Warsztaty dr E. Kwiecińskiej dla ukraińskich nauczycieli

Dr Elżbieta Kwiecińska przeprowadziła warsztaty dla ukraińskich nauczycieli historii na temat Rzezi Wołyńskiej 1943 (wraz z dr. Petrom Dołhanowem) oraz z metodologii historii globalnej i transnacjonalnej.

Wydarzenie zorganizowało Ogólnoukraińskie Stowarzyszenie Nauczycieli Historii i Nauk Społecznych „Nova Doba” ze Lwowa w ramach projektu „Razem na jednej ziemi. Historie, które łączą” („Разом на одній землі. Історії, що обʼєднують”), IV wiosenny kurs podniesienia kwalifikacji nauczycieli historii i edukacji obywatelskiej z Ukrainy, we współpracy z Ministerstwem Oświaty i Nauki Ukrainy oraz przy wsparciu organizacji EUSTORY i Körber Stiftung.

Warsztaty odbyły się 11 i 14 marca br. online, w języku ukraińskim. Zgromadziły około 100 nauczycieli historii z całej Ukrainy i były okazją do szczerego i merytorycznego dialogu na temat polsko-ukraińskiej historii.

Slajd z prezentacji z zajęć o historii globalnej i transnarodowej. Źródło: dr Elżbieta Kwiecińska.
Slajd z prezentacji na zajęcia na temat Rzezi Wołyńskiej: „Jak rozmawiać o Rzezi Wołyńskiej”. Źródło: dr Elżbieta Kwiecińska i dr Petro Dolhanov.

 

52. Seminarium Migracyjne IEiAK UW, 15.04.2025 r.

Serdecznie zapraszamy na 52. Seminarium Migracyjne IEiAK UW organizowane we współpracy z Instytutem Slawistyki PAN, które odbędzie się we wtorek 15 kwietnia 2025 r. o godz. 17.00 w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Żurawia 4, sala 108).

Na spotkaniu wystąpi dr Dominika Pszczółkowska z Ośrodka Badań nad Migracjami UW, która wygłosi wykład pt. „Czynniki wpływające na wybór kraju docelowego i pozostawania w nim wśród migrantów poakcesyjnych z Polski”.

Opis:

Jak migranci poakcesyjni z Polski wybierali miejsca docelowe swej migracji? Dlaczego niektórzy woleli udać się do Irlandii niż do Wielkiej Brytanii? Dlaczego osoby z wyższym wykształceniem wybierały kraje anglosaskie, lecz rzadko Holandię? Czy powody pozostawania w miejscu docelowym były takie same jak pierwotne powody wyboru?

W czasie wystąpienia badaczka przedstawi wnioski zawarte w książce „How Migrants Choose Their Destinations. Factors Influencing Post-EU Accession Choices and Decisions to Remain” (2024, Routledge), które opierają się na 73 indywidualnych wywiadach pogłębionych z polskimi migrantami w UK, Irlandii, Niemczech i Holandii. By zrozumieć czynniki, którymi kierowały się w swych wyborach osoby migrujące, zaproponowano „drzewo” czynników tłumaczonych przez różne teorie migracyjne, które zostały podzielone wg modelu push-pull (Lee, 1966) na czynniki ekonomiczne, społeczne i kulturowe w Polsce, w krajach docelowych, a także czynniki pośredniczące i osobiste. Rozpatrywanie osobno czynników w Polsce i w krajach docelowych okazało się kluczowe, gdyż nie miały one tego samego charakteru, np. osoby wyjeżdżające ze względów ekonomicznych wybierały miejsce docelowe z powodów społecznych, kulturowych lub czynników pośredniczących np. geograficznych. Wśród czynników osobistych największe znaczenie, determinujące wagę innych czynników, miał poziom wykształcenia i etap życia osób migrujących.

W wystąpieniu naukowczyni skupi się na dwóch rozdziałach książki – rozdziale teoretycznym (Rozdział 3: „Why are theories of migration so poor at explaining destination choice?”) oraz rozdziale dotyczącym motywów pozostawania w krajach docelowych, który opisuje jak czynniki brane pod uwagę przez osoby w czterech krajach zmieniły się w stosunku do pierwotnych decyzji migracyjnych (Rozdział 9: „Reasons to remain: Liquid migrants seeking solid lives”).

Polecane lektury:
– Carling J. & Collins F. (2018), ’Aspiration, desire and drivers of migration’, Journal of Ethnic and Migration Studies, 44(6), 909–926, doi: 10.1080/1369183X.2017.1384134.
– Pszczółkowska D. (2024), How Migrants Choose Their Destinations. Factors Influencing Post-EU Accession Choices and Decisions to Remain, Abingdon and New York: Routledge, doi: 10.4324/9781003382720. (Książka w OA).

