyckich (Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies), która odbyła się w Bostonie. Prezentację „Ideology vs. Quasi-Ideology: Ruscism and «Ukrofascism» in World, Ukrainian, and Russian Political Cartoons and Memes” przedstawił podczas panelu „Make Laughter, Not War: Caricature, Emotion, and Politics in the Post-soviet Era”.

Badania dr. Oresta Semotiuka realizowane są w ramach projektu nr 2022/45/P/HS2/02536 współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki oraz programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji Horyzont 2020 na podstawie umowy nr 945339 w ramach działań „Marie Skłodowska-Curie”.

Dr Orest Semotiuk podczas wygłaszania wykładu. Fot. archiwum prywatne.
Materiały konferencyjne. Fot. archiwum prywatne.

Wręczenie dyplomów doktora habilitowanego

Dnia 25.11.2024 r. podczas posiedzenia Rady Naukowej Instytutu Slawistyki PAN prof. dr hab. Anna Zielińska, przewodnicząca Rady Naukowej IS PAN oraz dr hab. Karolina Bielenin-Lenczowska, prof. IS PAN, zastępczyni dyrektora ds. naukowych, wręczyły dyplomy doktora habilitowanego Annie Jawor oraz Annie Zawadzkiej.

Serdecznie gratulujemy!

Dr hab. Anna Jawor. Fot. W. Nylec.
Dyplom dr hab. Anny Zawadzkiej. Fot. W. Nylec.
Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close