Antropolożka kultury
e-mail: engelking@ispan.edu.pl
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3225-8084
Academia.edu: https://pan-pl.academia.edu/AnnaEngelking
Zainteresowania naukowe
- historia polskiej etnologii
- historia slawistyki
- antropologia wsi białoruskiej
- Polesie białorusko-ukraińskie
- Żydzi w pamięci wsi białoruskiej i ukraińskiej
- antropologia pogranicza polsko-białorusko-litewskiego
Członkostwo w gremiach naukowych
- Wydział II Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (członkini)
- Komitet Słowianoznawstwa PAN (członkini)
- Rada Naukowa Instytutu Slawistyki PAN (członkini)
- Rada Naukowa Instytutu Archeologii i Etnologii PAN (członkini)
- Rada Naukowa Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (członkini)
- Fundacja Slawistyczna (członkini Rady Fundacji)
- Polskie Towarzystwo Ludoznawcze (wiceprezeska Zarządu Głównego, członkini Zarządu Oddziału Warszawskiego)
- Rada Towarzystw Naukowych PAN (członkini z ramienia PTL)
- European Association of Social Anthropologists (członkini)
Członkostwo w redakcjach czasopism i serii
- redaktor naczelna serii „Kultura na Pograniczach” wydawanej przez Instytut Slawistyki PAN;
- członkini redakcji serii „Archiwum Etnograficzne” wydawanej przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze;
- członkini Rady Naukowej serii „Biblioteka Literatury Ludowej” wydawanej przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze;
- zastępczyni redaktora naczelnego czasopisma „Rocznik Centrum Studiów Białoruskich / Гадавік Цэнтра беларускіх студыяў” wydawanego przez Studium Europy Wschodniej UW;
- członkini rady redakcyjnej czasopisma „Homo Historicus. The Annual of Anthropological History. Homo Historicus. Гадавік антрапалагічнай гісторыі”;
- członkini kolegium redakcyjnego czasopisma „Слов’янський світ” wydawanego przez Instytut Historii Sztuki, Folklorystyki i Etnologii im. M. T. Rylskiego NAN Ukrainy;
- członkini kolegium redakcyjnego czasopisma „Матеріали до української етнології” wydawanego przez Instytut Historii Sztuki, Folklorystyki i Etnologii im. M. T. Rylskiego NAN Ukrainy.
Nagrody i odznaczenia
- 2013: Nagroda „Przeglądu Wschodniego” 2012 w kategorii Dzieła Krajowe za książkę Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.
- 2013: nominacja do Nagrody im. Jerzego Giedroycia 2013 dla książki Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.
- 2016: Nagroda Międzynarodowego Kongresu Badaczy Białorusi w kategorii „najlepsza polska monografia dotycząca Białorusi w latach 2011–2015” – dla książki Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.
Stypendia
- 1994: The Kosciuszko Foundation Scholarship, realizowane w Special Collections and Archives, W. E. B. du Bois Library, University of Massachusetts, Amherst, USA, 3 miesiące.
- 2007: The Kosciuszko Foundation Scholarship, realizowane w Special Collections and Archives, W. E. B. du Bois Library, University of Massachusetts, Amherst, USA, 2 miesiące.
Udział w projektach naukowych afiliowanych w IS PAN
- 1995–1998: Kierowanie projektem „Analiza krytyczna i opracowanie etnograficznych materiałów poleskich Józefa Obrębskiego” (nr 1P10805007), realizowanym w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.
- 1999: Współkierowanie (wraz z dr Olgą Łobaczewską z Białoruskiego Instytutu Problemów Kultury w Mińsku) białorusko-polskim projektem „Polesie”, realizowanym z grantu Fundacji im. Stefana Batorego (nr AP/33 98/1998) przez Zachodniopoleskie Naukowo-Krajoznawcze Towarzystwo „Zahorodzie” i Katedrę Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku.
- 2003–2005: Uczestnictwo (jako wykonawca) w projekcie badawczym KBN „Granice i pogranicza w świadomości i działaniach społeczności lokalnych wschodniego pogranicza Polski” (nr 2H02E02023) realizowanym w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Kurczewskiej i dr Hanny Bojar.
- 2011–2015: Uczestnictwo (jako główny wykonawca) w projekcie badawczym „Macedońskie Porecze w 80 lat po badaniach Józefa Obrębskiego. Antropologiczne studium ciągłości i zmiany”; projekt NCN nr 2011/01/D/HS3/03583 realizowanym w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW pod kierunkiem dr Karoliny Bielenin-Lenczowskiej.
