Dr hab. Anna Engelking, prof. IS PAN

Antropolożka kultury

e-mail: engelking@ispan.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3225-8084

Academia.edu: https://pan-pl.academia.edu/AnnaEngelking

Zainteresowania naukowe

  • historia polskiej etnologii
  • historia slawistyki
  • antropologia wsi białoruskiej
  • Polesie białorusko-ukraińskie
  • Żydzi w pamięci wsi białoruskiej i ukraińskiej
  • antropologia pogranicza polsko-białorusko-litewskiego

Członkostwo w gremiach naukowych

  • Wydział II Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (członkini)
  • Komitet Słowianoznawstwa PAN (członkini)
  • Rada Naukowa Instytutu Slawistyki PAN (członkini)
  • Rada Naukowa Instytutu Archeologii i Etnologii PAN (członkini)
  • Rada Naukowa Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (członkini)
  • Fundacja Slawistyczna (członkini Rady Fundacji)
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze (wiceprezeska Zarządu Głównego, członkini Zarządu Oddziału Warszawskiego)
  • Rada Towarzystw Naukowych PAN (członkini z ramienia PTL)
  • European Association of Social Anthropologists (członkini)

Członkostwo w redakcjach czasopism i serii

  • redaktor naczelna serii „Kultura na Pograniczach” wydawanej przez Instytut Slawistyki PAN;
  • członkini redakcji serii „Archiwum Etnograficzne” wydawanej przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze;
  • członkini Rady Naukowej serii „Biblioteka Literatury Ludowej” wydawanej przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze;
  • zastępczyni redaktora naczelnego czasopisma „Rocznik Centrum Studiów Białoruskich / Гадавік Цэнтра беларускіх студыяў” wydawanego przez Studium Europy Wschodniej UW;
  • członkini rady redakcyjnej czasopisma „Homo Historicus. The Annual of Anthropological History. Homo Historicus. Гадавік антрапалагічнай гісторыі”;
  • członkini kolegium redakcyjnego czasopisma „Слов’янський світ” wydawanego przez Instytut Historii Sztuki, Folklorystyki i Etnologii im. M. T. Rylskiego NAN Ukrainy;
  • członkini kolegium redakcyjnego czasopisma „Матеріали до української етнології” wydawanego przez Instytut Historii Sztuki, Folklorystyki i Etnologii im. M. T. Rylskiego NAN Ukrainy.

Nagrody i odznaczenia

  • 2013: Nagroda „Przeglądu Wschodniego” 2012 w kategorii Dzieła Krajowe za książkę Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.
  • 2013: nominacja do Nagrody im. Jerzego Giedroycia 2013 dla książki Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.
  • 2016: Nagroda Międzynarodowego Kongresu Badaczy Białorusi w kategorii „najlepsza polska monografia dotycząca Białorusi w latach 2011–2015” – dla książki Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku.

Stypendia

  • 1994: The Kosciuszko Foundation Scholarship, realizowane w Special Collections and Archives, W. E. B. du Bois Library, University of Massachusetts, Amherst, USA, 3 miesiące.
  • 2007: The Kosciuszko Foundation Scholarship, realizowane w Special Collections and Archives, W. E. B. du Bois Library, University of Massachusetts, Amherst, USA, 2 miesiące.

Udział w projektach naukowych afiliowanych w IS PAN

  • 1995–1998: Kierowanie projektem „Analiza krytyczna i opracowanie etnograficznych materiałów poleskich Józefa Obrębskiego” (nr 1P10805007), realizowanym w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.
  • 1999: Współkierowanie (wraz z dr Olgą Łobaczewską z Białoruskiego Instytutu Problemów Kultury w Mińsku) białorusko-polskim projektem „Polesie”, realizowanym z grantu Fundacji im. Stefana Batorego (nr AP/33 98/1998) przez Zachodniopoleskie Naukowo-Krajoznawcze Towarzystwo „Zahorodzie” i Katedrę Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku.
  • 2003–2005: Uczestnictwo (jako wykonawca) w projekcie badawczym KBN „Granice i pogranicza w świadomości i działaniach społeczności lokalnych wschodniego pogranicza Polski” (nr 2H02E02023) realizowanym w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Kurczewskiej i dr Hanny Bojar.
  • 2011–2015: Uczestnictwo (jako główny wykonawca) w projekcie badawczym „Macedońskie Porecze w 80 lat po badaniach Józefa Obrębskiego. Antropologiczne studium ciągłości i zmiany”; projekt NCN nr 2011/01/D/HS3/03583 realizowanym w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW pod kierunkiem dr Karoliny Bielenin-Lenczowskiej.
  • 2018–2019: Kierowanie projektem „Slawistyczny dorobek przedwojennej etnologii polskiej online. Weryfikacja, opracowanie naukowe i upowszechnienie w otwartym dostępie nieznanej dokumentacji Józefa Obrębskiego z Macedonii sporządzonej w latach 1930.”, realizowanym w Fundacji Slawistycznej.
  • 2018–2020: Kierowanie projektem „Јузеф Обрембски – „Македонија”. Научна обработка и публикација на етнографската документација и монографските трудови на Јузеф Обрембски поврзани со македонскиот регион Порече”, realizowanym w Фондација „Трифун Костовски“ / Foundation Trifun Kostovski, Skopje, Macedonia.
  • 2022–2024: Uczestnictwo (jako wykonawca) w projekcie „ETNOznawcy. Budowa portalu wiedzy oraz promocja i upowszechnienie dorobku polskiej etnografii”; projekt MEiN nr NdS/548748/2022/2022 realizowany w Polskim Towarzystwie Ludoznawczym pod kierunkiem dr Katarzyny Ceklarz.
  • 2023–2025: Uczestnictwo (jako opiekun naukowy) w projekcie badawczym „Power and identity in Russian-language political discourse: The case of Belarus”; projekt KE i NCN Polonez BIS nr 2022/45/P/HS2/02636 realizowany w Instytucie Slawistyki PAN pod kierunkiem dra Antona Dinersteina.

