dr hab. Ewa Masłowska

Językoznawstwo kulturowe, etnolingwistyka, antropologia języka i kultury, leksyka, semantyka. Prowadzi badania  mieszczące się w nurcie kognitywnym. Interesują ją zwłaszcza zagadnienia związane z oralnym funkcjonowaniem człowieka w świecie (narratywistyka) – komunikacji opartej na utrwalonych w pamięci semantycznej konotacjach  (stereotypie, symbolice,  metaforze, a także skonwencjonalizowanych schematach zachowań językowych) jako wyznaczników identyfikacji kulturowej.

e-mail: ejmaslowska@gmail.com

1952

Lata zatrudnienia w IS PAN: 1971-2000; 2012-2022

Wykształcenie

Tytuł magistra uzyskała w 1977 r. na Wydziale Polonistyki  Uniwersytetu Warszawskiego, tytuł pracy magisterskiej: Słowotwórcze typy pejoratywnych nazw osób  w dialekcie kaszubskim

W 1986 r.  Rada Naukowa Instytutu Słowianoznawstwa PAN nadała jej stopień doktora nauk humanistycznych, tytuł rozprawy napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Hanny Popowskiej-Taborskiej: Rzeczowniki ekspresywne powstałe wyniku zmian znaczeniowych (na polskim materiale gwarowym

W 2013 r. uzyskała tytuł dr habilitowanego nadany przez RN  Instytutu Slawistyki PAN, na podstawie pracy Ludowe stereotypy obcowania świata i zaświatów w języku i kulturze polskiej.

Działalność zawodowa i społeczna, funkcje, tytuły, stanowiska

1971-1977stanowisko pracownika naukowo-technicznego w Instytucie Słowianoznawstwa (obecnie Instytut Slawistyki PAN)

1977 – 1979 – asystentka w Instytucie Słowianoznawstwa PAN (obecnie Instytut Slawistyki PAN;

1979–1985 – stanowisko starszego asystenta w Instytucie Słowianoznawstwa PAN (obecnie Instytut Slawistyki PAN)

1986– 1993  adiunkt w Instytucie  Slawistyki PAN

1993 – 2000 urlop bezpłatny w Instytucie Slawistyki PAN

2000 – 2010 – Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

2012 – 2013 – asystent w Instytucie Slawistyki PAN

2013 – 2022 – dr hab. profesor  Instytutu Slawistyki PAN

2022 – do chwili obecnej – dr hab. profesor emerytowany Instytutu Slawistyki PAN

Działalność zawodowa – udział w programach badawczych

 1971–1977 udział w pracach nad Atlasem językowym kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich (jako pracownik  naukowo-techniczny) w Pracowni Języków Lechicich i Łużyckich pod kierunkiem prof. Dr hab. Hanny Popowskiej-Taborskiej

1977–1987 – udział w programie badawczym Etnogeneza Słowian w Pracowni Etnogenezy Słowian Instytutu Słowianoznawstwa PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Hanny Popowskiej Taborskiej (tworzenie kartoteki faktów językowych użytych jako argumentów na temat etnogenezy Słowian). Zakład Słowianoznawstwa  brał udział w realizacji problemu nr 36: „Polska kultura narodowa” koordynowanego przez Instytut sztuki PAN, opracowując własny temat – problem 37: Etnogeneza Słowian

1987 – 1991 – udział w programie badawczym nad tematem „Polszczyzna Regionalna Pomorza” [w pracowni Języków Lechickich i Łużyckich Instytutu Słowianoznawstwa PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Kwiryny Handke

Od 1993 – Udział w pracach zespołu etnolingwistycznego nad Słownikiem Stereotypów i Symboli Ludowych 

2003 – 2012 udział w programach badawczych Komisji Etnolingwistycznej Komitetu Językoznawstwa przy PAN: Językowy i kulturowy obraz świata Słowian w świetle etnolingwistyki. Program badań językowo-kulturowego obrazu świata Słowian na tle porównawczym oraz Koncepcja międzynarodowego konwersatorium etnolingwistycznego EUROJOS I”, organizowanych przez Komisję Etnolingwistyczną (regularne doroczne konwersatoria, na dwóch międzynarodowych spotkaniach udział z referatem)

Od 2013 udział w pracach zespołu etnolingwistycznego nad Słownikiem Stereotypów i Symboli Ludowych oraz EuroJos II – Leksykon Aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów (redakcja tomu Dusza – prace w toku ).

