Dr hab. Katarzyna Osińska, prof. IS PAN

Fotografia pracownika

Rusycystka: literaturoznawstwo; specjalność: teatrologia – teatr rosyjski

e-mail: katarzyna.osinska@ispan.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4142-040X

Zainteresowania naukowe

  • historia teatru rosyjskiego XX wieku, studia i laboratoria teatralne, twórczości Jewgienija Wachtangowa, Leopolda Sulerżyckiego, Wsiewołoda Meyerholda, Nikołaja Jewrieinowa, Anatolija Wasiljewa; nowe zjawiska w teatrze XXI wieku; rosyjska myśl teatralna z początku XX wieku w perspektywie współczesnej humanistyki;
  • związki teatru ze sztukami plastycznymi; relacje między awangardą historyczną i neoawangardą w rosyjskim teatrze i sztukach plastycznych; twórczość Tadeusza Kantora w powiązaniu z tradycją rosyjskiej awangardy;
  • zagadnienia transferu kulturowego, m. in. na przykładzie relacji hiszpańsko-rosyjskich;
  • polsko-rosyjskie kontakty artystyczne w latach I wojny światowej oraz w okresie międzywojennym.

Członkostwo w gremiach naukowych

  • Rada Naukowa Instytutu Slawistyki PAN
  • Polskie Stowarzyszenie Hispanistów
  • Polskie Towarzystwo Badań Teatralnych
  • Międzynarodowa Rada Redakcyjna pisma „Scena” (Moskwa)
  • Zespół współpracowników pisma „Didaskalia. Gazeta o Teatrze” (Kraków).

Nagrody i odznaczenia

  • Nagroda miesięcznika „Literatura na Świecie” w dziedzinie komparatystyki i translatologi za książkę Leksykon teatru rosyjskiego XX wieku (1997);
  • Nagroda krytyków pisma „Teatr” dla najlepszej publikacji poświęconej teatrowi w sezonie 2003/2004 za Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne: Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, ss. 307;
  • Nagroda Sekcji Krytyków Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI „Teatralna książka roku 2010” za książkę Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji. Kontynuacje, zerwania transformacje (2010);
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Łódzkiego – nagroda zespołowa stopnia drugiego za książkę Teatr masowy – teatr dla mas (2012).

Publikacje

Książki autorskie:

  • Osińska, K. (1997). Leksykon teatru rosyjskiego XX wieku. Wydawnictwo Naukowe Semper.
  • Osińska, K. (1997). Studio w rosyjskiej kulturze teatralnej XX wieku: Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Semper.
  • Osińska, K. (2003). Klasztory i laboratoria: Rosyjskie studia teatralne. Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow. Słowo, obraz, terytoria.
  • Osińska, K. (2009). Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji: Kontynuacje, zerwania transformacje. Słowo, obraz, terytoria.

Tłumaczenie:

Redakcja naukowa:

  • Osińska, K. (Red.). (2008). Jewgienij Wachtangow: Co zostaje po artyście teatru? Instytut im. Jerzego Grotowskiego.

Książka współautorska:

  • Osińska, K. (1997; 2002; 2007). [Rozdziały o dramaturgii i teatrze]. W A. Drawicz (Red.), Historia literatury rosyjskiej XX wieku (Wyd. 1-3, ss. 151-167; 203-209; 296-310; 414-429; 513-526; 603-605). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Artykuły (wybrane z opublikowanych po 2010 roku):

