Językoznawstwo kulturowe, etnolingwistyka, antropologia języka i kultury, leksyka, semantyka. Prowadzi badania mieszczące się w nurcie kognitywnym. Interesują ją zwłaszcza zagadnienia związane z oralnym funkcjonowaniem człowieka w świecie (narratywistyka) – komunikacji opartej na utrwalonych w pamięci semantycznej konotacjach (stereotypie, symbolice, metaforze, a także skonwencjonalizowanych schematach zachowań językowych) jako wyznaczników identyfikacji kulturowej.
e-mail: ejmaslowska@gmail.com
1952Lata zatrudnienia w IS PAN: 1971-2000; 2012-2022
Wykształcenie
Tytuł magistra uzyskała w 1977 r. na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, tytuł pracy magisterskiej: Słowotwórcze typy pejoratywnych nazw osób w dialekcie kaszubskim
W 1986 r. Rada Naukowa Instytutu Słowianoznawstwa PAN nadała jej stopień doktora nauk humanistycznych, tytuł rozprawy napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Hanny Popowskiej-Taborskiej: Rzeczowniki ekspresywne powstałe wyniku zmian znaczeniowych (na polskim materiale gwarowym)
W 2013 r. uzyskała tytuł dr habilitowanego nadany przez RN Instytutu Slawistyki PAN, na podstawie pracy Ludowe stereotypy obcowania świata i zaświatów w języku i kulturze polskiej.
Działalność zawodowa i społeczna, funkcje, tytuły, stanowiska
1971-1977 – stanowisko pracownika naukowo-technicznego w Instytucie Słowianoznawstwa (obecnie Instytut Slawistyki PAN)
1977 – 1979 – asystentka w Instytucie Słowianoznawstwa PAN (obecnie Instytut Slawistyki PAN;
1979–1985 – stanowisko starszego asystenta w Instytucie Słowianoznawstwa PAN (obecnie Instytut Slawistyki PAN)
1986– 1993 adiunkt w Instytucie Slawistyki PAN
1993 – 2000 urlop bezpłatny w Instytucie Slawistyki PAN
2000 – 2010 – Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
2012 – 2013 – asystent w Instytucie Slawistyki PAN
2013 – 2022 – dr hab. profesor Instytutu Slawistyki PAN
2022 – do chwili obecnej – dr hab. profesor emerytowany Instytutu Slawistyki PAN
Działalność zawodowa – udział w programach badawczych
1971–1977 – udział w pracach nad Atlasem językowym kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich (jako pracownik naukowo-techniczny) w Pracowni Języków Lechicich i Łużyckich pod kierunkiem prof. Dr hab. Hanny Popowskiej-Taborskiej
1977–1987 – udział w programie badawczym Etnogeneza Słowian w Pracowni Etnogenezy Słowian Instytutu Słowianoznawstwa PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Hanny Popowskiej Taborskiej (tworzenie kartoteki faktów językowych użytych jako argumentów na temat etnogenezy Słowian). Zakład Słowianoznawstwa brał udział w realizacji problemu nr 36: „Polska kultura narodowa” koordynowanego przez Instytut sztuki PAN, opracowując własny temat – problem 37: Etnogeneza Słowian
1987 – 1991 – udział w programie badawczym nad tematem „Polszczyzna Regionalna Pomorza” [w pracowni Języków Lechickich i Łużyckich Instytutu Słowianoznawstwa PAN pod kierunkiem prof. dr hab. Kwiryny Handke
Od 1993 – Udział w pracach zespołu etnolingwistycznego nad Słownikiem Stereotypów i Symboli Ludowych
2003 – 2012 udział w programach badawczych Komisji Etnolingwistycznej Komitetu Językoznawstwa przy PAN: Językowy i kulturowy obraz świata Słowian w świetle etnolingwistyki. Program badań językowo-kulturowego obrazu świata Słowian na tle porównawczym oraz Koncepcja międzynarodowego konwersatorium etnolingwistycznego EUROJOS I”, organizowanych przez Komisję Etnolingwistyczną (regularne doroczne konwersatoria, na dwóch międzynarodowych spotkaniach udział z referatem)
Od 2013 – udział w pracach zespołu etnolingwistycznego nad Słownikiem Stereotypów i Symboli Ludowych oraz EuroJos II – Leksykon Aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów (redakcja tomu Dusza – prace w toku ).
