
Dr Yana Hladyr wzięła udział w międzynarodowej anglojęzycznej konferencji „Reframing the Museum. Decolonial Practices in the Context of Central and Eastern Europe”, która odbyła się w dniach 13–14 listopada 2025 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Badaczka wystąpiła w panelu 3 „Reshaping The Narrative” z referatem zatytułowanym „Visualization of Museum Decolonization and Museal Cultural Texts in Ukrainian Cultural Media on Instagram as a Manifestation of Catharsis in Ukrainian Art (2022–2025)”.
Palącym zagadnieniem rosyjsko-ukraińskiego zderzenia kulturowego jest kwestia kulturowo-narodowej przynależności niektórych tekstów kultury muzealnej (dzieła Ajwazowskiego, Malewicza, Kuindżiego, Ripyna i innych), które zostały zawłaszczone przez kulturę rosyjską i przez lata przedstawiane jako rosyjskie, mimo że w rzeczywistości mają ukraińskie pochodzenie. Kwestia dekolonizacji ukraińskiej sfery muzealnej to przede wszystkim problem przywrócenia im właściwej narodowej przynależności.
W wystąpieniu przeanalizowano zawartość Instagrama ukraińskich mediów kulturalnych z lat 2022–2025 (m.in. @post.impreza, @sensormedia.ua, @shtukango, svobodadumky.ua, @suspilne.cultura, @kultprostir), aby zidentyfikować, za pomocą jakich narzędzi cyfrowej kultury sieciowej oraz w jaki sposób wizualizowany jest proces dekolonizacji muzeów oraz „zawłaszczonych” tekstów kultury o ukraińskim pochodzeniu. Tę wizualizację potraktowano jako część procesu katharsis (odnowy, odrodzenia) ukraińskiej sztuki, widocznego w treściach tych mediów, mającego charakter konfliktogenny, a zarazem jako wyraz roli zdekolonizowanych tekstów kultury w tym procesie.
Drugim przedmiotem badań stały się ukraińskie oraz europejskie muzea, w których działalności w analizowanym okresie wyraźnie nasiliły się procesy dekolonizacyjne. Analizie poddano instytucje, które zmieniły sposób postrzegania muzealnej transmisji ukraińsko-rosyjskiej interakcji kulturowej. Szczególny nacisk został położony na odzwierciedlenie tych procesów w treściach publikowanych przez ukraińskie media kulturowe.
Wystąpienie zostało zrealizowane w ramach projektu grantowego „MINIATURA 9”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki: „Zrodzone ze wstrząsów: katharsis sztuki ukraińskiej w treściach mediów kulturalnych (2022–2025)”, realizowanego przez autorkę w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk.

