Nowy zeszyt „Słownika stereotypów i symboli ludowych”

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy zeszyt „Słownika stereotypów i symboli ludowych” pt. „Zwierzęta domowe”. To pierwszy z sześciu planowanych zeszytów tomu „Zwierzęta”, który jest opracowywany przez zespół etnolingwistyczny UMCS/IS PAN.

W liczących 629 stron „Zwierzętach domowych” znalazły się 24 obszerne hasła, w których zrekonstruowane zostały ludowe wyobrażenia o najważniejszych zwierzętach z gospodarskiego obejścia. W kolejności to: bydło, krowa, jałówka, byk, wół, cielę, koń (+ podhasło: maszkara konia), kobyła, klacz, źrebię, świnia (+ podhasło: świniobicie), wieprz, knur, prosię, koza (+ podhasło: maszkara kozy), kozioł, koźlę, owca, baran, jagnię i osioł.

Jak pisze we wstępie redaktor słownika, prof. Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, „rozpoczynamy opisy zwierząt od tych, które dla mieszkańców wsi, gospodarzy, ludzi pozostających w symbiozie z przyrodą były najważniejsze, żyły blisko domu, w granicach obejścia (w stajni czy oborze), które sami chłopi określali mianem domowych, obdarzali imionami i traktowali niemal jako członków rodziny. W tej grupie najobszerniejsze opisy mają koń i krowa – zwierzęta gospodarza i gospodyni”.

W skład zespołu opracowującego Zwierzęta domowe weszli pracownicy Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS oraz Instytutu Slawistyki PAN: prof. dr hab. Jerzy Bartmiński (1939–2022), prof. dr hab. Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, dr Agata Bielak, dr Anna Kaczan, dr Olga Kielak, mgr Anna Michalec i dr Katarzyna Prorok. Recenzentem zeszytu był prof. dr hab. Maciej Rak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a konsultantem zoologicznym dr Jacek Chobotow z Muzeum Zoologicznego UMCS.

Wersja cyfrowa zeszytu jest dostępna na stronie polona.pl, a wersję drukowaną będzie można niedługo nabyć w Wydawnictwie UMCS.

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close