Pozostałe formy działalności naukowej i społecznej
1992 – do chwili obecnej – Fundacja Slawistyczna – jako członek założyciel.
Recenzje w przewodach doktorskich
2015 – rec. rozprawy doktorskiej: Agnieszka Kościuk, Językowo-kulturowy obraz domu w polskiej tradycji ludowej (na podstawie Dzieł wszystkich Oskara Kolberga)
2020 – rec. rozprawy doktorskiej: Magdalena Wójtowicz-Deka, Liczby w polskiej kulturze ludowej. Studium etnolingwistyczne.
2022 – rec. rozprawy doktorskiej Beaty Maksymiuk-Pacek Wesele na wschodnim pograniczu kulturowym – tradycja i współczesność (obszar południowego Podlasia)”
Funkcje recenzenta w przewodach habilitacyjnych
Rec.: Dorota Filar, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie, Lublin 2013.
Rec: Marta Wójcicka, Pamięć zbiorowa a tekst ustny, Lublin 2014.
Rec.: Joanna Szadura, Czas jako kategoria językowo-kulturowa w polszczyźnie, Lublin 2017.
Członkostwo w gremiach naukowych
- Komisja Etnolingwistyczna Komitetu Językoznawstwa od roku od 2003 r. W 2012, powołanie na członka przez Przewodniczącego Wydz. I Nauk społecznych PAN prof. dra hab. Henryka Samsonowicza na wniosek zebrania plenarnego Komitetu Językoznawstwa PAN. Od 2016 – członek współpracujący.
- 2009–2015 – SIETAR-Polska [Society for Intercultural Education Training and Research]
- 2011 – do chwili obecnej Chinese-American Scholar Association
- 2013–2022 – członek Rady Naukowej IS PAN
- 2015 – do chwili obecnej Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
- 2015 – do chwili obecnej Sekcja Dialektologiczna przy Komitecie Językoznawstwa PAN – członek współpracujący
- 2016 – do chwili obecnej – Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego
- 2017– do chwili obecnej – Sekcja Studiów nad Dziedzictwem i Pamięcią Kulturową Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (członek)
- 2019 – do chwili obecnej Komisja Etnolingwistyczna przy Międzynarodowym Komitecie Slawistów (powołanie na członka 8 marca 2019)
- 2019 – członek Rady Naukowej Konwersatorium EUROJOS
Nagrody i odznaczenia
Nagroda Naukowa im. Kazimierza Nitscha przyznana przez Wydział I Nauk Społecznych PAN uchwałą sesji plenarnej z dn. 18 października 1989 roku jako: Nagroda Naukowa Roku 1989 w dziedzinie Językoznawstwa za pracę pt. Derywacja semantyczna rzeczowników ekspresywnych, wyd. Ossolineum, 1988.
Publikacje
1978
- Indeks alfabetyczny form podstawowych do tomów VII-XIV Atlasu Językowego kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Atlas Językowy kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich z. XV. Wrocław 1978, s. 184–187.
- (z J. Zieniukową, Indeks a tergo do tomów I-XIV Atlasu Językowego Kaszubszczyzny, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Atlas Językowy Kaszubszczyzny i dialektów sąsiednich z. XV. Wrocław1978, s. 218–243.
1980
- Słowotwórcze typy pejoratywnych nazw osób w dialekcie kaszubskim. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 19 (1989), s. 41–58.
1982
- (z D. Rzymską). Zastosowanie geografii lingwistycznej do badań nad etnogenezą Słowian. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 21 (1982), s. 219–225.
1984
- Semantyczne przeobrażenia dawnych nazw ubrań w kaszubszczyźnie (na szerszym polskim tle gwarowym). Studia z filologii polskiej i słowiańskiej, t. 22, s. 9–16.