Publikacje

Książki autorskie:

  • Engelking, A. (2000). Klątwa: Rzecz o ludowej magii słowa. Wrocław. Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
  • Engelking, A. (2010). Klątwa: Rzecz o ludowej magii słowa (2. wyd.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Engelking, A. (2017). The curse: On folk magic of the word (A. Gutowska, Tłum.). Instytut Slawistyki PAN. http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/81
  • Engelking, A. (2012). Kołchoźnicy: Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej).

Książki współautorskie

  • Engelking, A., & Ruszczyk, G. (1996). Polesie: Fotografie z lat dwudziestych i trzydziestych. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
  • Engelking, A. & Ruszczyk, G. (1999). Palessie: Fatazdymki z dwaccatych i tryccatych hadou(W. Werenicz & N. Waszczanka, Tłum.). Instytut Sztuki PAN; Katedra Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku.

Redakcja naukowa książek

  • Engelking, A., Vrażinovski, T. & Halpern, J. M. (Red.). (2003). JozefObrembski„Porecze 1932-1933.Macedonian Porech 19321933”. Skopje.
  • Engelking, A. (Red.). (2004). Nina Łuszczyk-Ilienkowa, „Pińsk, Elektrownia. Mam dziesięć lat”. Warszawa: Świat Literacki.
  • Engelking, A. (Red.). (2005). JózefObrębski, „Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje”. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
  • Engelking, A. (Red.). (2007). JózefObrębski„Polesie. Studia etnosocjologiczne 1”. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Engelking, A. (Red.). (2013). CzesławPietkiewicz„Kultura społeczna Polesia Rzeczyckiego”. Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej. (seria Etnografia Ocalona). http://etnomuzeum.pl/ksi%C4%85%C5%BCki/kultura-spoleczna-polesia-rzeczyckiego/
  • Engelking, A. (Red.). (2020). Józef ObrębskiThe Giaours of Macedonia. Selected writings(H. Teleżyńska, Tłum.). Warszawa: Oficyna Naukowa.  https://ispan.waw.pl/obrebski/wp-content/uploads/macedonia-en.pdf
  • Engelking, A., Rękas J., Upalevski I. (Red.). 2022. Józef Obrębski, Macedonia 1. Giaurowie Macedonii. Opis magii i religii pasterzy z Porecza na tle zbiorowego życia ich wsi. Studia etnosocjologiczne, t. 2, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Engelking, A., Rękas J., Upalevski I. (Red.). 2022. Józef Obrębski, Macedonia 2. Czarownictwo Porecza Macedońskiego. Mit i rzeczywistość u Słowian Południowych. [Rozproszone teksty epickie i liryczne. Zapisy terenowe]. Struktura społeczna i rytuał we wsi macedońskiej. Studia etnosocjologiczne, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Redakcja naukowa tomów zbiorowych i czasopism