Ukraiński wtorek z prof. Oleną Ryzhko

Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu „Ukraińskie wtorki”, które odbędzie się 25 marca 2025 r. o godz. 17.00 na platformie Zoom. Link do wydarzenia dostępny jest za pośrednictwem sekretariatu IS PAN: sekretariat@ispan.edu.pl.

Prof. Olena Ryzhko. Fot. archiwum prywatne.

Wykład zatytułowany „Studenckie projekty medialne w czasie wojny (na podstawie wyników ankiety)” wygłosi prof. Olena Ryzhko (Kijowski Narodowy Uniwersytet im. T. Szewczenki).

Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, w jaki sposób praca nad projektami edukacyjnymi oraz edukacyjno-zawodowymi pomaga młodzieży studenckiej wykorzystywać profesjonalną wiedzę i umiejętności, rozwijać się, odnajdywać sens życia w obliczu wojny, wykazując rezyliencję i przekazując światu informacje o walce Ukrainy. W tym celu przeprowadzono dwie ankiety w dniach 11 października – 2 listopada 2024 roku metodą doboru celowego za pomocą formularzy Google: „Studenckie projekty w czasie wojny” (41 respondentów) oraz „Studenckie projekty w czasie wojny 2 (studia przypadków)” (11 respondentów). Wyniki drugiej ankiety stały się podstawą do przeprowadzenia jakościowego studium przypadku.

Prawie połowa respondentów w czasie pełnoskalowej inwazji zrealizowała od 5 do 10 projektów. Najwięcej problemów dla realizacji projektów spowodowały blackouty oraz ciągłe bombardowania. Wśród innych problemów respondenci wymieniali: przygnębienie, stres, niepokój, brak snu, straty wśród znajomych i bliskich, wypalenie, wyczerpanie moralne, demotywację, utratę orientacji życiowych. Przeważnie studenckie projekty, tak czy inaczej, związane są z wojną oraz jej skutkami, w tym z problemami adaptacji, rezyliencji (odporności psychicznej), przeżycia i przezwyciężania traum wojennych i psychologicznych oraz wyzwaniami związanymi z zatrudnieniem. Studenci skupili się na potrzebie niesienia pomocy wojskowym i cywilom, na kraju jako całości, pragnęli opowiedzieć światu o wartościach i kulturze Ukrainy, a także o zbrodniach rosyjskich wobec Ukrainy i Ukraińców.

Film poświęcony 70-leciu Instytutu Slawistyki PAN

W 2024 roku obchodziliśmy 70-lecie istnienia Instytutu Slawistyki PAN. Z tej okazji powstał specjalny film jubileuszowy, który zabiera nas w podróż przez historię, a także przedstawia Instytut z dzisiejszej perspektywy.

Film ukazuje osoby, które przez lata dzięki swoim badaniom, pasji i zaangażowaniu przyczyniły się do rozwoju slawistyki w Polsce i na świecie. To hołd dla naszej tradycji, ale też inspiracja na przyszłość!

Materiał dostępny jest na kanale Youtube Instytutu Slawistyki PAN: https://www.youtube.com/watch?v=HR2dkRTnh9M

Zachęcamy do obejrzenia oraz upowszechniania filmu!

Działanie zostało zorganizowane w ramach projektu  pt. „70 lat Instytutu Slawistyki PAN: tradycja i nowoczesność”. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.

Wykład dr Katarzyny Taczyńskiej na UJ

W dniach 14–15 marca 2025 r. odbyła się Międzynarodowa Konferencja Studencko-Doktorancka zatytułowana „Mozaika inności – mniejszości na Słowiańszczyźnie Zachodniej i Południowej”, zorganizowana przez Koło Naukowe Slawistów im. Tadeusza Lehra-Spławińskiego przy Instytucie Filologii Słowiańskiej UJ. Dr Katarzyna Taczyńska wygłosiła dla młodych badaczek i badaczy wykład inaugurujący pt. „Kulturowe przecięcia: bałkańskie Żydówki jako mniejszość wieloaspektowa”.

Dr Katarzyna Taczyńska podczas wygłaszania wykładu. Fot. Dominika Kaniecka.
Uczestnicy i uczestniczki konferencji podczas wykładu dr Katarzyny Taczyńskiej. Fot. Dominika Kaniecka.

Dr Olha Tkachenko na konferencji w USA

W dniach 6–8 marca 2025 r. dr Olha Tkachenko uczestniczyła w międzynarodowej konferencji „Revolutions of Hope: Resilience and Recovery in Ukraine”, która była wydarzeniem inauguracyjnym Ukrainian Studies Hub na Uniwersytecie Notre Dame.