Pozostałe formy działalności naukowej i społecznej

1992 –  do chwili obecnej – Fundacja Slawistyczna – jako członek założyciel.

Recenzje w przewodach doktorskich

2015 – rec. rozprawy doktorskiej: Agnieszka Kościuk, Językowo-kulturowy obraz domu w polskiej tradycji ludowej (na podstawie Dzieł wszystkich Oskara Kolberga)

2020 –  rec. rozprawy doktorskiej: Magdalena Wójtowicz-Deka, Liczby w polskiej kulturze ludowej. Studium etnolingwistyczne.

2022 –  rec. rozprawy doktorskiej Beaty Maksymiuk-Pacek Wesele na wschodnim pograniczu kulturowym – tradycja i współczesność (obszar południowego Podlasia)

Funkcje recenzenta w przewodach habilitacyjnych

Rec.: Dorota Filar, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie, Lublin 2013.

Rec: Marta Wójcicka, Pamięć zbiorowa a tekst ustny, Lublin 2014.

Rec.: Joanna Szadura, Czas jako kategoria językowo-kulturowa w polszczyźnie, Lublin 2017.

Członkostwo w gremiach naukowych

  • Komisja Etnolingwistyczna Komitetu Językoznawstwa od roku od 2003 r. W 2012, powołanie na członka przez Przewodniczącego Wydz. I Nauk społecznych PAN prof. dra hab. Henryka Samsonowicza na wniosek zebrania plenarnego Komitetu Językoznawstwa PAN. Od 2016 – członek współpracujący.
  • 2009–2015 – SIETAR-Polska [Society for Intercultural Education Training and Research]
  • 2011 – do chwili obecnej Chinese-American Scholar Association
  • 2013–2022 – członek Rady Naukowej IS PAN
  • 2015 – do chwili obecnej Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • 2015 – do chwili obecnej Sekcja Dialektologiczna przy Komitecie Językoznawstwa PAN – członek współpracujący
  • 2016 – do chwili obecnej – Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego
  • 2017– do chwili obecnej – Sekcja Studiów nad Dziedzictwem i Pamięcią Kulturową Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (członek)
  • 2019 – do chwili obecnej Komisja Etnolingwistyczna przy Międzynarodowym Komitecie Slawistów (powołanie na członka 8 marca 2019)
  • 2019 – członek Rady Naukowej Konwersatorium EUROJOS

Nagrody i odznaczenia

Nagroda Naukowa im. Kazimierza Nitscha przyznana przez Wydział I Nauk Społecznych PAN uchwałą sesji plenarnej z dn. 18 października 1989 roku jako: Nagroda Naukowa Roku 1989 w dziedzinie Językoznawstwa za pracę pt. Derywacja semantyczna rzeczowników ekspresywnych, wyd. Ossolineum, 1988.

Publikacje

1978

  1. Indeks alfabetyczny form podstawowych do tomów VII-XIV Atlasu Językowego kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Atlas Językowy kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich z. XV.  Wrocław 1978, s. 184–187.
  2. (z J. Zieniukową, Indeks a tergo do tomów I-XIV Atlasu Językowego Kaszubszczyzny, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Atlas Językowy Kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich z. XV. Wrocław1978, s. 218–243.

1980

  1. Słowotwórcze typy pejoratywnych nazw osób w dialekcie kaszubskim. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 19 (1989), s. 41–58.

1982

  1. (z D. Rzymską). Zastosowanie geografii lingwistycznej do badań nad etnogenezą Słowian. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 21 (1982), s. 219–225.