- 2018–2019: Kierowanie projektem „Slawistyczny dorobek przedwojennej etnologii polskiej online. Weryfikacja, opracowanie naukowe i upowszechnienie w otwartym dostępie nieznanej dokumentacji Józefa Obrębskiego z Macedonii sporządzonej w latach 1930.”, realizowanym w Fundacji Slawistycznej.
- 2018–2020: Kierowanie projektem „Јузеф Обрембски – „Македонија”. Научна обработка и публикација на етнографската документација и монографските трудови на Јузеф Обрембски поврзани со македонскиот регион Порече”, realizowanym w Фондација „Трифун Костовски“ / Foundation Trifun Kostovski, Skopje, Macedonia.
- 2022–2024: Uczestnictwo (jako wykonawca) w projekcie „ETNOznawcy. Budowa portalu wiedzy oraz promocja i upowszechnienie dorobku polskiej etnografii”; projekt MEiN nr NdS/548748/2022/2022 realizowany w Polskim Towarzystwie Ludoznawczym pod kierunkiem dr Katarzyny Ceklarz.
- 2023–2025: Uczestnictwo (jako opiekun naukowy) w projekcie badawczym „Power and identity in Russian-language political discourse: The case of Belarus”; projekt KE i NCN Polonez BIS nr 2022/45/P/HS2/02636 realizowany w Instytucie Slawistyki PAN pod kierunkiem dra Antona Dinersteina.
Publikacje
Książki autorskie:
- Engelking, A. (2000). Klątwa: Rzecz o ludowej magii słowa. Wrocław. Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
- Engelking, A. (2010). Klątwa: Rzecz o ludowej magii słowa (2. wyd.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Engelking, A. (2017). The curse: On folk magic of the word (A. Gutowska, Tłum.). Instytut Slawistyki PAN. http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/81
- Engelking, A. (2012). Kołchoźnicy: Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej).
Książki współautorskie
- Engelking, A., & Ruszczyk, G. (1996). Polesie: Fotografie z lat dwudziestych i trzydziestych. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
- Engelking, A. & Ruszczyk, G. (1999). Palessie: Fatazdymki z dwaccatych i tryccatych hadou(W. Werenicz & N. Waszczanka, Tłum.). Instytut Sztuki PAN; Katedra Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku.
Redakcja naukowa książek
- Engelking, A., Vrażinovski, T. & Halpern, J. M. (Red.). (2003). JozefObrembski, „Porecze 1932-1933.Macedonian Porech 1932–1933”. Skopje.
- Engelking, A. (Red.). (2004). Nina Łuszczyk-Ilienkowa, „Pińsk, Elektrownia. Mam dziesięć lat”. Warszawa: Świat Literacki.
- Engelking, A. (Red.). (2005). JózefObrębski, „Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje”. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
- Engelking, A. (Red.). (2007). JózefObrębski, „Polesie. Studia etnosocjologiczne, 1”. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Engelking, A. (Red.). (2013). CzesławPietkiewicz, „Kultura społeczna Polesia Rzeczyckiego”. Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej. (seria Etnografia Ocalona). http://etnomuzeum.pl/ksi%C4%85%C5%BCki/kultura-spoleczna-polesia-rzeczyckiego/
- Engelking, A. (Red.). (2020). Józef Obrębski, The Giaours of Macedonia. Selected writings(H. Teleżyńska, Tłum.). Warszawa: Oficyna Naukowa. https://ispan.waw.pl/obrebski/wp-content/uploads/macedonia-en.pdf
- Engelking, A., Rękas J., Upalevski I. (Red.). 2022. Józef Obrębski, Macedonia 1. Giaurowie Macedonii. Opis magii i religii pasterzy z Porecza na tle zbiorowego życia ich wsi. Studia etnosocjologiczne, t. 2, Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Engelking, A., Rękas J., Upalevski I. (Red.). 2022. Józef Obrębski, Macedonia 2. Czarownictwo Porecza Macedońskiego. Mit i rzeczywistość u Słowian Południowych. [Rozproszone teksty epickie i liryczne. Zapisy terenowe]. Struktura społeczna i rytuał we wsi macedońskiej. Studia etnosocjologiczne, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Redakcja naukowa tomów zbiorowych i czasopism
- Engelking, A. (Red.). (2001). InternationalJournal of Sociology, 31(3). [numer: Belarus: Between the East and the West (I)]
- Engelking, A. (Red.). (2001-2002). InternationalJournal of Sociology, 31(4). [numer: Belarus: Between the East and the West (II)].
- Engelking, A., & Smułkowa, E. (Red.). (2000). Język a tożsamość na pograniczu kultur. Prace Katedry Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1.