  • Engelking, A. (Red.). (2001). InternationalJournal of Sociology, 31(3). [numer: Belarus: Between the East and the West (I)]
  • Engelking, A. (Red.). (2001-2002). InternationalJournal of Sociology, 31(4). [numer: Belarus: Between the East and the West (II)].
  • Engelking, A., & Smułkowa, E. (Red.). (2000). Język a tożsamość na pograniczu kultur. Prace Katedry Kultury Białoruskiej Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1.
  • Engelking, A., & Smułkowa, E. (Red.). (2001). Język i kultura białoruska w kontakcie z sąsiadami. Warszawa.
  • Engelking, A., & Kapełuś, M. (Red.). (2002). Fascynacje folklorystyczne: Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś. Warszawa.
  • Engelking, A., & Huszcza, R. (Red.). (2003). Pogranicza języków: Pogranicza kultur: Studia ofiarowane Elżbiecie Smułkowej. Warszawa.
  • Engelking, A. (Red.). (2006). SprawyNarodowościowe. Seria Nowa,  29 [numer specjalny: W stulecie urodzin Józefa Obrębskiego]. http://www.ispan.waw.pl/ksiegarnia//index.php?products=product&prod_id=140
  • Engelking, A. oraz Smułkowa, E. (Red.). (2007). Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
  • Engelking, A., Golachowska, E., & Zielińska, A. (Red.). (2008). Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy.
  • Engelking, A., Klimczuk, F., & Smułkowa, E. (Red.). (2009). Paleski archiu, Linhwistycznyja, etnahraficznyja i histarycznyja materyjały. Hramadskaje abjadnańnie «Zachodniapaleskaje nawukowa-krajaznauczaje tawarystwa Zaharoddzie». Minsk: Wydawiec A. N. Wakarsin.