1984

  1. Semantyczne przeobrażenia dawnych nazw ubrań w kaszubszczyźnie (na szerszym polskim tle gwarowym). Studia z filologii polskiej i słowiańskiej, t. 22, s. 9–16.

1986

  1. Losy wybranych zapożyczeń łacińskich i francuskich w gwarowej i literackiej odmianie języka polskiego, [w:] J. Majowa (red.), Język i jego odmiany w aspekcie porównawczym . Wrocław 1986, s. 119–134.

1987

  1. Przeobrażenia semantyczne polskich gwarowych nazw diabła. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 24 (1987), s. 77–90.
  2. Problemy derywacji semantycznej rzeczowników ekspresywnych, Poradnik Językowy, 1987, z. 7.

1988

  1. Derywacja semantyczna rzeczowników ekspresywnych (na polskim materiale gwarowym. Wrocław 1988.

1989

  1. Paralelizmy w rozwoju semantycznym wyrazów rodzimych i zapożyczonych, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Paralele w rozwoju słownictwa języków słowiańskich, Wrocław 1989, (ss. 51–65).
  2. Polszczyzna wybranych gdańskich akt miejskich z XVIII wieku, [w:] M. Basaj, oraz K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza III, Wrocław 1989, s. 62–68.
  3. Kształtowanie się wtórnych znaczeń wyrazów pod wpływem obowiązującego w danym społeczeństwie sytemu wartości, [w:] Język a kultura II. Wrocław 1989, s. 267–273.

1990

  1. Zjawiska desemantyzacji wyrazów w procesie nominacji ekspresywnej. Studia Linguistica Polono-Slavica, 1990(3), s. 199–207.
  2. Zarys struktury ludowego stereotypu rzeki, [w:] J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1990, s. 197–205.

1991

  1. Z problemów pejoratywizacji lub melioracji nazw własnych użytych w funkcji applellatiwów, [w:] J. Bartmiński, J. Puzynina oraz J. Anusiewicz (red.), Język a kultura t. 3 Wartości w języku i w tekście . Wrocław 1991, s. 29–41.
  2. (z K. Handke), Ze słownictwa familijnego (Aneks), [w:] K. Handke (red.), Regionalizmy w języku familijnym ). Wrocław1991 s. 97–102.
  3. Problematyka pograniczy językowych na IV Konferencji poświęconej pamięci Profesora Zdzisława Stiebera, październik 1988. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 29 (1991), 231–238.
  4. Leksykalno-semantyczna charakterystyka „Parlamentu albo książki rozmów łacińskich, niemieckich, francuskich y polskich (…)” z 1653 roku, [w:] K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza 4, Warszawa 1991, s. 25–32
  5. Aneks 1. Literatura tematu – wybór (uzupełnienia i kontynuacja do tematu Polszczyzna regionalna, [w:] M. Basaj, K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza 2., Wrocław 1991, s. 173–181.

1992

  1. Myślenie potoczne w semantyce, [w:] J. Anusiewicz (red.), Język a Kultura 5, Potoczność w języku i kulturze, Wrocław 1992, s. 203–209.
  2. Proszę, dziękuję, przepraszam, [w:] J. Anusiewicz, M. Marcjanik (red.), Język a Kultura 6, Polska etykieta językowa. Wiedza o kulturze, Wrocław 1992, s. 81–89.
  3. Symbolika kosmologiczna w semantycznej i leksykalnej warstwie języka, [w:] B. Galster (red.), Z Polskich Studiów Slawistycznych seria VIII, Warszawa 1992, s. 141–146.

1993

  1. (z A. Pomykałło), Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje? Audiowizualny program nauczania cudzoziemców języka polskiego. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1993 (podręcznik + program video).
  2. The role of lexical borrowings in the proces of semantic derivation of the expressive nouns, [w:] Linguistics in Poland.