- Engelking, A., & Smułkowa, E. (Red.). (2001). Język i kultura białoruska w kontakcie z sąsiadami. Warszawa.
- Engelking, A., & Kapełuś, M. (Red.). (2002). Fascynacje folklorystyczne: Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś. Warszawa.
- Engelking, A., & Huszcza, R. (Red.). (2003). Pogranicza języków: Pogranicza kultur: Studia ofiarowane Elżbiecie Smułkowej. Warszawa.
- Engelking, A. (Red.). (2006). SprawyNarodowościowe. Seria Nowa, 29 [numer specjalny: W stulecie urodzin Józefa Obrębskiego]. http://www.ispan.waw.pl/ksiegarnia//index.php?products=product&prod_id=140
- Engelking, A. oraz Smułkowa, E. (Red.). (2007). Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
- Engelking, A., Golachowska, E., & Zielińska, A. (Red.). (2008). Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy.
- Engelking, A., Klimczuk, F., & Smułkowa, E. (Red.). (2009). Paleski archiu, Linhwistycznyja, etnahraficznyja i histarycznyja materyjały. Hramadskaje abjadnańnie «Zachodniapaleskaje nawukowa-krajaznauczaje tawarystwa Zaharoddzie». Minsk: Wydawiec A. N. Wakarsin.
Ważniejsze artykuły naukowe
- Engelking, A. (1996). Nacje, to znaczy grupy religijne: O wynikach etnograficznych badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 109–139.
* [Wersja angielska]: Engelking, A. (1999). The natsyas of the Grodno region of Belarus: A field study. Nationsand Nationalism, 2(5), Cambridge University Press, 175–206. http://journals2.scholarsportal.info/details.xqy?uri=/13545078/v05i0002/175_tnotgrobafs.xml - Engelking, A. (1999). „Kołchoz musi być”, czyli przyczynek do portretu polaka-kołchoźnika: Uwagi etnografa na podstawie badań we wsiach Grodzieńszczyzny. Studia Społeczne, t. VIII, 199–211. [special issue: Polacy na pograniczach w perspektywie porównawczej, red. A. Sadowski].
* [Wersja angielska]: Engelking, A. (2001/2002). Mentality of kolkhoz inhabitants: Research notes from Grodno region in Belarus. InternationalJournal of Sociology, 31(4), 64–78. http://www.jstor.org/pss/20628633 - Engelking, A. (1999). Śladami Józefa Obrębskiego po 60 latach: Raport z rekonesansu terenowego na Polesiu. W F. Klimczuk (Red.), Zaharoddzie 1: Materyjały Miżdyscyplinarnaha nawukowaha seminara pa pytanniach dasledawannia Palessia (Minsk, 19 wierasnia 1997)(ss. 44–51). http://languages.miensk.com/Lang_Eu_As_Af/Indoeuropean/Westpalesian/engelking.htm
- Engelking, A. (2000). Tożsamość „tutejsza” na wielojęzycznym pograniczu: Spostrzeżenia na przykładzie parafii nackiej. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Język a tożsamość na pograniczu kultur. Białystok, 17–22.
- Engelking, A. (2001). Poleska ekspedycja etnosocjologiczna Józefa Obrębskiego w latach 1934–1937: Organizacja: Metody badań: Problematyka: Uczestnicy. EtnografiaPolska, XLV, z. 1–2, ss. 23–45. http://www.cyfrowaetnografia.pl/dlibra/docmetadata?id=1571&from=&dirids=1&ver_id=2935&lp=1&QI=!B9F1D83195A2F194AE696ED16F06F79E-1
- Engelking, A. (2001). Pozasakralne funkcje pacierza: Z obserwacji etnografa na pograniczu katolicko-prawosławnym na Grodzieńszczyźnie. Etnolingwistyka, t. 13, 75–90.
- Engelking, A. (2001). Siostra i brat: Wspólne zainteresowania naukowe Antoniny i Józefa Obrębskich. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Język i kultura białoruska w kontakcie z sąsiadami. Warszawa, 23–32.
- Engelking, A. (2003). Objective observation and direct experience: Józef Obrębski’s research in Macedonia, contextualizing his scientific biography (1926–1937). EthnologiaPolona, 24, 7–27.
- Engelking, A. (2003). Józef Obrębski jako językoznawca: Mało znane momenty z biografii naukowej etnosocjologa. W A. Engelking & R. Huszcza (Red.), Pogranicza języków: Pogranicza kultur: Studia ofiarowane Elżbiecie Smułkowej. Warszawa, 366–382.