Konferencja została zorganizowana wspólnymi siłami Notre Dame’s Nanovic Institute, który jest częścią Keough School of Global Affairs, oraz Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego. Wydarzenie było dedykowane etyce i polityce nadziei we współczesnej Ukrainie i zebrało wybitnych naukowców, dyplomatów, działaczy społecznych z USA, Ukrainy oraz z innych krajów. Powitanie przysłała Ambasador Ukrainy w USA Oksana Markarova.

Dr Olha Tkachenko reprezentowała Instytut Slawistyki PAN z referatem „Decolonization Processes in Ukrainian YouTube: New Hope to Deconstruct Imperial Myths” w panelu zatytułowanym „Hope in the Headlines?: Truth and Decolonization in the Ukrainian Media Landscape”.

Badania dr Tkachenko są realizowane w ramach projektu „Dekolonizacyjne procesy w ukraińskim segmencie YouTube po 24 lutego 2022 r.”, nr rej.: 2024/08/X/HS2/00066, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (Miniatura).

Dr Olha Tkachenko podczas wygłaszania referatu. Fot. Olena Kovalenko.

Zaproszenie na spotkania z dr E. Wróblewską-Trochimiuk w Poznaniu

12 marca 2025 r. o godz. 15.15 w Instytucie Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (ul. Fredry 10, sala 285) odbędzie się wykład i promocja książki dr Ewy Wróblewskiej-Trochimiuk „Naszego nie damy. Spory i obrazy polityczne w Serbii i Chorwacji po roku 2000”.

Kolejnego dnia, tj. 13 marca, odbędą się warsztaty otwarte z dr Wróblewską-Trochimiuk poświęcone metodzie badawczej wykorzystanej przez autorkę. Spotkanie odbędzie się w godz. 9.45 – 11.15 w Instytucie Filologii Słowiańskiej UAM w sali 283.

Elektroniczna wersja książki dr Wróblewskiej-Trochimiuk dostępna jest za darmo w repozytorium iReteslaw: https://ispan.waw.pl/ireteslaw/handle/20.500.12528/1994

Dr Ewa Wróblewska-Trochimiuk gościnią na UJ

W dniach 5–6 marca 2025 r. Instytut Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego gościł dr Ewę Wróblewską-Trochimiuk, która na zaproszenie instytucji przeprowadziła warsztaty oraz wzięła udział w dyskusji poświęconej studenckim protestom w Serbii, rozpoczętym po katastrofie budowalnej w Nowym Sadzie w 2024 roku.

Podczas warsztatów, w których uczestniczyli studenci i studentki serbistyki i kroatystyki oraz członkowie i członkinie Koła Naukowego Slawistów UJ, analizowano protesty studenckie w Chorwacji w 2009 roku oraz ich medialny obraz, a także – próbując przeprowadzić analogie – trwające od listopada 2024 roku protesty w Serbii. Uczestnicy badali język i wizualne aspekty studenckich aktów oporu.

Relacja ze spotkania dostępna jest tutaj.

Z kolei 6 marca w Spółdzielni Ogniwo odbyła się dyskusja „Serbia wzorowo nieposłuszna”, której punktem wyjścia była książka dr Wróblewskiej-Trochimiuk „Naszego nie damy. Spory i obrazy polityczne w Serbii i Chorwacji po roku 2000”. W rozmowie udział wzięli dr hab. Tomasz Kwoka (UJ) oraz dr Aleksandra Wojtaszek (UJ), a moderowała ją dr Dominika Kaniecka (UJ). Dyskutowano o współczesnych protestach w Serbii, sile studenckiego buntu, tradycjach protestacyjnych na Bałkanach oraz medialnym obrazie społecznego sprzeciwu.

Nagranie ze spotkania dostępne jest pod linkiem.

Wydarzenia te pokazały, że naukowa refleksja nad językiem i narracjami towarzyszącymi ruchom społecznym jest niezwykle istotna. Humanistyka, badając strategie oporu i ich reprezentacje, odgrywa kluczową rolę w rozumieniu współczesnych procesów politycznych i kulturowych. Analiza takich procesów pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy oporu i zmiany społeczne, których domagają się środowiska studenckie protestujące aktualnie w Serbii.

Dr Ewa Wróblewska-Trochimiuk podczas prowadzenia warsztatów. Fot. archiwum dr Aleksandry Wojtaszek i dr Dominiki Kanieckiej.
Warsztaty z dr Ewą Wróblewską-Trochimiuk. Fot. archiwum dr Aleksandry Wojtaszek i dr Dominiki Kanieckiej.
Książka „Naszego nie damy. Spory i obrazy polityczne w Serbii i Chorwacji po roku 2000”. Fot. archiwum dr Aleksandry Wojtaszek i dr Dominiki Kanieckiej.
Dyskusja w Spółdzielni Ogniwo. Fot. archiwum dr Aleksandry Wojtaszek i dr Dominiki Kanieckiej.
Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie tzw. ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close