Ważniejsze artykuły naukowe

  • Engelking, A. (1996). Nacje, to znaczy grupy religijne: O wynikach etnograficznych badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 109–139.
    * [Wersja angielska]: Engelking, A. (1999). The natsyas of the Grodno region of Belarus: A field study. Nationsand Nationalism, 2(5), Cambridge University Press, 175–206. http://journals2.scholarsportal.info/details.xqy?uri=/13545078/v05i0002/175_tnotgrobafs.xml
  • Engelking, A. (1999). „Kołchoz musi być”, czyli przyczynek do portretu polaka-kołchoźnika: Uwagi etnografa na podstawie badań we wsiach Grodzieńszczyzny.  Studia Społeczne, t. VIII, 199–211. [special issue: Polacy na pograniczach w perspektywie porównawczej, red. A. Sadowski].
    * [Wersja angielska]: Engelking, A. (2001/2002). Mentality of kolkhoz inhabitants: Research notes from Grodno region in Belarus. InternationalJournal of Sociology, 31(4), 64–78. http://www.jstor.org/pss/20628633
  • Engelking, A. (1999). Śladami Józefa Obrębskiego po 60 latach: Raport z rekonesansu terenowego na Polesiu. W F. Klimczuk (Red.), Zaharoddzie 1: Materyjały Miżdyscyplinarnaha nawukowaha seminara pa pytanniach dasledawannia Palessia (Minsk, 19 wierasnia 1997)(ss. 44–51). http://languages.miensk.com/Lang_Eu_As_Af/Indoeuropean/Westpalesian/engelking.htm
  • Engelking, A. (2000). Tożsamość „tutejsza” na wielojęzycznym pograniczu: Spostrzeżenia na przykładzie parafii nackiej. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Język a tożsamość na pograniczu kultur. Białystok, 17–22.
  • Engelking, A. (2001). Poleska ekspedycja etnosocjologiczna Józefa Obrębskiego w latach 1934–1937: Organizacja: Metody badań: Problematyka: Uczestnicy. EtnografiaPolska, XLV, z. 1–2, ss. 23–45. http://www.cyfrowaetnografia.pl/dlibra/docmetadata?id=1571&from=&dirids=1&ver_id=2935&lp=1&QI=!B9F1D83195A2F194AE696ED16F06F79E-1
  • Engelking, A. (2001). Pozasakralne funkcje pacierza: Z obserwacji etnografa na pograniczu katolicko-prawosławnym na Grodzieńszczyźnie. Etnolingwistyka, t. 13, 75–90.
  • Engelking, A. (2001). Siostra i brat: Wspólne zainteresowania naukowe Antoniny i Józefa Obrębskich. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Język i kultura białoruska w kontakcie z sąsiadami. Warszawa, 23–32.
  • Engelking, A. (2003). Objective observation and direct experience: Józef Obrębski’s research in Macedonia, contextualizing his scientific biography (1926–1937). EthnologiaPolona, 24, 7–27.
  • Engelking, A. (2003). Józef Obrębski jako językoznawca: Mało znane momenty z biografii naukowej etnosocjologa. W A. Engelking & R. Huszcza (Red.), Pogranicza języków: Pogranicza kultur: Studia ofiarowane Elżbiecie Smułkowej. Warszawa, 366–382.
  • Engelking, A. (2004). Nieznani badacze Polesia w latach trzydziestych XX wieku: Roman Chromiński, Jan Teodorowicz, Zygmunt Korybutiak: Z archiwaliów ekspedycji etnosocjologicznej Józefa Obrębskiego. W Z. Jasiewicz (Red.), Wschód w polskich badaniach etnologicznych i antropologicznych: Problematyka – badacze – znaczenie. Biblioteka Telgte. Poznań: Prace Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, nr 12, 203–213.
  • Engelking, A. (2004). Obrębski o Malinowskim: Z dziejów recepcji funkcjonalizmu w Polsce. StudiaSocjologiczne, nr 2(173), 17–34. http://www.studiasocjologiczne.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=80:studia-socjologiczne-nr-22004-173-&catid=36:archiwum&Itemid=57
  • Engelking, A. (2004). Etnograf wobec stereotypu „Polaka z Kresów”: Z przemyśleń w 10-lecie badań terenowych na Grodzieńszczyźnie. W A. Kuczyński, & M. Michalska (Red.), Kultura i świadomość etniczna Polaków na Wschodzie: Tradycja i współczesność. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 231–240.
  • Engelking, A. (2005). Stanisław Dworakowski jako badacz Polesia. W L. Mróz, M. Zowczak, & K. Waszczyńska (Red.), Regiony, granice, rubieże: Tom w darze dla Profesora Mariana Pokropka. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 169–192.
  • Engelking, A. (2005). Być u siebie, czyli między wspólnotą lokalną a narodową: Wizerunek społeczności Gródka przy granicy polsko-białoruskiej. W J. Kurczewska & H. Bojar (Red.), Granice na pograniczach: Z badań społeczności lokalnych wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 67–100.
    * [Wersja angielska (skrócona)]: Engelking, A. (2005). At home next to the Border: Between local and national communities. W J. Kurczewska (Red.), Polish borders and borderlands in the making: From the field studies of Polish sociologists and anthropologists. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 8–113.
  • Engelking, A. (2006). „Nowy Malinowski”, czyli o związkach Józefa Obrębskiego z europejską i pozaeuropejską antropologią społeczną. W J. Mucha & W. Wincławski (Red.), Klasyczna socjologia polska i jej współczesna recepcja. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 199–223.