- Engelking, A. (2004). Nieznani badacze Polesia w latach trzydziestych XX wieku: Roman Chromiński, Jan Teodorowicz, Zygmunt Korybutiak: Z archiwaliów ekspedycji etnosocjologicznej Józefa Obrębskiego. W Z. Jasiewicz (Red.), Wschód w polskich badaniach etnologicznych i antropologicznych: Problematyka – badacze – znaczenie. Biblioteka Telgte. Poznań: Prace Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, nr 12, 203–213.
- Engelking, A. (2004). Obrębski o Malinowskim: Z dziejów recepcji funkcjonalizmu w Polsce. StudiaSocjologiczne, nr 2(173), 17–34. http://www.studiasocjologiczne.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=80:studia-socjologiczne-nr-22004-173-&catid=36:archiwum&Itemid=57
- Engelking, A. (2004). Etnograf wobec stereotypu „Polaka z Kresów”: Z przemyśleń w 10-lecie badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. W A. Kuczyński, & M. Michalska (Red.), Kultura i świadomość etniczna Polaków na Wschodzie: Tradycja i współczesność. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 231–240.
- Engelking, A. (2005). Stanisław Dworakowski jako badacz Polesia. W L. Mróz, M. Zowczak, & K. Waszczyńska (Red.), Regiony, granice, rubieże: Tom w darze dla Profesora Mariana Pokropka. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 169–192.
- Engelking, A. (2005). Być u siebie, czyli między wspólnotą lokalną a narodową: Wizerunek społeczności Gródka przy granicy polsko-białoruskiej. W J. Kurczewska & H. Bojar (Red.), Granice na pograniczach: Z badań społeczności lokalnych wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 67–100.
* [Wersja angielska (skrócona)]: Engelking, A. (2005). At home next to the Border: Between local and national communities. W J. Kurczewska (Red.), Polish borders and borderlands in the making: From the field studies of Polish sociologists and anthropologists. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 8–113. - Engelking, A. (2006). „Nowy Malinowski”, czyli o związkach Józefa Obrębskiego z europejską i pozaeuropejską antropologią społeczną. W J. Mucha & W. Wincławski (Red.), Klasyczna socjologia polska i jej współczesna recepcja. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 199–223.
- Engelking, A. (2006). Po swojemu, po polsku, po białorusku: Praktyka językowa a poczucie tożsamości narodowej prawosławnych mieszkańców pogranicza polsko-białoruskiego. W J. Kurczewska (Red.), Oblicza lokalności: Różnorodność miejsc i czasu. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 26–46.
- Engelking, A. (2006). Józef Obrębski – etnolog i socjolog warszawski. Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 29, 91–106.
- Engelking, A. (2006). Józef Obrębski: Etnograf, etnolog, etnosocjolog: Tradycyjne i nowatorskie metody badań terenowych w latach 1920. i 1930.W M. Brocki, K. Górny, & W. Kuligowski (Red.), Kultura profesjonalna etnologów w Polsce. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 147–168.
- Engelking, A. (2007). Stanisław Dworakowski (1907–1976). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2 (ss. 65-69). Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. (Archiwum Etnograficzne, 44).
- Engelking, A. (2007). Zygmunt Jan Korybutiak (1907–1989). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 167–170.
- Engelking, A. (2007). Józef Obrębski (1905-1967). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 226–233.
- Engelking, A., & Wasilewicz, U. (2007). Emma Jeleńska-Dmochowska (1864–1919). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 130–133.
- Engelking, A. (2007). „Nacja” i „nacjonalność” jako kategorie identyfikacji i tożsamości mieszkańców wsi na wschodzie Białorusi. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 209–223.
- Engelking, A. (2007). Uwagi o mało znanych aspektach kategorii swój/obcy w ujęciu Józefa Obrębskiego. Etnolingwistyka, nr 19, 61–73.
- Engelking, A. (2007). Polesie Józefa Obrębskiego. W A. Engelking (Red.), JózefObrębski, „Polesie: Studia etnosocjologiczne”, t. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa, 9–32.
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2011). Palessie Juzafa Abrembskaha, Arche, nr 3(102), 118–136. - Engelking, A. (2007). Old and new questions concerning Belarusian “local” identity. SprawyNarodowościowe. Seria Nowa, nr 31, 131–144.
* [Wersja polska]: Engelking, A. (2009). Wokół białoruskiej „tutejszości”: Pytania stare i nowe. Studia Białorutenistyczne, nr 3, 47–61. - Engelking, A. (2008). Kim jest „człowiek pogranicza”? Uwagi o tożsamości z perspektywy badacza i z perspektywy podmiotu – przykład białoruski. W A. Engelking, E. Golachowska, & A. Zielińska (Red.), Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 247–266.