1986
- Losy wybranych zapożyczeń łacińskich i francuskich w gwarowej i literackiej odmianie języka polskiego, [w:] J. Majowa (red.), Język i jego odmiany w aspekcie porównawczym . Wrocław 1986, s. 119–134.
1987
- Przeobrażenia semantyczne polskich gwarowych nazw diabła. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 24 (1987), s. 77–90.
- Problemy derywacji semantycznej rzeczowników ekspresywnych, Poradnik Językowy, 1987, z. 7.
1988
- Derywacja semantyczna rzeczowników ekspresywnych (na polskim materiale gwarowym. Wrocław 1988.
1989
- Paralelizmy w rozwoju semantycznym wyrazów rodzimych i zapożyczonych, [w:] H. Popowska-Taborska (red.), Paralele w rozwoju słownictwa języków słowiańskich, Wrocław 1989, (ss. 51–65).
- Polszczyzna wybranych gdańskich akt miejskich z XVIII wieku, [w:] M. Basaj, oraz K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza III, Wrocław 1989, s. 62–68.
- Kształtowanie się wtórnych znaczeń wyrazów pod wpływem obowiązującego w danym społeczeństwie sytemu wartości, [w:] Język a kultura II. Wrocław 1989, s. 267–273.
1990
- Zjawiska desemantyzacji wyrazów w procesie nominacji ekspresywnej. Studia Linguistica Polono-Slavica, 1990(3), s. 199–207.
- Zarys struktury ludowego stereotypu rzeki, [w:] J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1990, s. 197–205.
1991
- Z problemów pejoratywizacji lub melioracji nazw własnych użytych w funkcji applellatiwów, [w:] J. Bartmiński, J. Puzynina oraz J. Anusiewicz (red.), Język a kultura t. 3 Wartości w języku i w tekście . Wrocław 1991, s. 29–41.
- (z K. Handke), Ze słownictwa familijnego (Aneks), [w:] K. Handke (red.), Regionalizmy w języku familijnym ). Wrocław1991 s. 97–102.
- Problematyka pograniczy językowych na IV Konferencji poświęconej pamięci Profesora Zdzisława Stiebera, październik 1988. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 29 (1991), 231–238.
- Leksykalno-semantyczna charakterystyka „Parlamentu albo książki rozmów łacińskich, niemieckich, francuskich y polskich (…)” z 1653 roku, [w:] K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza 4, Warszawa 1991, s. 25–32
- Aneks 1. Literatura tematu – wybór (uzupełnienia i kontynuacja do tematu Polszczyzna regionalna, [w:] M. Basaj, K. Handke (red.), Polszczyzna regionalna Pomorza 2., Wrocław 1991, s. 173–181.
1992
- Myślenie potoczne w semantyce, [w:] J. Anusiewicz (red.), Język a Kultura 5, Potoczność w języku i kulturze, Wrocław 1992, s. 203–209.
- Proszę, dziękuję, przepraszam, [w:] J. Anusiewicz, M. Marcjanik (red.), Język a Kultura 6, Polska etykieta językowa. Wiedza o kulturze, Wrocław 1992, s. 81–89.
- Symbolika kosmologiczna w semantycznej i leksykalnej warstwie języka, [w:] B. Galster (red.), Z Polskich Studiów Slawistycznych seria VIII, Warszawa 1992, s. 141–146.
1993
- (z A. Pomykałło), Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje? Audiowizualny program nauczania cudzoziemców języka polskiego. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1993 (podręcznik + program video).
- The role of lexical borrowings in the proces of semantic derivation of the expressive nouns, [w:] Linguistics in Poland.
1999
- Ludowy stereotyp rzeki – zarys struktury, [w:] Jerzy Bartmiński (red.), Językowy obraz świata (ss. 183–193) (Wyd. II poprawione). Lublin1999.
- Współautorstwo artykułów hasłowych: Woda, wody, Rzeka, woda rzeczna, mokradła, [w:] J. Bartmiński (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. I Kosmos: ziemia, woda podziemie, Lublin1999.
- Łopatą do głowy czyli gramatyka polska po naszemu. Warszawa 1999.