  • Engelking, A. (2006). Po swojemu, po polsku, po białorusku: Praktyka językowa a poczucie tożsamości narodowej prawosławnych mieszkańców pogranicza polsko-białoruskiego. W J. Kurczewska (Red.), Oblicza lokalności: Różnorodność miejsc i czasu. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 26–46.
  • Engelking, A. (2006). Józef Obrębski – etnolog i socjolog warszawski. Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa,  29, 91–106.
  • Engelking, A. (2006). Józef Obrębski: Etnograf, etnolog, etnosocjolog: Tradycyjne i nowatorskie metody badań terenowych w latach 1920. i 1930.W M. Brocki, K. Górny, & W. Kuligowski (Red.), Kultura profesjonalna etnologów w Polsce. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 147–168.
  • Engelking, A. (2007). Stanisław Dworakowski (1907–1976). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2 (ss. 65-69). Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. (Archiwum Etnograficzne, 44).
  • Engelking, A. (2007). Zygmunt Jan Korybutiak (1907–1989). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 167–170.
  • Engelking, A. (2007). Józef Obrębski (1905-1967). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 226–233.
  • Engelking, A., & Wasilewicz, U. (2007). Emma Jeleńska-Dmochowska (1864–1919). W E. Fryś-Pietraszkowa & A. Spiss (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 2, Archiwum Etnograficzne t. 44. Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 130–133.
  • Engelking, A. (2007). „Nacja” i „nacjonalność” jako kategorie identyfikacji i tożsamości mieszkańców wsi na wschodzie Białorusi. W E. Smułkowa & A. Engelking (Red.), Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 209–223.
  • Engelking, A. (2007). Uwagi o mało znanych aspektach kategorii swój/obcy w ujęciu Józefa Obrębskiego. Etnolingwistyka, nr 19, 61–73.
  • Engelking, A. (2007). Polesie Józefa Obrębskiego. W A. Engelking (Red.), JózefObrębski„Polesie: Studia etnosocjologiczne”, t. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa, 9–32.
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2011). Palessie Juzafa Abrembskaha, Arche, nr 3(102), 118–136.
  • Engelking, A. (2007). Old and new questions concerning Belarusian “local” identity. SprawyNarodowościoweSeria Nowa, nr 31, 131–144.
    * [Wersja polska]: Engelking, A. (2009). Wokół białoruskiej „tutejszości”: Pytania stare i nowe. Studia Białorutenistyczne, nr 3, 47–61.
  • Engelking, A. (2008). Kim jest „człowiek pogranicza”? Uwagi o tożsamości z perspektywy badacza i z perspektywy podmiotu – przykład białoruski. W A. Engelking, E. Golachowska, & A. Zielińska (Red.), Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 247–266.
  • Engelking, A. (2008). Kategoria „pogranicza”: Zarys ujęć badawczych. W A. Engelking, E. Golachowska, & A. Zielińska (Red.), Tożsamość – Język – Rodzina: Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 10–18.
  • Engelking, A. (2008). Juzaf Abrembski (1905–1967): Da biahrafiji antrapołaha. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi / Homo Historicus. The Annual of Anthropological History,Vilnius: European Humanities University, 217–235.
  • Engelking, A. (2008). Między opowiadaniem a pisaniem: Narracja Niny Łuszczyk-Ilienkowej jako manifest tożsamości. W M. Bogusławska & G. Szwat-Gyłybowa (Red.), Bunt tradycji – tradycja buntu: Księga dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Wrocławskiemu. Warszawa: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej UW, 97–110.
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2011). Pamiż apowiedam i pisanniem. Apawiadanni Niny Łuszczyk-Iljankowaj jak manifest identycznasci. Arche, 3(102), 52–64.
  • Engelking, A., & Szymaniak, K. (2010). Daniel Fajnsztejn (1901–1944). W A. Spiss & Z. Szromba-Rysowa (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, t. 3, Archiwum Etnograficzne t. 50, Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 52–60.
    * [Wersja białoruska, rozszerzona]: Engelking, A. (2009). Zabyty habrejski nawukowiec z dawajennaj Wilni: Słowa pra Daniela Fajnsztejna. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi / Homo Historicus. The Annual of Anthropological History, Vilnius: European Humanities University, 286–304.
  • Engelking, A., & Linkiewicz, O. (2010). Jan Falkowski (1901-ok. 1940). W A. Spiss & Z. Szromba-Rysowa (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 3, Archiwum Etnograficzne t. 50, Wrocław-Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 61–72.
  • Engelking, A. (2010). Stereotyp prostej mowy na Grodzieńszczyźnie w kontekście opozycji chłop pan. Ujęcie antropologiczne. W J. Mędelska & Z. Sawaniewska-Mochowa (Red.), Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego: Księga jubileuszowa na 1000-lecie Litwy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 211–221.
