Na początku września w Berdiańsku odbyły się warsztaty dla nauczycieli języka polskiego pracujących przy organizacjach polskich na Ukrainie. W wydarzenie to zaangażowano dwie badaczki z Instytutu Slawistyki PAN: dr hab. Helenę Krasowską, prof. IS PAN oraz dr Ewę Wróblewską-Trochimiuk.
W panelu naukowo-dydaktycznym wzięło udział 25 osób. Warsztaty były współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP oraz Fundację Wolność i Demokracja w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.
Wprowadzenie do warsztatów metodycznych stanowiły referaty wygłoszone przez naukowczynie z IS PAN: „Mowa jako dziedzictwo kulturowe: zachowanie i utrata”, przygotowany przez dr hab. Helenę Krasowską, prof. IS PAN oraz „Przywilej czy przekleństwo? Budowanie prestiżu dwujęzyczności”, przygotowany przez dr Ewę Wróblewską-Trochimiuk. W części otwartej warsztatów dyskutowano na temat dwujęzyczności, która jest codziennym doświadczeniem środowisk polonijnych na Ukrainie. Podjęto również kwestię dwujęzyczności ukraińsko-rosyjskiej i roli języka polskiego w takim układzie odniesienia.
W następnej kolejności odbył się blok metodyczny, podczas którego prezentowano założenia metody komunikacyjnej w nauczaniu języka polskiego oraz pokazano praktyczne przykłady ćwiczeń rozwijających słownictwo u osób dwujęzycznych (dr Wróblewska-Trochimiuk), omówiono koncepcję nauczania kulturowego języka polskiego poza Polską (dr Jerzy Kowalewski), a także zaprezentowano zasady organizacji pierwszych lekcji języka polskiego jako obcego (mgr Marta Kowalewska).
Warsztaty metodyczne dla nauczycieli cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Położenie akcentu na metodę komunikacyjną koncentrującą się na używaniu języka docelowego w różnych kontekstach i realnych sytuacjach sprawiło, że warsztaty prowadzone przez dr Ewę Wróblewską-Trochimiuk przerodziły się w prawdziwą nowoczesną szkołę nauczania języka polskiego jako obcego. Warsztaty były okazją do utrwalenia nowych metod nauczania, a także przyczyniły się do wymiany doświadczeń między nauczycielami i nauczycielkami biorącymi udział w szkoleniu. Uczestnicy i uczestniczki warsztatów złożyli zapotrzebowanie na kolejne kursy doszkalające.
Przeprowadzenie warsztatów metodycznych dla uczących języka polskiego na Ukrainie było jednocześnie realizacją celu, jaki od lat stawia sobie Instytut Slawistyki PAN, a mianowicie działalności na rzecz rozwoju społecznego. Wspieranie nauczania języka polskiego poza granicami kraju jest jednym z elementów tego działania.
ZOBN