2004
- Kognitywne ścieżki zdrowia, [w:] W. Bołoza, E. Wolnicz-Pawłowska (red.), Życie i zdrowie człowieka w tradycji i kulturze polskiej. Warszawa 2004, s. 179–193.
2007
- Językowe i kulturowe konteksty towarzyszące wyznaczaniu granic tożsamości rodzinnej i grupowej w kaszubszczyźnie. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 42 (2007), s. 91–103.
- Swoi i obcy przy wspólnym stole. Etnolingwistyka Problemy Języka i Kultury, t. 19 (2007), s. 109–133.
- Oblicze Boga – twarz człowieka (wizerunki utrwalone w języku), [w:] P. Mitzner (red.), Księga Psalmów. Modlitwa – Przekład – Inspiracja. Warszawa 2007, s. 72–83.
2008
- Język w służbie reklamy – reklama w służbie języka (teksty reklamy w nauczaniu języka polskiego jako obcego), Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 43 (2008), s. 113–130.
2009
- Kaszubi – swoi czy obcy? [w:] Ewa Dzięgiel, Anna Zielińska (red.), Polszczyzna za granicą jako język mniejszości i języki mniejszościowe w Polsce, t. 1, Warszawa 2009, s. 169–185.
- Dziwożony i inne straszne baby z ludowego obrazu świata w „Klechdach polskich” Bolesława Leśmiana, [w:]Tomasz Korpysz, Anna Kadyjewska (red.), Język pisarzy jako problem lingwistyki, t. 2, Warszawa 2009, s. 307–329.
- Lider w polskim piekle, [w:] W. Machura (red.), Etyka w mediach, vol. 2: Religie w tekstach i podtekstach, Poznań 2009, s. 136–142.
- (red.), Polski bez problemu, Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom podstawowy A1 –A2,. Poznań 2009. (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3, program do nauki dostępny on-line http://www.supermemo.eu/)
- (red.), Polski bez problemu, Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom średni B1, Poznań 2009 (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3, program do nauki dostępny on-line http://www.supermemo.eu/)
2010
- (red.), Polski bez problemu. Kurs języka polskiego dla obcokrajowców poziom zaawansowany B2-C1., Poznań 2010. (Komplet podręcznik z programem komputerowym i nagraniem MP3).
2011
- Wędrówka dusz w zaświaty – szerokim gościńcem i po bezdrożach (Schematy wyobrażeniowe w kulturze ludowej, [w:] J. Adamowski, K. Smyk (red.), Droga w języku i w kulturze. Lublin 2011, s. 117–128.
2012
- Ludowe stereotypy obcowania światów i zaświatów w języku i kulturze. Warszawa 2012; 2016 – 2 popr.
- Akty mowy – Akty stworzenia świata (powielanie gestów kreacji), Język a Kultura, t. 23, , A. Burzyńska-Kamieniecka (red), Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, Wrocław 2012, s. 343–357
- Pozytywne schematy destrukcji w relacjach z zaświatami, [w:] M. Abramowicz, J. Bartmiński, I. Bielińska-Gardziel (red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów. Lublin 2012, s. 289–305
- Fantomy pamięci. Pamięć semantyczna pocałunku, [w:] J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana, t. 6, Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, Lublin 2012, s. 129–141.
2013
- Dziedzictwo niematerialne – językowe i symboliczne wyobrażenia więzi w polszczyźnie ogólnej i w kulturze ludowej, [w:] J. Adamowski, K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona. Seria: Niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i jego ochrona”. Lublin 2013, s. 239–249.
- Ludowy stereotyp rzeki (przedruk), [w:] M. Jochemczyk, M. Piotrowik (red.), Urzeczenie. Locje literatury i wyobraźni, Katowice 2013, s. 43–52.
2014
- Działania w imię Boże – wyzwalanie sprawczej mocy słowa, [w:] A. Kozłowska, A. Świątek, E. Janus (red.), Znaczenie, tekst, kultura. Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Janus, Warszawa 2014, s. 385–398.