  • Engelking, A. (2011). Między terenem rzeczywistym a metaforycznym: Osobiste refleksje o antropologicznym doświadczeniu terenowym. W T. Buliński & M. Kairski (Red.), Teren w antropologii: Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, Seria etnologia i antropologia kulturowa nr 26, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 169–180.
  • Engelking, A. (2011). Białoruska wieża Babel, czyli mityczne uzasadnienie tożsamości religijnej na pograniczu wyznaniowym: Wersja kołchoźników z Grodzieńszczyzny. W E. Golachowska & A. Zielińska (Red.), Wokół języka religii. Konstrukcje i destrukcje tożsamości. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 147–164.
  • Engelking, A. (2012). Między panem a żydem: Uwagi o strukturze tożsamości białoruskich kołchoźników na przełomie XX i XXI wieku. W R. Radzik (Red.), Tożsamości zbiorowe Białorusinów. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 303–329.
    * [Wersja angielska]: Engelking, A. (2014). Between the lord and the Jew: Some remarks on the identity structure of Belarusian kolkhozniks in the late 20th and early 21st centuries. ActaPoloniae Historica, 109, 81–108. http://dx.doi.org/10.12775/APH.2014.109.05http://www.aph-ihpan.edu.pl/images/APH109/aph-109-06-engelking.pdf
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2012). Pamiż panam i żydom: Zauwahi pra strukturu identycznasci biełaruskich kałhasnikau rubiaża XX–XXI st. Homo Historicus. The Annual of Anthropological History / Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi, Vilnius: European Humanities University, 89–117.
  • Engelking, A. (2012). Kategoria mieszana mowa w ujęciu mieszkańców pogranicza językowego na Grodzieńszczyźnie: Spojrzenie antropologa. W Z polskich studiów slawistycznych, seria 12, M. Kortykowska (Red.), Językoznawstwo:Prace na XV Międzynarodowy Kongres Slawistów w Mińsku 2013. Komitet Słowianoznawstwa PAN. Warszawa, 21–29.
  • Engelking, A. (2012). Wokół pierwszej polskiej systematyki zamówień: O zapomnianej propozycji Józefa Obrębskiego. PoznańskieStudia Slawistyczne, nr 3, 61–74. http://dx.doi.org/10.14746/pss.2012.3.3
  • Engelking, A. (2012). Antropolog wśród kołchoźników, czyli wokół współczesnej pańszczyzny: Casus białoruski. W M. Głowacka-Grajper & R. Wyszyński (Red.), 20 lat rzeczywistości poradzieckiej: Spojrzenie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Socjologii UW, 97–113.
  • Engelking, A. (2012). „Zapracowany naród”: Praca jako rdzeń tożsamości białoruskich kołchoźników. W M. Abramowicz, J. Bartmiński, & I. Bielińska-Gardziel (Red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 137–157.
  • Engelking, A. (2012). Kazimierz Moszyński i Józef Obrębski: Nauczyciel i uczeń. Lud, t. 96, 139–156.
  • Engelking, A. (2012). Simple hardworking Christian folks, or the self-image of contemporary Belarusian Kolkhozniks: An anthropologist’s assessment of a two-decade research study. East European Politics and Societies and Cultures (EEPS), 27(2), 260–279. https://doi.org/10.1177/0888325412469663
    * [Wersja polska]: Engelking, A. (2013). Proste robocze ludzie chrześcijanie, czyli wizerunek własny białoruskich kołchoźników: Konkluzje antropologa po dwóch dekadach badań terenowych. W Ł. Smyrski & K. Waszczyńska (Red.), Etnograficzne wędrówki po obszarach antropologii: Tom w darze dla Profesora Lecha Mroza. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 189–207.
    * [Wersja białoruska] Engelking, A. (2013). Prostyja roboczyja ludzi-chryścijanie, abo autapartret biełaruskich kałhasnikau: Wysnowy antrapałoha pasla dwuch dziesiacihoddziau palawych dasledawanniau (S. Astankowicz & I. Astankowicz, Trans.). Arche, 4(121), 518–542.
  • Engelking, A., & Kubica, G. (2013). Z punktu widzenia skryby: Historia antropologii okiem jej praktyków: Rozmowy z Andre Gingrichem, Géraldem Gaillardem, Sydel Silverman, Adamem Kuperem, Anną Engelking i Zbigniewem Jasiewiczem. W B. Bossak-Herbst, M. Głowacka-Grajper, & M. Kowalski (Red.), Antropologiczne inspiracje: Księga jubileuszowa dla Profesor Ewy Nowickiej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 98–105.
  • Engelking, A. (2014). Z dziejów wileńskiego ośrodka etnograficznego w dwudziestoleciu międzywojennym: W stronę profesjonalnych badań terenowych pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. W K. Snarski & A. Żulpa (Red.), W krainie wielu tradycji: Badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i początkach XX wieku. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN; Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 9–38.
  • Engelking, A. (2014). Dessous życia wsi poleskiej w zapisie etnograficznym Ireny Czechówny z 1937 roku: Rzecz o nieznanej współpracowniczce Józefa Obrębskiego. W G. Kubica & K. Majbroda (Red.), Obserwatorki z wyobraźnią: Etnograficzne i socjologiczne pisarstwo kobiet, Archiwum Etnograficzne t. 57, Wrocław:Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 131–150.