1999

  1. Ludowy stereotyp rzeki – zarys struktury, [w:] Jerzy Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (ss. 183–193) (Wyd. II poprawione). Lublin1999.
  2. Współautorstwo artykułów hasłowych: Woda, wody, Rzeka, woda rzeczna, mokradła, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. I Kosmos: ziemia, woda podziemie, Lublin1999.
  3. Łopatą do głowy czyli gramatyka polska po naszemu. Warszawa 1999.

2004

  1. Kognitywne ścieżki zdrowia, [w:] W. Bołoza, E. Wolnicz-Pawłowska (red.), Życie i zdrowie człowieka w tradycji i kulturze polskiej. Warszawa 2004, s. 179–193.

2007

  1. Językowe i kulturowe konteksty towarzyszące wyznaczaniu granic tożsamości rodzinnej i grupowej w kaszubszczyźnie. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 42 (2007), s. 91–103.
  2. Swoi i obcy przy wspólnym stole. Etnolingwistyka Problemy Języka i Kultury, t. 19 (2007), s. 109–133.
  3. Oblicze Boga – twarz człowieka (wizerunki utrwalone w języku), [w:] P. Mitzner (red.), Księga Psalmów. Modlitwa – Przekład – Inspiracja. Warszawa 2007, s. 72–83.

2008

  1. Język w służbie reklamy – reklama w służbie języka (teksty reklamy w nauczaniu języka polskiego jako obcego), Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 43 (2008), s. 113–130.

2009

  1. Kaszubi – swoi czy obcy? [w:] Ewa Dzięgiel, Anna Zielińska (red.), Polszczyzna za granicą jako język mniejszości i języki mniejszościowe w Polsce, t. 1, Warszawa 2009, s. 169–185.
  2. Dziwożony i inne straszne baby z ludowego obrazu świata w „Klechdach polskich” Bolesława Leśmiana, [w:]Tomasz Korpysz, Anna Kadyjewska (red.), Język pisarzy jako problem lingwistyki, t. 2, Warszawa 2009, s. 307–329.
  3. Lider w polskim piekle, [w:] W. Machura (red.), Etyka w mediach, vol. 2: Religie w tekstach i podtekstach, Poznań 2009, s. 136–142.
  4. (red.), Polski bez problemu, Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom podstawowy A1 –A2,. Poznań 2009. (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3, program do nauki dostępny on-line http://www.supermemo.eu/)
  5. (red.), Polski bez problemu, Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom średni B1, Poznań 2009 (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3, program do nauki dostępny on-line http://www.supermemo.eu/)

2010

  1. (red.), Polski bez problemu. Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom zaawansowany B2-C1., Poznań 2010. (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3).

2011

  1. Wędrówka dusz w zaświaty – szerokim gościńcem i po bezdrożach (Schematy wyobrażeniowe w kulturze ludowej, [w:] J. Adamowski, K. Smyk (red.), Droga w języku i w kulturze. Lublin 2011, s. 117–128.

2012

  1. Ludowe stereotypy obcowania światów i zaświatów w języku i kulturze. Warszawa 2012; 2016 – 2 popr.
  2. Akty mowy – Akty stworzenia świata (powielanie gestów kreacji), Język a Kultura, t. 23, , A. Burzyńska-Kamieniecka (red), Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, Wrocław 2012, s. 343–357
  3. Pozytywne schematy destrukcji w relacjach z zaświatami, [w:] M. Abramowicz, J. Bartmiński, I. Bielińska-Gardziel (red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów. Lublin 2012, s. 289–305
  4. Fantomy pamięci. Pamięć semantyczna pocałunku, [w:] J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana, t. 6, Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, Lublin 2012, s. 129–141.

2013

  1. Dziedzictwo niematerialne – językowe i symboliczne wyobrażenia więzi w polszczyźnie ogólnej i w kulturze ludowej, [w:] J. Adamowski, K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona. Seria: Niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i jego ochrona”. Lublin 2013, s. 239–249.
  2. Ludowy stereotyp rzeki (przedruk), [w:] M. Jochemczyk, M. Piotrowik (red.), Urzeczenie. Locje literatury i wyobraźni, Katowice 2013, s. 43–52.

