„Slavia Meridionalis” – zaproszenie do składania artykułów: INTELEKTUALIŚCI oraz „TO, CO RELIGIJNE”

Najbliższy, dwudziesty tom czasopisma „Slavia Meridionalis” poświęcony będzie związkom między intelektualistami i „tym, co religijne”. Głównym przedmiotem naszej uwagi są kultury południowosłowiańskie, aczkolwiek interesuje nas również kontekst zachodniosłowiański, z uwagi choćby na podleganie do pewnego stopnia wspólnym procesom historyczno-politycznym. Do I wojny światowej była to częściowa przynależność do jednej Monarchii budującej państwową politykę religijną,  a po II wojnie światowej – wejście w orbitę wpływów komunistycznych, stosujących w założeniu jednolitą politykę wobec religii, w nieunikniony jednak sposób niuansowaną przez lokalne tradycje, postawy społeczne i modele religijności.

W myśl teorii sekularyzacji wskutek procesów modernizacyjnych religia miała zniknąć lub przynajmniej stracić swoje społeczne znaczenie. Doświadczenia ostatnich dekad pokazały, że twierdzenie to miało charakter preskryptywny i że uwikłane było w istocie w (po)oświeceniową narrację postępową. Mówienie wszakże o prostym „powrocie (do) religii” również jest nieuzasadnione, zmienił się bowiem sposób jej rozumienia  i funkcjonowania w sferze publicznej i prywatnej. Religia w warunkach nowoczesności –ujętej w szerokim planie ideowo-filozoficznym, odsyłającym do myśli (po)oświeceniowej właśnie – została na nowo odkryta, ale też na nowo zreinterpretowana – i to z wielu rozmaitych, także heteronomicznych, punktów widzenia, co ujawniło się nie tylko w nobilitacji różnych doświadczeń i praktyk (quasi)religijnych, ale też w „odkryciu” znaczenia tychże w życiu społecznym, a nawet uznaniu (quasi)religijnego zaplecza faktów kulturowych przez badaczy reprezentujących zupełnie różne dyscypliny naukowe  i formacje światopoglądowe. Określenie „to, co religijne” sygnalizuje zatem przesunięcie, jakie nastąpiło w naukowej refleksji nad sferą religijną w ogóle, i obejmuje nie tylko tradycyjne pojęcie religii, ale też różnorodne w swej genezie horyzonty sensotwórcze ufundowane na elemencie (quasi)religijnym. Otwiera ono także na „religię” jako kategorię opisu doświadczania i rozumienia świata, pozwala też na spojrzenie na „tradycyjne” zjawiska w nowym świetle.

Szczególna rola w werbalizowaniu i problematyzowaniu „tego, co religijne” (lub „tego co, nie-religijne”) przypada intelektualistom, rozumianym tu szeroko – jako jednostki mające predyspozycje do krytycznego oglądu świata. W perspektywie historii intelektualnej ich wypowiedzi stanowią kluczowe świadectwa myśli ludzkiej, dlatego też na uwagę zasługują zarówno postacie zapisane w różnorodnych kanonach wiedzy, a więc mające utwierdzony autorytet i znaczenie dla historii kultury, jak i outsiderzy czy też jednostki zapomniane. Ich światopoglądowe uwikłanie, jak również zaplecze ideowe formułowanych przez nich sądów powinny być przedmiotem pogłębionych badań – jako elementy kluczowe dla zrozumienia szerszych zjawisk kulturowych.

W świetle nowego myślenia o „tym, co religijne” szczególnie interesująca wydaje się sytuacja krajów słowiańskich, w których kontekst kulturowy i historyczny różni się od zachodnioeuropejskiego. Wyraża się to chociażby w innych warunkach procesów sekularyzacyjnych, a tak – w innym doświadczeniu społecznej i egzystencjalnej funkcji religii. Na przykład sekularyzacja jako odrzucenie wiary religijnej i praktyk kultycznych oraz wycofanie religii z przestrzeni publicznej była przecież na tym terenie oficjalnie propagowana, a wręcz wymuszana w okresie panowania reżimów komunistycznych. Jak się jednak okazuje, „to, co religijne” pozostaje w mocy, a tradycja religijna wciąż stanowi istotny punkt odniesienia dla tożsamości narodowej oraz lokalnej literatury, sztuki  i myśli filozoficznej. Usytuowanie w sferze zjawisk powiązanych z religijnością elit intelektualnych było i jest w sposób wielowymiarowy zróżnicowane, w indywidualnych przypadkach poddane dodatkowo dynamice zmian społeczno-politycznych i nacechowane ambiwalencją, co wiąże się przede wszystkim ze szczególną historią kształtowania się tej grupy społecznej, jej funkcji i znaczenia w państwie.

Właśnie ze względu na różnorodne (po)nowoczesne i (post)sekularne przesunięcia w humanistyce ostatnich dekad, sygnowane przez pojęcie „to, co religijne”, jak i specyfikę kultur słowiańskich, symbolizowaną tu (lecz do tego nie ograniczoną) przez alternatywne względem Zachodu doświadczenie sekularyzacji, relacja między elitami intelektualnymi a „tym, co religijne” na tym obszarze – szczególnie w warunkach nowoczesności, ale nie tylko – warta jest podjęcia na nowo w refleksji naukowej i to z porównawczej perspektywy.

Zakres tomu obejmuje takie zagadnienia, chociaż się w nich nie wyczerpuje:

  • Rozumienie religii/„tego, co religijne” przez intelektualistów
  • Południowo- i zachodniosłowiańska historia myśli i kultury religijnej
  • Południowo- i zachodniosłowiańska refleksja naukowa nad „tym, co religijne”
  • Religijne wierzenia i/lub praktyki intelektualistów
  • Tradycja religijna w twórczości elit intelektualnych
  • Religijne wymiary i odniesienia świeckich praktyk kulturowych
  • „To, co religijne” a polityka.

„Slavia Meridionalis” to czasopismo wielodyscyplinowe, publikowane w tzw. Wolnym Dostępie, które prezentuje wyniki badań nad Słowiańszczyzną południową oraz nad jej związkami z innymi obszarami kulturowymi. Figuruje ono na liście ERIH PLUS, a także indeksowane jest w bazie SCOPUS. Na liście Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego widnieje w części „B” wykazu czasopism naukowych. Liczba punktów przyznawanych za publikację w czasopiśmie wynosi 14.

Do nadsyłania artykułów zachęcamy reprezentantów rozmaitych obszarów i metod badawczych. Jesteśmy zainteresowani również refleksją porównawczą i odniesieniami do całego obszaru kultur słowiańskich i Bałkanów. Rozważymy też publikację artykułów spoza głównego tematu – w sekcji „Imponderabilia”, która przeznaczona jest dla tekstów podejmujących szczególnie istotne kwestie związane z obszarem Slavia Meridionalis.

Autorów zapraszamy do przesyłania artykułów o objętości do 40000 znaków ze spacjami (wraz z bibliografią) we wszystkich językach słowiańskich oraz angielskim, niemieckim i francuskim.

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close