  • Engelking, A. (2015). The myth of the Tower of Babel and its consequences: The indigenous grammars of the mixed world: A contribution to the anthropology of borderlands (based on research in Belarusian-Lithuanian borderlands). Český lid: Etnologický časopis, 1(102), 1–26. http://ceskylid.avcr.cz/media/articles/365/submission/original/365-829-1-SM.pdf
  • Engelking, A. (2015). „Poleszuk” w dyskursie ludoznawczym: Szkic do obrazu na podstawie Ludu Kolberga. W Ewa Antyborzec (Red.),Ja daję właśnie materiał… O dziele Oskara Kolberga w dwusetną rocznicę Jego urodzin. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 195–210.
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2017). „Paliashuk” u naradaznaŭchym dyskurse. Ėskiz da partėta navodle Ludu Kol’berha: Peraklaŭ z pol’skaĭ Siargeĭ Rusetski. Belaruski fal’klor. Matėryialy i dasledavanni. Zbornik navukovykh prats4, 150–163.
  • Engelking, A., & Bielenin-Lenczowska, K. (2015). Józef Obrębski’s Poreče: An ethnographic revisit. W K. Bielenin-Lenczowska (Red.), Anthropology of continuity and change. Macedonian Poreče 80 years after Jozef Obrebski’s work. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, 9–29. http://www.ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/36
  • Engelking, A., & Bielenin-Lenczowska, K. (2017). O tworzywach granic: Dalsze inspiracje: Komentarz do wykładu Marcina Lubasia „Tworzywa i warunki tworzenia granic społecznych: Choreografie i architektury zróżnicowań społeczno-kulturowych w zachodniej Macedonii”. W J. Jasionowska & K. Kaniowska (Red.), Colloquia Anthropologica II. Warszawa: Oficyna Naukowa, 135–144.
  • Engelking, A. (2017). Die Kollektivierung als Gründungstrauma: Über die Identitätserzählung der belarussischen Kolchosbauern aus Sicht ethnographischer Feldforschung. W M. Marszałek, W. Nell, & M. Weiland (Red.), Über Land: Aktuelle literatur- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf Dorf und Ländlichkeit. Transcript, Bielefeld, 259–283. https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4050-2/ueber-land/
  • Engelking, A. (2017). Uwagi o (nie)przydatności konceptu homo sovieticus na przykładzie badań wśród białoruskich kołchoźników, Prace Etnograficzne, t. 45, nr 4, s. 415-428. DOI: 10.4467/22999558.PE.17.021.8680
  • Engelking, A. (2017). „Poleszuk” nieoswojony: Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości. TekstyDrugie, nr 6, 68–94. https://doi.org/10.18318/td.2017.6.5
    * [wersja białoruska] “Паляшук” непрыручаны. Вакол функцыі сялянскасці ў канструяванні польскасці, W Род Скірмунтаў і Палессе ў эпоху Сацыяльнай і нацыянальнай трансфармацыі грамадства гістарычнай Літвы. XIX–XX стст. Ród Skirmuntów i Polesie w epoce przemian społecznych i narodowych na ziemiach historycznej Litwy. XIX–XX ww., Smalanczuk A. (Red.), Mińsk: Выдавец Зміцер Колас, s. 313–345.
  • Engelking, A. (2018). „Poleszuk” odczłowieczony: O relacji polsko-poleskiej przez pryzmat mitu. W A. Kretschmer, G. Neweklowsky, S. M. Newerkla, & F. Poljakov (Red.), Mehrheiten – Minderheiten: Sprachliche und kulturelle Identitäten der Slavia im Wandel der Zeit, Filologica Slavica Vindobonensia, band 4. Berlin: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, 69–85. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-06403-2
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2018). “Paliashuk” dėhumanizavany: Pol’skae staŭlenne da Palessia ŭ sviatle mifa. Belaruski fal’klor. Matėryialy i dasledavanni. Zbornik navukovykh prats5, 176–190. https://ethno.by/vydanni/818285147
  • Engelking, A. (2018). Antropolog a polityka: Jeszcze raz o Józefie Obrębskim, badaczu Polesia w II Rzeczypospolitej. W I. Bahdanowicz & M. Swistunowa (Red.), Biełaruska-polskija mounyja, litaraturnyja, histarycznyja i kulturnyja suwiazi: Da 220-hoddzia z dnianaradżennia Adama Mickiewicza. BDU. Bielarusica = Albaruthenica, 38, 187–202.
  • Engelking, A. (2018). Macedońskie Trobriandy: Józef Obrębski i pierwsze badania wsi europejskiej w paradygmacie funkcjonalizmu. Lud, 102. http://dx.doi.org/10.12775/lud102.2018.06
  • Engelking, A. (2018). O antropologicznym (etnologicznym) opisie przeszłości.  Kwartalnik Historii Kultury Materialnej66(2), 143–149.
  • Engelking, A. (2018). Сказ полесского села, или о фольклоризация памяти о Второй мировой войне. Славяноведение6, 27–46. https://doi.org/10.31857/S0869544X0001763-2
  • Engelking, Anna (2019). Ausgelöschte Schtetl und „pazifizierte“ Dörfer. Die Folklorisierung der Erinnerung an den Zweiten Weltkrieg in Polesien. W Alexandra Klei oraz Katrin Stoll (Red.), Leerstelle(n)? Der deutsche Vernichtungskrieg 1941–1944 und die Vergegenwärtigung des Geschehens nach 1989. Berlin: Neofelis Verlag GmbH, 153–181.
  • Engelking, A. (2019). Józefa Obrębskiego etnosocjologia Polesia w świetle pytań o jego życie i dzieło: Tytułem wprowadzenia. Sprawy Narodowościowe, 51. DOI: https://doi.org/10.11649/sn.2127
  • Engelking, A. (2019). Nauka na usługach polityki? Przypadek Józefa Obrębskiego. Sprawy Narodowościowe, 51. DOI: https://doi.org/10.11649/sn.1863