2014

  1. Działania w imię Boże – wyzwalanie sprawczej mocy słowa, [w:] A. Kozłowska, A. Świątek, E. Janus (red.), Znaczenie, tekst, kultura. Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Janus, Warszawa 2014, s. 385–398.
  2. Narracyjność symbolu. Ludowe narracje budowane na bazie lunarnej symboliki przejścia, [w:] D. Filar, D. Piekarczyk (red.), Światy za słowami. Narracyjność języka i kultury, Lublin 2014, s. 178–190.
  3. Pierwiastek żeński w antropokosmicznym zespole płodności: woda – ziemia – księżyc – kobieta (w polskiej kulturze ludowej). Kultura i społeczeństwo, 2014(2), s. 37–58.
  4. Profile WINY i KARY w ludowym kodeksie moralnym, [w:] I. Bielińska-Gardziel, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura (red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów 3. Problemy eksplikowania i profilowania pojęć. Lublin 2014, s. 169–184.
  5. Symbolika i profile znaczeniowe dzwonów kościelnych, [w:] J. Szadura (red.), Gawędy o kulturach, t. 1., Lublin 2014, s. 69–84.

2015

  1. Grzech i pokuta – etos sprawiedliwości w ludowym kodeksie moralnym, [w:] J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana. Wartości w języku i kulturze, t. 8, Lublin 2015. s. 261–284.
  2. Kosmos w obrazowaniu kognitywnych scen miłosnych – zaklęć, przysiąg, życzeń, błogosławieństw i złorzeczeń (analiza etnolingwistyczna), [w:] N. Korina, J. Sokolova (red.), Jazýk a kultura z kognitίvnoho aspektu. Zbornίk vedeckych prac miedzinarodnou účastou, Nitra 2015, s. 105–115.
  1. Kultura ludowa czy tradycyjna? Problemy z terminologią, [w:] E Antyborzec (red.), Ja daję właśnie materiał… O dziele Oskara Kolberga w 200-setną rocznicę Jego urodzin. Poznań 2015, s. 425–440.

2016

  1. „Dobre słowo” jako kulturowy tekst magiczny. Acta Universitatis Vratislaviensis, 3721/Język a Kultura, t. 26(2016), A. Burzyńska-Kamieniercka (red.), Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, s. 231–243.
  2. Z duszą na ramieniu, [w:] A. Kiklevič, H. Pelcowa, D. K. Rembiszewska, J. Duma (red.), Slavica – onomastica – regionalia. Prace dedykowane panu profesorowi Jerzemu Dumie, Olsztyn 2016, s. 107–112
  3. Sprawozdanie z międzynarodowej interdyscyplinarnej konferencji naukowej „Dusza w oczach świata – świat oczyma duszy. Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej 15–17.10.2015. Adeptus, 7 (2016), s. 129–135. Dostęp https://ispan.waw.pl/journals/index.php/adeptus/author/submission/1254
  4. (z D. Pazio-Wlazłowską), Sprawozdanie z konferencji: Международная научная конференция „Мир глазами души, душа глазами мира” [Mir glazami dushi, dusha glazami mira”]. Вестник Московского университета, серия 9, Филология [Vestnik Moskovskogo universiteta, seriia 9, Filologiia], 2015(6), s. 215–220.
  5. Wstęp, [w:] E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata. Warszawa 2016, s. 7–9.
  6. Wstęp, [w:] M. Kapełuś, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 2. Świat widziany oczyma duszy  Warszawa 2016, s. 7–9.
  7. (red.), (z D. Pazio-Wlazłowską), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata, Warszawa 2016.
  8. (red.), (z M. Kapełuś i D. Pazio-Wlazłowską), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t.2. Świat widziany oczyma duszy. Warszawa 2016.
  9. Dziad i baba – strażnicy duszy w języku i polskiej kulturze tradycyjnej, [w:] E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata, Warszawa 2016, s. 467–486.
  10. Ludowe stereotypy obcowania światów i zaświatów w języku i kulturze, Warszawa 2016, Wyd. 2 poprawione, s. 322.