- Narracyjność symbolu. Ludowe narracje budowane na bazie lunarnej symboliki przejścia, [w:] D. Filar, D. Piekarczyk (red.), Światy za słowami. Narracyjność języka i kultury, Lublin 2014, s. 178–190.
- Pierwiastek żeński w antropokosmicznym zespole płodności: woda – ziemia – księżyc – kobieta (w polskiej kulturze ludowej). Kultura i społeczeństwo, 2014(2), s. 37–58.
- Profile WINY i KARY w ludowym kodeksie moralnym, [w:] I. Bielińska-Gardziel, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura (red.), Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów 3. Problemy eksplikowania i profilowania pojęć. Lublin 2014, s. 169–184.
- Symbolika i profile znaczeniowe dzwonów kościelnych, [w:] J. Szadura (red.), Gawędy o kulturach, t. 1., Lublin 2014, s. 69–84.
2015
- Grzech i pokuta – etos sprawiedliwości w ludowym kodeksie moralnym, [w:] J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana. Wartości w języku i kulturze, t. 8, Lublin 2015. s. 261–284.
- Kosmos w obrazowaniu kognitywnych scen miłosnych – zaklęć, przysiąg, życzeń, błogosławieństw i złorzeczeń (analiza etnolingwistyczna), [w:] N. Korina, J. Sokolova (red.), Jazýk a kultura z kognitίvnoho aspektu. Zbornίk vedeckych prac miedzinarodnou účastou, Nitra 2015, s. 105–115.
- Kultura ludowa czy tradycyjna? Problemy z terminologią, [w:] E Antyborzec (red.), Ja daję właśnie materiał… O dziele Oskara Kolberga w 200-setną rocznicę Jego urodzin. Poznań 2015, s. 425–440.
2016
- „Dobre słowo” jako kulturowy tekst magiczny. Acta Universitatis Vratislaviensis, 3721/Język a Kultura, t. 26(2016), A. Burzyńska-Kamieniercka (red.), Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, s. 231–243.
- Z duszą na ramieniu, [w:] A. Kiklevič, H. Pelcowa, D. K. Rembiszewska, J. Duma (red.), Slavica – onomastica – regionalia. Prace dedykowane panu profesorowi Jerzemu Dumie, Olsztyn 2016, s. 107–112
- Sprawozdanie z międzynarodowej interdyscyplinarnej konferencji naukowej „Dusza w oczach świata – świat oczyma duszy. Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej 15–17.10.2015. Adeptus, 7 (2016), s. 129–135. Dostęp https://ispan.waw.pl/journals/index.php/adeptus/author/submission/1254
- (z D. Pazio-Wlazłowską), Sprawozdanie z konferencji: Международная научная конференция „Мир глазами души, душа глазами мира” [Mir glazami dushi, dusha glazami mira”]. Вестник Московского университета, серия 9, Филология [Vestnik Moskovskogo universiteta, seriia 9, Filologiia], 2015(6), s. 215–220.
- Wstęp, [w:] E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata. Warszawa 2016, s. 7–9.
- Wstęp, [w:] M. Kapełuś, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 2. Świat widziany oczyma duszy Warszawa 2016, s. 7–9.
- (red.), (z D. Pazio-Wlazłowską), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata, Warszawa 2016.
- (red.), (z M. Kapełuś i D. Pazio-Wlazłowską), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t.2. Świat widziany oczyma duszy. Warszawa 2016.
- Dziad i baba – strażnicy duszy w języku i polskiej kulturze tradycyjnej, [w:] E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 1. Dusza w oczach świata, Warszawa 2016, s. 467–486.
- Ludowe stereotypy obcowania światów i zaświatów w języku i kulturze, Warszawa 2016, Wyd. 2 poprawione, s. 322.
2017
- Kamienne serce – drewniana dusza. W poszukiwaniu motywacji metafory w polskiej paremiologii i folklorze, [w:] Л.А. Козловская (ред.), Текст вязыке, речи, культуре. Сборник научных статей [L. A. Kozlovskaia (red.), Tekst v iazyke, rechi, kul’ture. Sbornik nauchnykh statei], Mинсk 2017, s. 200–214.