- Engelking, A. (2008). Kategoria „pogranicza”: Zarys ujęć badawczych. W A. Engelking, E. Golachowska, & A. Zielińska (Red.), Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 10–18.
- Engelking, A. (2008). Juzaf Abrembski (1905–1967): Da biahrafiji antrapołaha. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi / Homo Historicus. The Annual of Anthropological History,Vilnius: European Humanities University, 217–235.
- Engelking, A. (2008). Między opowiadaniem a pisaniem: Narracja Niny Łuszczyk-Ilienkowej jako manifest tożsamości. W M. Bogusławska & G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Bunt tradycji – tradycja buntu: Księga dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Wrocławskiemu. Warszawa: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej UW, 97–110.
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2011). Pamiż apowiedam i pisanniem. Apawiadanni Niny Łuszczyk-Iljankowaj jak manifest identycznasci. Arche, 3(102), 52–64. - Engelking, A., & Szymaniak, K. (2010). Daniel Fajnsztejn (1901–1944). W A. Spiss & Z. Szromba-Rysowa (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 3, Archiwum Etnograficzne t. 50, Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 52–60.
* [Wersja białoruska, rozszerzona]: Engelking, A. (2009). Zabyty habrejski nawukowiec z dawajennaj Wilni: Słowa pra Daniela Fajnsztejna. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi / Homo Historicus. The Annual of Anthropological History, Vilnius: European Humanities University, 286–304. - Engelking, A., & Linkiewicz, O. (2010). Jan Falkowski (1901-ok. 1940). W A. Spiss & Z. Szromba-Rysowa (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 3, Archiwum Etnograficzne t. 50, Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 61–72.
- Engelking, A. (2010). Stereotyp prostej mowy na Grodzieńszczyźnie w kontekście opozycji chłop pan. Ujęcie antropologiczne. W J. Mędelska & Z. Sawaniewska-Mochowa (Red.), Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego: Księga jubileuszowa na 1000-lecie Litwy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 211–221.
- Engelking, A. (2011). Między terenem rzeczywistym a metaforycznym: Osobiste refleksje o antropologicznym doświadczeniu terenowym. W T. Buliński & M. Kairski (Red.), Teren w antropologii: Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, Seria etnologia i antropologia kulturowa nr 26, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 169–180.
- Engelking, A. (2011). Białoruska wieża Babel, czyli mityczne uzasadnienie tożsamości religijnej na pograniczu wyznaniowym: Wersja kołchoźników z Grodzieńszczyzny. W E. Golachowska & A. Zielińska (Red.), Wokół języka religii. Konstrukcje i destrukcje tożsamości. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 147–164.
- Engelking, A. (2012). Między panem a żydem: Uwagi o strukturze tożsamości białoruskich kołchoźników na przełomie XX i XXI wieku. W R. Radzik (Red.), Tożsamości zbiorowe Białorusinów. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 303–329.
* [Wersja angielska]: Engelking, A. (2014). Between the lord and the Jew: Some remarks on the identity structure of Belarusian kolkhozniks in the late 20th and early 21st centuries. ActaPoloniae Historica, 109, 81–108. http://dx.doi.org/10.12775/APH.2014.109.05. http://www.aph-ihpan.edu.pl/images/APH109/aph-109-06-engelking.pdf
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2012). Pamiż panam i żydom: Zauwahi pra strukturu identycznasci biełaruskich kałhasnikau rubiaża XX–XXI st. Homo Historicus. The Annual of Anthropological History / Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi, Vilnius: European Humanities University, 89–117. - Engelking, A. (2012). Kategoria mieszana mowa w ujęciu mieszkańców pogranicza językowego na Grodzieńszczyźnie: Spojrzenie antropologa. W Z polskich studiów slawistycznych, seria 12, M. Kortykowska (Red.), Językoznawstwo:Prace na XV Międzynarodowy Kongres Slawistów w Mińsku 2013. Komitet Słowianoznawstwa PAN. Warszawa, 21–29.
- Engelking, A. (2012). Wokół pierwszej polskiej systematyki zamówień: O zapomnianej propozycji Józefa Obrębskiego. PoznańskieStudia Slawistyczne, nr 3, 61–74. http://dx.doi.org/10.14746/pss.2012.3.3
- Engelking, A. (2012). Antropolog wśród kołchoźników, czyli wokół współczesnej pańszczyzny: Casus białoruski. W M. Głowacka-Grajper & R. Wyszyński (Red.), 20 lat rzeczywistości poradzieckiej: Spojrzenie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Socjologii UW, 97–113.
- Engelking, A. (2012). „Zapracowany naród”: Praca jako rdzeń tożsamości białoruskich kołchoźników. W M. Abramowicz, J. Bartmiński, & I. Bielińska-Gardziel (Red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 137–157.