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2019). Antrapałohija na służbie palityki? Wypadak Juzafa Abrembskaha, dasledczyka etnicznasci u miżwajennaj Polszczy. Homo Historicus. The Annual of Anthropological History. Homo Historicus. Hadawik antrapałahicznaj historyi5, 192–215.  http://palityka.org/2019/06/homo-historicus-2019-hadavik-antrapalahichnaj-historyi/
  • Engelking, A. (2019). „Poleszuk” nieoswojony: Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości. W G. Grochowski, D. Krawczyńska, & G. Wołowiec (Red.), Chłopska (nie)pamięć: Dziedzictwo chłopskości w polskiej literaturze i kulturze. TAiWPN Universitas. Centrum Badań Dyskursów Pstzależnościowych, 7, 59–82.
    * [Wersja białoruska]: Engelking, A. (2019). “Palaszuk” niepryruczany: Wakoł funnkcyi sialanskasci u kanstrujawanni polskasci. W A. Smalanczuk (Red.), Род Скірмунтаў і Палессе ў эпоху Сацыяльнай і нацыянальнай трансфармацыі грамадства гістарычнай Літвы. XIX–XX стст. Ród Skirmuntów i Polesie w epoce przemian społecznych i narodowych na ziemiach historycznej Litwy. XIX–XX ww. Wydawiec Zmicier Kołas, 313–345.
  • Engelking, A., & Szymaniak, K. (2019). Joachim (Chaim) Chajes (1902–194?). W K. Ceklarz, A. Spiss, & J. Święch (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy: Sylwetki, szkice biograficzne, 5, Archiwum Etnograficzne t. 62. Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 9–18.
  • Engelking, A. (2021). “Our own traitor” as the Focal Point of Belarusian Folk Narrative on Local Perpetrators of the Holocaust. W N. Aleksiun & H. Kubátová (Red.), Places, Spaces, and Voids in the Holocaust. „European Holocaust Studies”, series EHS, 3: Wallstein Verlag, 219–258.
  • Engelking, A. (2021). Krakowski projekt słowianoznawstwa zintegrowanego. Wizja, realizacje, kontynuacje, W Leśniewska D. (Red.), Niekonwencjonalne historie instytucji slawistycznych, red. Dorota Leśniewska, Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, 193–209.
  • Engelking, A. (2021). Polskie badania etnograficzne w Bułgarii w latach 1927 i 1928 w świetle nieznanych materiałów archiwalnych. (Przyczynek do historii powstawania Kultury ludowej Słowian Kazimierza Moszyńskiego), W Станоев C., Баева В., Пенчев В., Тончева В., Коларска И. (Red.), Странстващи идеи по пътищата на хуманитаристиката. Изследвания по фолклористика, културна антропология и славистика в чест на доц. д-р Катя Михайлова. В два тома, t. 2. София 2021, Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, с. 645–660.
  • Engelking, A. (2022). From Archaic to Colonial Peasantries: An Intellectual Biography of Józef Obrębski, the (Forgotten) Polish Disciple of Malinowski, w: BEROSE International Encyclopaedia of the Histories of Anthropology, Paris. https://www.berose.fr/article2599.html?lang=fr
  • Engelking, A. (2022). Anthropology in a Nationalizing State. Three Case Studies from Interwar Poland, Nationalities Papers – The Journal of Nationalism and Ethnicity, 52 (1), 146–166.
  • Engelking, A. (2022). Polesie lat trzydziestych jako exemplum procesu zmiany społeczno-kulturowej w optyce etnosocjologii Józefa Obrębskiego, W Michaluk D. (Red.) Przemiany życia społecznego i gospodarczego ludności wiejskiej w Polsce i krajach sąsiednich w okresie międzywojennym, Ciechanowiec: Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu, 171–184.
  • Engelking, A. (2023). “З этымі жыдамі очень трудно жыць”. Даваенныя этнаграфічныя матэрыялы з Палесся як крыніца даследавання антысемітызму, Цайтшрыфт. Часопіс для даследвання яўрэйскай гісторыі, дэмаграфіі і эканомікі, літаратуры, мовы і этнаграфіі, Вільня: Европейский гуманитарный университет, Центр еврейских исследований, t. 9(14), 31–56.
  • Engelking, A. (2023). Rozstrzeliwane miasteczka i palone wioski. Opowieść wspomnieniowa wsi poleskiej, czyli o folkloryzacji pamięci II wojny światowej, Teksty Drugie, nr 2, 177–202.
  • Engelking, A. (2023). Michał Dziadowicz (1898–1928), W Ceklarz K. & Święch J. (Red.), Etnografowie i ludoznawcy polscy. Sylwetki, szkice biograficzne, t. 7, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 70–76.
  • Engelking, A. (2023). O białoruskiej rewolucji z perspektywy antropolożki wsi, W Kaleta R. (Red.), Спазнаючы Беларусь… Да 65-годдзя беларусістыкі Варшаўскага ўніверсітэта / Odkrywając Białoruś… 65-lecie białorutenistyki na Uniwersytecie Warszawskim / Discovering Belarus… On the Occasion of the 65th Anniversary of Belarusian Studies at the University of Warsaw, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 175–188.
  • Engelking, A. (2024). Under the Wing of the Rockefeller Foundation. On the Cooperation Between Bronisław Malinowski and His Polish Student Józef Obrębski, W Kubica-Heller G. & Brzeziński D. (Ed.), Bronisław Malinowski and His Legacy in Contemporary Social Sciences and Humanities. On the Centenary of Argonauts of the Western Pacific, London, New York: Routledge Publishing Company, 140–158.
Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close