- Czego dusza pragnie? Złoto w ludowej kreacji świata na miarę marzeń, [w:] D. Filar, P. Krzyżanowski (red.), Barwy słów. Studia lingwistyczno-kulturowe, Lublin 2017, s. 503–530.
- Ludowe rytuały odprawiania duszy w zaświaty (w języku i kulturze polskiej), [w:] I. Steczko, R. Dźwigoł (red.), Dialog z tradycją, t. 6. Dawna i współczesna kultura funeralna, Kraków 2017, s. 217–230.
2018
- Miłosierdzie – przepustka duszy do nieba. Boski i ludzki wymiar miłosierdzia – w ujęciu etnolingwistycznym, [w:] J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018, s. 357–392.
- Wstęp, [w:], J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018, s. 9–17.
http://www.ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/1065
- (red.), J. Jurewicz, E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 3. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze, Warszawa 2018.
2019
- (rec.), Dorota Filar, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, ss.224, [w:] „Prace Językoznawcze UWM XXI/1, 2019, s.181–188.
- Wstęp. Adeptus, 2019(13). https://doi.org/10.11649/a.1944
https://ispan.waw.pl/journals/index.php/adeptus/issue/view/105
- Душа в облике птицы: символический и этнолингвистический аспект, [in:] Этнолингвистика. Ономастика. Этимология: материалы IV Междунар. науч. конф. Екатеринбург, 9–13 сентября 2019 г. Екатеринбург 2019. 378 с. 213 https://inslav.ru/publicatio Душа в облике птицы: символический и этнолингвистический аспектn/etnolingvistika-onomastika-etimologiya-materialy-iv-mezhdunarodnoy-nauchnoy-konferencii.
- Gramatyka rzeczywiście dla praktyka? Polnisch in Deutschland. Zeitschift der Bundesvereinigund der Polnischlehrkrafte Polski w Niemczech. Pismo Federlanego Związku Nauczycieli Języka Polskiego, t. 6, 2019, s. 136-138.
2020
- Mediating the Otherworld in Polish Folklore. A Cognitive Linguistic Perspective. Translated by Maria Frengler and Piotr Styk. Publisher: Peter Lang, Polish Studies Transdisciplinary Perspectives, Vol. 28, Berlin 2020.
- Mercy – a ticket to heaven. Divine and human dimension of mercy from the ethnolinguistic perspective, [in:] The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020, s. 372–415.
- Introduction, in: The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020, s. XI-XIV.
- Introduction, in: The Soul in the Axiosphere from an Intercultural perspective, Volume Two, Newcastle upon Thyne, 2020.
- (red.), (z: J. Jurewicz, D. Pazio-Wlazłowską), The Soul in the Axiosphere from an Intercultural Perspective, Volume One, Newcastle upon Thyne, 2020.
- (red.), (z J. Jurewicz, D. Pazio-Wlazłowską), The Soul in the Axiosphere from an Intercultural Perspective, Volume Two, Newcastle upon Thyne, 2020.
- (rec.), Aleksandra Niewiara, Imagologia – pamięć zbiorowa – umysł i kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, S. 313. SFPS t. 55(2020),
DOI: 10.11649/sfps.2324, s. 1–16,
- Ślady słowiańskich mitów początku w polskich ludowych narracjach o walce Boga z diabłem o rząd dusz, [w:] Странстващи идеи по пътищата на хуманитаристиката. Изследвания по фолклористика, културна антропология и славистика в чест на доц. д-р Катя Михайлова. В два тома. (eds.) С. Станоев, В. Баева, В. Пенчев, В. Тончева, И. Коларска, t. 1. София 2020, с. 160–182.