- Engelking, A. (2012). Kazimierz Moszyński i Józef Obrębski: Nauczyciel i uczeń. Lud, t. 96, 139–156.
- Engelking, A. (2012). Simple hardworking Christian folks, or the self-image of contemporary Belarusian Kolkhozniks: An anthropologist’s assessment of a two-decade research study. East European Politics and Societies and Cultures (EEPS), 27(2), 260–279. https://doi.org/10.1177/0888325412469663
* [Wersja polska]: Engelking, A. (2013). Proste robocze ludzie chrześcijanie, czyli wizerunek własny białoruskich kołchoźników: Konkluzje antropologa po dwóch dekadach badań terenowych. W Ł. Smyrski & K. Waszczyńska (Red.), Etnograficzne wędrówki po obszarach antropologii: Tom w darze dla Profesora Lecha Mroza. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 189–207.
* [Wersja białoruska] Engelking, A. (2013). Prostyja roboczyja ludzi-chryścijanie, abo autapartret biełaruskich kałhasnikau: Wysnowy antrapałoha pasla dwuch dziesiacihoddziau palawych dasledawanniau (S. Astankowicz & I. Astankowicz, Trans.). Arche, 4(121), 518–542. - Engelking, A., & Kubica, G. (2013). Z punktu widzenia skryby: Historia antropologii okiem jej praktyków: Rozmowy z Andre Gingrichem, Géraldem Gaillardem, Sydel Silverman, Adamem Kuperem, Anną Engelking i Zbigniewem Jasiewiczem. W B. Bossak-Herbst, M. Głowacka-Grajper, & M. Kowalski (Red.), Antropologiczne inspiracje: Księga jubileuszowa dla Profesor Ewy Nowickiej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 98–105.
- Engelking, A. (2014). Z dziejów wileńskiego ośrodka etnograficznego w dwudziestoleciu międzywojennym: W stronę profesjonalnych badań terenowych pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. W K. Snarski & A. Żulpa (Red.), W krainie wielu tradycji: Badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i początkach XX wieku. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN; Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 9–38.
- Engelking, A. (2014). Dessous życia wsi poleskiej w zapisie etnograficznym Ireny Czechówny z 1937 roku: Rzecz o nieznanej współpracowniczce Józefa Obrębskiego. W G. Kubica & K. Majbroda (Red.), Obserwatorki z wyobraźnią: Etnograficzne i socjologiczne pisarstwo kobiet, Archiwum Etnograficzne t. 57, Wrocław:Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 131–150.
- Engelking, A. (2015). The myth of the Tower of Babel and its consequences: The indigenous grammars of the mixed world: A contribution to the anthropology of borderlands (based on research in Belarusian-Lithuanian borderlands). Český lid: Etnologický časopis, 1(102), 1–26. http://ceskylid.avcr.cz/media/articles/365/submission/original/365-829-1-SM.pdf
- Engelking, A. (2015). „Poleszuk” w dyskursie ludoznawczym: Szkic do obrazu na podstawie Ludu Kolberga. W Ewa Antyborzec (Red.),Ja daję właśnie materiał… O dziele Oskara Kolberga w dwusetną rocznicę Jego urodzin. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 195–210.
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2017). „Paliashuk” u naradaznaŭchym dyskurse. Ėskiz da partėta navodle Ludu Kol’berha: Peraklaŭ z pol’skaĭ Siargeĭ Rusetski. Belaruski fal’klor. Matėryialy i dasledavanni. Zbornik navukovykh prats, 4, 150–163. - Engelking, A., & Bielenin-Lenczowska, K. (2015). Józef Obrębski’s Poreče: An ethnographic revisit. W K. Bielenin-Lenczowska (Red.), Anthropology of continuity and change. Macedonian Poreče 80 years after Jozef Obrebski’s work. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, 9–29. http://www.ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/36
- Engelking, A., & Bielenin-Lenczowska, K. (2017). O tworzywach granic: Dalsze inspiracje: Komentarz do wykładu Marcina Lubasia „Tworzywa i warunki tworzenia granic społecznych: Choreografie i architektury zróżnicowań społeczno-kulturowych w zachodniej Macedonii”. W J. Jasionowska & K. Kaniowska (Red.), Colloquia Anthropologica II. Warszawa: Oficyna Naukowa, 135–144.