  • Osińska, K. (2010). Polskie życie muzyczne w Moskwie (1915-1916). Muzykalia, 2010(9).   http://www.demusica.pl/?Pismo_Muzykalia:Muzykalia_IX%2FZeszyt_rosyjski_
  • Osińska, K. (2011). Ewolucja radzieckich widowisk masowych. W M. Leyko (Red.), Teatr masowy – teatr dla mas (ss. 207-240). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Osińska, K. (2012). Radziecka awangarda: Między akademizmem a socrealizmem. Muzykalia, 2012(14). http://www.demusica.pl/cmsimple/images/file/osinska_muzykalia_14_2.pdf
  • Osińska, K. (2012). Sviditeli i sviditel’stva: Vospriiatie Meĭerkhol’da v Pol’she do 1939 goda. Voprosy teatra/Prosceanium, 2012(3-4), 245-263. (Świadkowie i świadectwa: Recepcja Meyerholda w Polsce do 1939 roku).
  • Osińska, K. (2013). A l’origine de l’utopie des studios: Le rôle de Soulerjitski. W M-Ch. Autant-Matthieu (Red.), Créer, ensemble: Points de vue sur les communautés artistiques (fin du XIXe – XXe siècles) (ss. 243-259). L’Entretemps éditions.
  • Osińska, K.  (2013). Metamorfozy Budy jarmarcznej: Aleksandr Błok – Wsiewołod Meyerhold – Tadeusz Kantor. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 2013(3), 103-114.
  • Osińska, K.  (2013). „Tupue, dikie, idioty” a nowy teatr w Rosji na przełomie XX i XXI wieku. W O. Główko & M. Leyko (Red.), Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Rossica. Współczesny dramat rosyjski: Kontynuacje i przemiany (ss. 31-42). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Osińska, K.  (2013). Don Kichot według Kantora: Między realnością a fikcją. W K. Fazan, M. Bryś, & A. R. Burzyńska (Red.), Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (ss. 109-123). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • przekład na język angielski: Osińska, K. (2014). Don Quixote according to Kantor: Between reality and fiction (A. MacBride, Tłum.). W K. Fazan, M. Bryś, & A. R. Burzyńska (Red.), Tadeusz Kantor Today: Metamorphoses of death, memory and presence (ss. 107-122). Peter Lang Edition.
  • Osińska, K. (2013). Japonia i „japońskość” w teatrze rosyjskim na przełomie XIX i XX wieku. W B. Kubiak Ho-Chi & I. Rutkowska (Red.), Japonica: Dwa filary japońskiej kultury. Literatura i sztuki performatywne (ss. 199-214). Zakład Japonistyki i Koreanistyki, Wydział Orientalistyczny.
  • Osińska, K. (2014). Recepción cultural del Siglo de Oro español en Rusia. El ejemplo del Teatro Antiguo en San Petersburgo (temporada 1911/1912). W K. Kumor & K. Moszczyńska (Red.),  Del gran teatro del mundo al mundo del teatro: Homenaje a la Profesora Urszula Aszyk (ss. 209-219). Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich.
  • Osińska, K. (2015). Od dzieła do działania, czyli historia performansu w Rosji. Didaskalia. Gazeta teatralna, 2015(127-128), 139-146.
  • Osińska, K. (2015). De los performance studies a la idea de la teatralización de la vida. El caso de Don Quijote. W U. Aszyk, K. Kumor, & M. Piłat-Zuzankiewicz (Red.), El teatro espanol como objeto de estudio a comienzos del siglo XXI (ss. 125-140). Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich.
  • Osińska, K. (2015). Toska po Ispanii: Sluchaĭ Aleksandra Fevral’skogo. W E. D. Gal’tsova (Red.), Postizhenie zapada: Inostrannaia kul’tura v sovetskoĭ literature, iskusstve i teorii. 1917-1941. Issledovaniia i arkhivnye materialy (ss. 521-543). Institut mirovoĭ literatury RAN. (Tęsknota za Hiszpanią. Przypadek Aleksandra Fiewralskiego).
  • Osińska, K. (2015). Siergiej Trietjakow: Od dokumentu do faktografii. W A. Kuligowska-Korzeniewska (Red.), Faktomontaże Leona Schillera: Polityka społeczna R.P., Cjankali, Krzyczcie, Chiny! (ss. 299-330). Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  • Osińska, K. (2016). Kantor – Tatlin – Meyerhold: Konstruktywizm w pierwszej i drugiej awangardzie. Didaskalia. Gazeta teatralna, 2016(132), 58-67.
  • Osińska, K. (2016). Don Kichot w sporach światopoglądowych Rosjan (od połowy XIX wieku do lat 30. wieku XX). W W. Charchalis & A. Żychliński (Red.), Wieczna krucjata: Szkice o „Don Kichocie” (ss. 79-109). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Osińska, K. (2017). Polskie teatry w Moskwie (1915 – 1918). Pamiętnik Teatralny, 2017(1-2), 69-123. (artykuł i publikacja materiałów źródłowych).
  • Osińska, K. (2017). Nigdy tu już nie powrócę: Tadeusz Kantor czyta „Dybuka”. W M. Abramowicz, J. Ciechowicz, & K. Kręglewska (Red.), Dybuk: Na pograniczu dwóch światów (ss. 197-212). Muzeum Narodowe w Gdańsku/Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Osińska, K. (2017). Del Siglo de Oro espanol a la vanguardia: Vsevolod Meyerhold. W U. Aszyk, J. M. Escudero Baztan, & M. Piłat-Zuzankiewicz (Red.), El texto dramatico y las artes visuales. El teatro espanol del Siglo de Oro y sus herederos en los siglos XX y XXI (ss. 221-239). IDEA/IGAS.
  • Osińska, K. (2018). Kantor – Tatlin – Mejerhold: Il costruttivismo nella prima e nella seconda avanguardia (ss. 93-110). W L. Marinelli, V. Valentini, & A. Vecchia (Red.), Politica dell’arte, politica della vita: Tadeusz Kantor fra teatro visive e letteratura. Lithos.
  • Osińska, K. (2019). Studiia i laboratoriia v russkoĭ teatralʹnoĭ kulʹture ХХ veka: tipologicheskiĭ analiz. Shagi/Steps, 5(4), 9-22. https://doi.org/10.22394/2412-9410-2019-5-4-9-22. (Laboratory and studio in early 20thcentury Russian culture: A typology).
  • Osińska, K. (2019). Traces of the Dybbuk in Tadeusz Kantor’s theatre: Between the worlds of the dead and living. Bamah. Israeli Performing Arts Magazine, 13(285), 180-203. (Artykuł w języku hebrajskim).
  • Osińska, K. (2019). Horyzontalność vs wertykalność: O nowych sytuacjach w rosyjskim teatrze. Didaskalia. Gazeta teatralna, 2019(151-152), 78-85.
  • Osińska, K. (2019). Michaił Czechow w pracy nad rolą Don Kichota. W K. Suszczyński (Red.), Technika aktorska Michaiła Czechowa w historii, teorii i praktyce: Vademecum (ss. 25-38). Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.  https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2020/01/czechow1.pdf
Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close