Wersja papierowa: https://press.bas.bg/bg/books-103/show-104(803)
Wersja elektroniczna: https://press.bas.bg/bg/eBooks-105/show-106(27)DOI: 10.7546/WIPH.2020.1
2021
- „Zaprzedać duszę diabłu” – reprodukowalność mitu we frazematyce z polskiego obszaru gwarowego i języka potocznego w kontekście kultury tradycyjnej, Ling Varia XVI nr 2/2021, s. 167–183. https://doi.org/10.12797/LV.16.2021.32.14
- Wspomnienie: Prof. dr. hab. Kwiryna Handke (1932–2021). Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 56 (2021), s. 2–7. Article 2621. https://doi.org/10.11649/sfps.2621
- Stolemka. Wspomnienie o Prof. Kwirynie Handke, Acta Cassubiana XXIII (2021), s. 379–385.
https://www.instytutkaszubski.pl/acta
- Jak cię widzą, tak cię piszą. Recenzja monografii Aleksandra Niewiara, My i Inni – ewolucja wyobrażeń. Polski dyskurs prasowy w świetle imagologii i pamięci zbiorowej. Katowice 2020: „Półrocznik Językowy Tertium. Tertium Linguistic Journal” nr 6 (2), 2021, s. 221–225.
- Na granicy kultur i światów. Recenzja: Piotr Braszak, Na rozstajnych drogach około północy. Doświadczenia graniczne we wschodniosłowiańskich i polskich pieśniach ludowych, Poznań 2021., Literatura Ludowa, t. 3 (2021), s. 127– https://apcz.umk.pl/LL DOI: 10.12775/LL.3.2021.0013
- (z B. Józefów-Czerwińską, I. Shved), Kołysanie, obrzędowe huśtanie się jako symboliczne reprezentacje ruchu wahadłowego (w świetle polskiego i wschodniosłowiańskiego folkloru), Studia Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 55 (1) 2021, s. 1–15.
DOI:10.4467/20844077SR.22.001.16555; www.ejournals.eu/Studia-Religiologica
2022
- Sakralna i ludyczna symbolika szczygła w języku i kulturze. LingVaria, Rok XVII (2022), 1 (33), s. 197–213 https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.33.12
- Narodowe i transnarodowe aspekty ptasiej symboliki duszy w ujęciu etnolingwistycznym, Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 34, 2022, s. 181– DOI: 10.17951/et.2022.34.181.
- Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 4, Dusza w doczesności – dusza w nieskończoności, (red.) E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska, Warszawa 2022, https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1950
- Wstęp: Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej, t. 4, Dusza w doczesności – dusza w nieskończoności, (red.) E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska Warszawa 2022. https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1950
- (z D. Pazio-Wlazłowską), Wspomnienie o Profesorze Jerzym Bartmińskim (1939-2022), Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, t. 57(2022), s. 1–15.
2023
- Epika dziadowska jako religijny tekst kultury ludowej w Polsce na tle słowiańskim, Forum Lingwistyczne, 11 (2023), s. 1–31 http://doi.org/10.31261/FL.2023.11.1.09
- Etos pracy i pasja Twórcza. Podzwonne dla Profesor Hanny Popowskiej-Taborskiej (1930-2022), Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury t.35(2023), s. 339–348
- Pożegnanie Prof. Kwiryny Hadke (1932-2021) językoznawcy, polonistki, slawistki, varsavianistki, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LXXIX, 2023, s. 17–21.
- Bratnia dusza jako amalgamat pojęciowy, Acta Universitatis Wratislaviensis No 4256. Język a Kultura, t. 30, Wrocław 2023, s. 39 – 50 DOI: 10.19195/1232-9657.30.5
Dostępne kursy online w języku angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim:
(ang.)
- https://www.supermemo.com/pl/content/polski-1-bez-problemu
- https://www.supermemo.com/pl/content/polski-2-bez-problemu
- https://www.supermemo.com/pl/content/polski-3-bez-problemu
(ros.)
- https://www.supermemo.com/ru/content/polski-1-bez-problemu-ru
- https://www.supermemo.com/ru/content/polski-2-bez-problemu-ru
- https://www.supermemo.com/ru/content/polski-3-bez-problemu-ru
(ukr.)
- https://www.supermemo.com/uk/content/polski-1-bez-problemu-uk
- https://www.supermemo.com/uk/content/polski-2-bez-problemu-uk
- https://www.supermemo.com/uk/content/polski-3-bez-problemu-uk
Oprac. Małgorzata Ostrówka przy współpracy Ewy Masłowskiej