- Engelking, A. (2017). Die Kollektivierung als Gründungstrauma: Über die Identitätserzählung der belarussischen Kolchosbauern aus Sicht ethnographischer Feldforschung. W M. Marszałek, W. Nell, & M. Weiland (Red.), Über Land: Aktuelle literatur- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf Dorf und Ländlichkeit. Transcript, Bielefeld, 259–283. https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4050-2/ueber-land/
- Engelking, A. (2017). Uwagi o (nie)przydatności konceptu homo sovieticus na przykładzie badań wśród białoruskich kołchoźników, Prace Etnograficzne, t. 45, nr 4, s. 415-428. DOI: 10.4467/22999558.PE.17.021.8680
- Engelking, A. (2017). „Poleszuk” nieoswojony: Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości. TekstyDrugie, nr 6, 68–94. https://doi.org/10.18318/td.2017.6.5
* [wersja białoruska] “Паляшук” непрыручаны. Вакол функцыі сялянскасці ў канструяванні польскасці, W Род Скірмунтаў і Палессе ў эпоху Сацыяльнай і нацыянальнай трансфармацыі грамадства гістарычнай Літвы. XIX–XX стст. Ród Skirmuntów i Polesie w epoce przemian społecznych i narodowych na ziemiach historycznej Litwy. XIX–XX ww., Smalanczuk A. (Red.), Mińsk: Выдавец Зміцер Колас, s. 313–345. - Engelking, A. (2018). „Poleszuk” odczłowieczony: O relacji polsko-poleskiej przez pryzmat mitu. W A. Kretschmer, G. Neweklowsky, S. M. Newerkla, & F. Poljakov (Red.), Mehrheiten – Minderheiten: Sprachliche und kulturelle Identitäten der Slavia im Wandel der Zeit, Filologica Slavica Vindobonensia, band 4. Berlin: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, 69–85. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-06403-2
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2018). “Paliashuk” dėhumanizavany: Pol’skae staŭlenne da Palessia ŭ sviatle mifa. Belaruski fal’klor. Matėryialy i dasledavanni. Zbornik navukovykh prats, 5, 176–190. https://ethno.by/vydanni/818285147 - Engelking, A. (2018). Antropolog a polityka: Jeszcze raz o Józefie Obrębskim, badaczu Polesia w II Rzeczypospolitej. W I. Bahdanowicz & M. Swistunowa (Red.), Biełaruska-polskija mounyja, litaraturnyja, histarycznyja i kulturnyja suwiazi: Da 220-hoddzia z dnianaradżennia Adama Mickiewicza. BDU. Bielarusica = Albaruthenica, 38, 187–202.
- Engelking, A. (2018). Macedońskie Trobriandy: Józef Obrębski i pierwsze badania wsi europejskiej w paradygmacie funkcjonalizmu. Lud, 102. http://dx.doi.org/10.12775/lud102.2018.06
- Engelking, A. (2018). O antropologicznym (etnologicznym) opisie przeszłości. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 66(2), 143–149.
- Engelking, A. (2018). Сказ полесского села, или о фольклоризация памяти о Второй мировой войне. Славяноведение, 6, 27–46. https://doi.org/10.31857/S0869544X0001763-2
- Engelking, Anna (2019). Ausgelöschte Schtetl und „pazifizierte“ Dörfer. Die Folklorisierung der Erinnerung an den Zweiten Weltkrieg in Polesien. W Alexandra Klei oraz Katrin Stoll (Red.), Leerstelle(n)? Der deutsche Vernichtungskrieg 1941–1944 und die Vergegenwärtigung des Geschehens nach 1989. Berlin: Neofelis Verlag GmbH, 153–181.
- Engelking, A. (2019). Józefa Obrębskiego etnosocjologia Polesia w świetle pytań o jego życie i dzieło: Tytułem wprowadzenia. Sprawy Narodowościowe, 51. DOI: https://doi.org/10.11649/sn.2127
- Engelking, A. (2019). Nauka na usługach polityki? Przypadek Józefa Obrębskiego. Sprawy Narodowościowe, 51. DOI: https://doi.org/10.11649/sn.1863
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2019). Antrapałohija na służbie palityki? Wypadak Juzafa Abrembskaha, dasledczyka etnicznasci u miżwajennaj Polszczy. Homo Historicus. The Annual of Anthropological History. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi, 5, 192–215. http://palityka.org/2019/06/homo-historicus-2019-hadavik-antrapalahichnaj-historyi/ - Engelking, A. (2019). „Poleszuk” nieoswojony: Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości. W G. Grochowski, D. Krawczyńska, & G. Wołowiec (Red.), Chłopska (nie)pamięć: Dziedzictwo chłopskości w polskiej literaturze i kulturze. TAiWPN Universitas. Centrum Badań Dyskursów Pstzależnościowych, 7, 59–82.
