Е. Джевиецка, „Юбилейно и модерно. Кирило-методиевският разказ през социализма в България”, София: Кирило-методиевски научен център, БАН, 2020

Z radością informujemy o publikacji nowej książki dr Eweliny Drzewieckiej, zatytułowanej Юбилейно и модерно. Кирило-методиевският разказ през социализма в България. W monografii tej Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytania m.in. o związki między dyskursem naukowym i partyjnym w odniesieniu do kluczowej dla bułgarskiej pamięci kulturowej narracji o dziele śś. Cyryla i Metodego; o (nie)religijny charakter ich nowoczesnego kultu, a także o jego znaczenie w perspektywie tzw. komunistycznego nacjonalizmu.

Monografia jest poświęcona funkcjonowaniu narracji o śś. Cyrylu i Metodym oraz ich uczniach w okresie socjalizmu w Bułgarii. Podnosi w ten sposób problem, który do tej pory nie był przedmiotem kompleksowych badań, choć wydaje się bardzo ważny nie tylko z punktu widzenia bułgarskiej tożsamości narodowej i problemów dziedzictwa kulturowego, ale także z punktu widzenia ideologicznego wykorzystania pamięci, zwłaszcza w warunkach totalitarnego reżimu. W centrum uwagi znajdują się różnorodne teksty naukowe i popularnonaukowe, opublikowane w latach 1944–1989 z okazji cyrylometodejskich jubileuszy: 100 lat od pierwszego obchodów święta 11/24 maja (1957), 1100 lat od powstania alfabetu słowiańskiego (1963), 1100 lat od śmierci Konstantyna-Cyryla Filozofa (1969), 1150 lat od narodzin Konstantyna-Cyryla Filozofa (1977), 1300 lat od powstania państwa bułgarskiego (1983) i 1100 lat od śmierci Metodego (1985). Zgodnie z ujęciem Jana Assmanna są one traktowane jako „teksty formatywne”, czyli teksty odpowiadające na pytanie „kim jesteśmy?” i w ten sposób przekazujące wiedzę, która zapewnia wspólnocie tożsamość i motywuje do wspólnych działań poprzez opowiadanie wspólnych historii. Analiza występujących w nich tendencji tematycznych, retorycznych rozwiązań i przemian semantycznych prowadzona jest w kontekście zmieniających się warunków społeczno-politycznych, konstatowanych w ramach trzech mikro-okresów bułgarskiego socjalizmu (lata 50., lata 60. i lata 70.–80.), umownie wydzielonych i oznaczonych słowami kluczowymi „rewolucja”, „oświata” i „kultura”, i w tym sensie – w ścisłym związku z dyskursem partii komunistycznej na ten temat. W perspektywie aktualizującego i semiotyzującego charakteru celebrowania pamięci „słowiańskich / bułgarskich oświecicieli” stawiane są kluczowe pytania dotyczące funkcjonowania narracji cyrylometodejskiej w okresie socjalizmu w Bułgarii, w tym pytania o ciągłość kulturową i rolę tradycji odrodzenia narodowego w interpretacji tej narracji, o nowoczesny wymiar języka, jakim posługiwały się ówczesne elity, o oświeceniowy/nowoczesny sens bułgarskiej interpretacji historii, a także o zjawisko „komunistycznego nacjonalizmu” oraz „sekularyzacji” cerkiewnego kultu słowiańskich świętych w kontekście „prawosławnej nowoczesności”. Monografia jest próbą kulturologicznej interpretacji tekstów (popularno-)naukowych przez pryzmat historii idei, która łączy perspektywy historii historiografii, koncepcję pamięci kulturowej w ujęciu Jana i Aleidy Assmann, koncepcję instytucji jako samomaskującego się kolektywu myślowego w ujęciu Mary Douglas oraz myśli postsekularnej.

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close