2017

  1. Kamienne serce – drewniana dusza. W poszukiwaniu motywacji metafory w polskiej paremiologii i folklorze, [w:] Л.А. Козловская (ред.), Текст вязыке, речи, культуре. Сборник научных статей [L. A. Kozlovskaia (red.), Tekst v iazyke, rechi, kul’ture. Sbornik nauchnykh statei], Mинсk 2017, s. 200–214.
  2. Czego dusza pragnie? Złoto w ludowej kreacji świata na miarę marzeń, [w:] D. Filar, P. Krzyżanowski (red.), Barwy słów. Studia lingwistyczno-kulturowe, Lublin 2017, s. 503–530.
  3. Ludowe rytuały odprawiania duszy w zaświaty (w języku i kulturze polskiej), [w:] I. Steczko, R. Dźwigoł (red.), Dialog z tradycją, t. 6. Dawna i współczesna kultura funeralna, Kraków 2017, s. 217–230.

2018

  1. Miłosierdzie – przepustka duszy do nieba. Boski i ludzki wymiar miłosierdzia – w ujęciu etnolingwistycznym, [w:] J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018, s. 357–392.
  2. Wstęp, [w:], J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018, s. 9–17.

http://www.ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/1065

  1. (red.), J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018.

2019

  1. (rec.), Dorota Filar, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, ss.224, [w:] „Prace Językoznawcze UWM XXI/1, 2019, s.181–188.
  1. Wstęp. Adeptus, 2019(13). https://doi.org/10.11649/a.1944

https://ispan.waw.pl/journals/index.php/adeptus/issue/view/105

  1. Душа в облике птицы: символический и этнолингвистический аспект, [in:] Этнолингвистика. Ономастика. Этимология: материалы IV Междунар. науч. конф. Екатеринбург, 9–13 сентября 2019 г. Екатеринбург 2019. 378 с.  213  https://inslav.ru/publicatio Душа в облике птицы: символический и этнолингвистический аспектn/etnolingvistika-onomastika-etimologiya-materialy-iv-mezhdunarodnoy-nauchnoy-konferencii.
  1. Gramatyka rzeczywiście dla praktyka? Polnisch in Deutschland. Zeitschift der Bundesvereinigund der Polnischlehrkrafte Polski w Niemczech. Pismo Federlanego Związku Nauczycieli Języka Polskiego, t. 6, 2019, s. 136-138.

2020

  1. Mediating the Otherworld in Polish Folklore. A Cognitive Linguistic Perspective. Translated by Maria Frengler and Piotr Styk. Publisher: Peter Lang, Polish Studies Transdisciplinary Perspectives, Vol. 28, Berlin 2020.
  2. Mercy – a ticket to heaven. Divine and human dimension of mercy from the ethnolinguistic perspective, [in:] The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020, s. 372–415.
  3. Introduction, in: The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020, s. XI-XIV.
  4. Introduction, in: The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume Two, Newcastle upon Thyne, 2020.
  5. (red.), (z: J. Jurewicz, D. Pazio-Wlazłowską), The Soul in the Axiosphere from an Intercultural Perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020.
  6. (red.), (z J. Jurewicz, D. Pazio-Wlazłowską), The Soul in the Axiosphere from an Intercultural Perspective, Volume Two, Newcastle upon Thyne, 2020.
  7. (rec.), Aleksandra Niewiara, Imagologia – pamięć zbiorowa – umysł i kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, S. 313. SFPS t. 55(2020),

DOI: 10.11649/sfps.2324, s. 1–16,

  1. Ślady słowiańskich mitów początku w polskich ludowych narracjach o walce Boga z diabłem o rząd dusz, [w:] Странстващи идеи по пътищата на хуманитаристиката. Изследвания по фолклористика, културна антропология и славистика в чест на доц. д-р Катя Михайлова. В два тома. (eds.) С. Станоев, В. Баева, В. Пенчев, В. Тончева, И. Коларска, t. 1. София 2020, с. 160–182.