* [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2019). “Palaszuk” niepryruczany: Wakoł funnkcyi sialanskasci u kanstrujawanni polskasci. W A. Smalanczuk (Red.), Род Скірмунтаў і Палессе ў эпоху Сацыяльнай і нацыянальнай трансфармацыі грамадства гістарычнай Літвы. XIX–XX стст. Ród Skirmuntów i Polesie w epoce przemian społecznych i narodowych na ziemiach historycznej Litwy. XIX–XX ww. Wydawiec Zmicier Kołas, 313–345. - Engelking, A., & Szymaniak, K. (2019). Joachim (Chaim) Chajes (1902–194?). W K. Ceklarz, A. Spiss, & J. Święch (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 5, Archiwum Etnograficzne t. 62. Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 9–18.
- Engelking, A. (2021). “Our own traitor” as the Focal Point of Belarusian Folk Narrative on Local Perpetrators of the Holocaust. W N. Aleksiun & H. Kubátová (Red.), Places, Spaces, and Voids in the Holocaust. „European Holocaust Studies”, series EHS, 3: Wallstein Verlag, 219–258.
- Engelking, A. (2021). Krakowski projekt słowianoznawstwa zintegrowanego. Wizja, realizacje, kontynuacje, W Leśniewska D. (Red.), Niekonwencjonalne historie instytucji slawistycznych, red. Dorota Leśniewska, Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, 193–209.
- Engelking, A. (2021). Polskie badania etnograficzne w Bułgarii w latach 1927 i 1928 w świetle nieznanych materiałów archiwalnych. (Przyczynek do historii powstawania Kultury ludowej Słowian Kazimierza Moszyńskiego), W Станоев C., Баева В., Пенчев В., Тончева В., Коларска И. (Red.), Странстващи идеи по пътищата на хуманитаристиката. Изследвания по фолклористика, културна антропология и славистика в чест на доц. д-р Катя Михайлова. В два тома, t. 2. София 2021, Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, с. 645–660.
- Engelking, A. (2022). From Archaic to Colonial Peasantries: An Intellectual Biography of Józef Obrębski, the (Forgotten) Polish Disciple of Malinowski, w: BEROSE International Encyclopaedia of the Histories of Anthropology, Paris. https://www.berose.fr/article2599.html?lang=fr
- Engelking, A. (2022). Anthropology in a Nationalizing State. Three Case Studies from Interwar Poland, Nationalities Papers – The Journal of Nationalism and Ethnicity, 52 (1), 146–166.
- Engelking, A. (2022). Polesie lat trzydziestych jako exemplum procesu zmiany społeczno-kulturowej w optyce etnosocjologii Józefa Obrębskiego, W Michaluk D. (Red.) Przemiany życia społecznego i gospodarczego ludności wiejskiej w Polsce i krajach sąsiednich w okresie międzywojennym, Ciechanowiec: Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu, 171–184.
- Engelking, A. (2023). “З этымі жыдамі очень трудно жыць”. Даваенныя этнаграфічныя матэрыялы з Палесся як крыніца даследавання антысемітызму, Цайтшрыфт. Часопіс для даследвання яўрэйскай гісторыі, дэмаграфіі і эканомікі, літаратуры, мовы і этнаграфіі, Вільня: Европейский гуманитарный университет, Центр еврейских исследований, t. 9(14), 31–56.
- Engelking, A. (2023). Rozstrzeliwane miasteczka i palone wioski. Opowieść wspomnieniowa wsi poleskiej, czyli o folkloryzacji pamięci II wojny światowej, Teksty Drugie, nr 2, 177–202.
- Engelking, A. (2023). Michał Dziadowicz (1898–1928), W Ceklarz K. & Święch J. (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy. Sylwetki, szkice biograficzne, t. 7, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 70–76.
- Engelking, A. (2023). O białoruskiej rewolucji z perspektywy antropolożki wsi, W Kaleta R. (Red.), Спазнаючы Беларусь… Да 65-годдзя беларусістыкі Варшаўскага ўніверсітэта / Odkrywając Białoruś… 65-lecie białorutenistyki na Uniwersytecie Warszawskim / Discovering Belarus… On the Occasion of the 65th Anniversary of Belarusian Studies at the University of Warsaw, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 175–188.
- Engelking, A. (2024). Under the Wing of the Rockefeller Foundation. On the Cooperation Between Bronisław Malinowski and His Polish Student Józef Obrębski, W Kubica-Heller G. & Brzeziński D. (Ed.), Bronisław Malinowski and His Legacy in Contemporary Social Sciences and Humanities. On the Centenary of Argonauts of the Western Pacific, London, New York: Routledge Publishing Company, 140–158.