Wersja papierowa: https://press.bas.bg/bg/books-103/show-104(803)

Wersja elektroniczna:  https://press.bas.bg/bg/eBooks-105/show-106(27)DOI: 10.7546/WIPH.2020.1

2021

  1. „Zaprzedać duszę diabłu” – reprodukowalność mitu we frazematyce z polskiego obszaru gwarowego i języka potocznego w kontekście kultury tradycyjnej, Ling Varia XVI nr 2/2021, s. 167–183. https://doi.org/10.12797/LV.16.2021.32.14
  2. Wspomnienie: Prof. dr. hab. Kwiryna Handke (1932–2021). Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 56 (2021), s. 2–7. Article 2621. https://doi.org/10.11649/sfps.2621
  3. Stolemka. Wspomnienie o Prof. Kwirynie Handke, Acta Cassubiana XXIII (2021), s. 379–385.

https://www.instytutkaszubski.pl/acta

  1. Jak cię widzą, tak cię piszą. Recenzja monografii Aleksandra Niewiara, My i Inni – ewolucja wyobrażeń. Polski dyskurs  prasowy w świetle imagologii i pamięci zbiorowej. Katowice 2020: „Półrocznik Językowy Tertium. Tertium Linguistic Journal” nr 6 (2), 2021, s. 221–225.
  1. Na granicy kultur i światów. Recenzja: Piotr Braszak, Na rozstajnych drogach około północy. Doświadczenia graniczne we wschodniosłowiańskich i polskich pieśniach ludowych, Poznań 2021., Literatura Ludowa, t. 3 (2021), s. 127– https://apcz.umk.pl/LL DOI: 10.12775/LL.3.2021.0013
  2. (z B. Józefów-Czerwińską, I. Shved), Kołysanie, obrzędowe huśtanie się jako symboliczne reprezentacje ruchu wahadłowego (w świetle polskiego i wschodniosłowiańskiego folkloru), Studia Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 55 (1) 2021, s. 1–15.

DOI:10.4467/20844077SR.22.001.16555; www.ejournals.eu/Studia-Religiologica

2022

  1. Sakralna i ludyczna symbolika szczygła w języku i kulturze. LingVaria, Rok XVII (2022), 1 (33), s. 197–213 https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.33.12
  2. Narodowe i transnarodowe aspekty ptasiej symboliki duszy w ujęciu etnolingwistycznym, Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 34, 2022, s. 181– DOI: 10.17951/et.2022.34.181.
  3. Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 4, Dusza w doczesności – dusza w nieskończoności, (red.) E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska, Warszawa 2022, https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1950
  4. Wstęp: Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 4, Dusza w doczesności – dusza w nieskończoności, (red.) E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska Warszawa 2022. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1950
  5. (z D. Pazio-Wlazłowską), Wspomnienie o Profesorze Jerzym Bartmińskim (1939-2022), Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 57(2022), s. 1–15.

2023

  1. Epika dziadowska jako religijny tekst kultury ludowej w Polsce na tle słowiańskim, Forum Lingwistyczne, 11 (2023), s. 1–31 http://doi.org/10.31261/FL.2023.11.1.09
  2. Etos pracy i pasja Twórcza. Podzwonne dla Profesor Hanny Popowskiej-Taborskiej (1930-2022), Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury t.35(2023), s. 339–348
  3. Pożegnanie Prof. Kwiryny Hadke (1932-2021) językoznawcy, polonistki, slawistki, varsavianistki, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LXXIX, 2023, s. 17–21.
  4. Bratnia dusza jako amalgamat pojęciowy, Acta Universitatis Wratislaviensis No 4256. Język a Kultura, t. 30, Wrocław 2023, s. 39 – 50 DOI: 10.19195/1232-9657.30.5

 

Dostępne kursy online w języku angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim:

(ang.)

(ros.)

(ukr.)

 

Oprac. Małgorzata Ostrówka przy współpracy Ewy Masłowskiej

 

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close